Inlägg från: jakother |Visa alla inlägg
  • jakother

Vad tror ni om dessa udda tallrikar?? ;)

Nu har vi nästan bestämt oss för att ha tallrikar gjorda av avkapade skivor från en björkstamm! Detta passar in eftersom vi ska vara i vår stuga på festen och äta grillbuffe samt så är bröllopet utomhus också.. Vi fastnade för denna coola ide eftersom man slipper disk och kan efter att man ätit använda dem t ex på brasan eller i den vedeldade bastun! :)

Skulle ni vilja äta er middag på tallrikar av björk?? :)

(middagen kommer bestå av grillat kött och kyckling med potatisklyftor stekta i morrikan! samt såser och tillbehör!)

För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Svar på tråden Vad tror ni om dessa udda tallrikar?? ;)
  • jakother

har sett på internet att folk gjort så förut men kanske inte på bröllop? :P En restaurang hade till och med serverat på det såg jag

• jakother
    Green skrev 2012-07-06 20:58:58 följande:
    Har du verkligen tänkt igenom detta?
    Tanken är ju cool men.......

Stannar maten/såsen kvar på tallrikarna iom att dom blir släta?
    Vad kan gästerna tycka? En del är ju oerhört kräsna och/eller har renlighetsmani. Skulle dom rent mentalt klara av att äta?
    Glöm inte att ta rejält torra stockar att såga skivorna av så att dom inte blöder för det är väldigt kladdigt!
    Gästerna vet inte från början att dom ska på bröllop så jag vet inte om dom kommer förvänta sig finporslin :)
    Om det är någon som totalvägrar får man väl ta fram en vanlig tallrik till dom.. om man bara har bea och tjocka såser borde det kanske fungera? annars får man väl ha ett salladsblad att lägga på tallriken att ha såsen på?? :)
  • jakother
    imoen skrev 2012-07-06 21:08:01 följande:
    Tycker det låter som en kul ide. Helt rätt. Ni kan väl prova tallrikarna själva först och sen avgöra om ni tyckte det gick bra :)
    Precis det är ju faktiskt en jättebra ide att prova först så att det verkligen fungerar haha tänkte jag inte ens på!! =)
  • jakother
    Picnick i det gröna skrev 2012-07-06 21:34:22 följande:
    Jag gillar idén och vill själv  ha lite stubbar som kakafat etc, men det jag tänker på är allergiker?
    Finns det någon allergirisk? :/ 
    bra fråga.. vi kommer dock bara ha ca 30 gäster även om det inte har med saken att göra, men jag tror inte att nån av dom ens har pollenallergi om jag känner alla rätt
  • jakother
    Nova skrev 2012-07-06 22:04:36 följande:
    låter som en riktigt häftig ide! Ditt förslag med att ha salladsblad på tycker jag låter väldigt snyggt faktiskt. En annan tanke är att ha en sån där tårtspets grej, eller tårtpapper heter det kanske. Finns i alla möjliga färger och både lite tjockare papper och vanligt tunnare...
    Som sagt en rolig ide. Hoppas det funkar! Lägg gärna upp en bild sen :)
    I så fall tänkte jag salladsbladet bara under såsen =) så att den inte suger in i trädet! ;)
  • jakother

satt och läste lite nu om plankor till plankstek, dessa är i ek och inte behandlade dock kan de smrja in dem i matolja innan de lägger på maten och her dom i ugnen..

• jakother
    Chicita skrev 2012-07-07 10:30:27 följande:
    Problemet är att träet blir väldigt svagt när det inte finns några längsgående fibrer i det. Och om man inte behandlar ytan på något sätt så suger träfibrerna i sig fukt av allt dom kan och sväller, vilket i praktiken betyder att fiberna vill ha mer utrymme och så börjar sprickor bildas.
    Tänk dig att du har en näve spagetti (torr). Om du sprider ut dom på längden så är dom rätt starka, man kan lägga en macka på och lyfta i ändarna liksom.
    Men om du istället kapar av dom i cm-långa bitar, fuktar dom så dom blir klibbiga och sätter ihop dom ståendes bredvid varandra så har du träfiberna i princip. När spagettin har torkat så sitter dom i hop rätt bra, men om du tillför fukt igen och dom börjar svälla så kommer dom snart vilja frigöra sig från varandra.

Inte bästa jämförelsen men jag har huvudvärk och orkar inte tänka ut något bättre Tungan ute 

Tänk på att träskivorna måste få tid att torka ordentligt också så dom inte "blöder"
    Ingen vill väl ha björksav på maten Flört 

Ett alternativ är ju att göra som dom gör på medeltidsmarknaden när dom serverar kolbotten. Klipp ur rundlar av smörpapper eller bakplåtspapper som är lika stora som träbitarna och lägg en sån på varje och sen maten ovanpå.
    Det känns mer hygieniskt också och ni slipper matrester i brasan som kanske osar och stinker Glad 
    Det var faktsikt en bra idé med smörpapper, vi ska klura på detta en stund och se hur vi ska lösa det.. annars använder jag bara träbitarna som uppläggning eller under skålar/tårtfaten! :)
Svar på tråden Vad tror ni om dessa udda tallrikar?? ;)