Inlägg från: Pyttsan |Visa alla inlägg
  • Pyttsan

Vad tror ni om dessa udda tallrikar?? ;)

Paraffinolja är inte så hälsosamt, då hade jag valt nåt ätligt, som matolja eller olivolja istället. 

På vikingamarknader äter man ofta på pärtor, alltså stora träspån. Då sugs inte alla mat in i träet på samma sätt, eftersom träet att hyvlar på andra ledden, så man använder inte ändträ, liksom.

Takpärtor är dyra, men funkar absolut till buffet och brinner bra. :)  

• Pyttsan
    Chicita skrev 2012-07-07 10:20:35 följande:
    Vad är det med paraffinoljan som inte är hälsosamt?
    Man använder det när man konserverar sylt, gelé mm och som skal till ostar. Du vet den där tjocka kanten man får pilla bort på vissa ostar. Det är paraffin.
    Det skulle inte användas i större utsträckning tillsammans med mat om det var hälsovådligt.
    Och det är inget som hamnar i maten sen heller om man inte överdoserar Flört

sv.wikipedia.org/wiki/Paraffin
    Paraffin är ett samlingsnamn och paraffinolja som man impregnerar trä med är inte samma sak som smält paraffin som man använder t.ex. för att försegla livsmedel med. Om paraffinoljan du lagt på träbiten blandar sig med maten eller inte, beror på om det är fet mat eller inte. Men visst, några mängder handlar det inte om, det är ju min personliga åsikt att det inte känns så fräscht bara. Men jag använder inte paraffinolja till att smörja på huden heller, det kan finnas rester av lite det ena och det andra i paraffinolja, beroende på kvalitet. 
  • Pyttsan

Nå, knappast farligt, men det finns en massa ämnen som varken är bra eller hälsosamma, trots att de inte är förbjudna utan ganska allmänna, så den argumentationen är inte så stark. Men nu ska vi inte träta om olja eller kapa tråden, jag vet att jag är nitisk med kemikalier. :)

Däremot tror jag att man för hygienens och hållbarhetens skull inte behöver någon olja alls. Trä är ju inte ohygieniskt i sig om man använder det och sedan bränner dem. Det är ju när man återanvänder som det kan börja gro skojigheter i dem, men det är ju knappast aktuellt!

Var på bröllop igår och där serverades förrätten på träspån, snyggt och praktiskt! 

Svar på tråden Vad tror ni om dessa udda tallrikar?? ;)