Är möhippa nödvändigt?
Nödvändigt för vem? Gäller frågan om det är nödvändigt för mig, eller om jag tycker det är nödvändigt för alla?
Jag tycker inte att en möhippa är generellt nödvändig, en del vill inte ha någon och en del bryr sig inte så värst om det blir nån eller inte, då är det inte nödvändigt. Men om bruden vill ha och förväntar sig en kan det ju bli en väldig besvikelse om det inte blir någon.
Själv tillhör jag nog den senare kategorin, jag hade ärligt talat blivit rätt besviken om bröllopsdagen hade kommit och ingenting hade hänt. Däremot var det inte nödvändigt med något väldigt avancerat. Snarare tvärtom, eftersom jag har begränsat med kraft och hade riskerat att få bakslag i min sjukdom och i värsta fall inte orka med själva bröllopet om den hade varit för ansträngande. Vilket mina vänner förstod, och ordnade en lugn och trevlig hemmahippa med de närmaste, god mat, bad både ute och inne (jag älskar att bada) och en rolig och lagom jobbig aktivitet som också ägde rum hemma.
Men jag skulle nog ha blivit minst lika besviken om de hade hittat på en pinsamhetshippa med offentlig förnedring och porrinslag som om de inte hade gjort någonting alls. Ja, mer besviken, faktiskt.
Ser man frågan från vännernas perspektiv skulle jag nog vara försiktig med att säga att det inte är nödvändigt, om man inte vet säkert att bruden inte vill ha någon möhippa bör man nog göra en liten insats så att hon inte får för sig att vännerna inte bryr sig.
Och allt det ovanstående gäller för svensexa också, naturligtvis.