Filma vigseln?
Jag tror det där har mycket med att göra hur viktigt det är att ha "fysiska minnen" av dagen. Alltså i form av minnessaker, bilder, filmer osv.
För mig är sånt inte alls särskilt viktigt.
Vi valde ju exempelvis att chansa på två amatörfotografer istället för en proffessionell bröllopsfotograf.
Jag har ett mycket bra minne när det gäller saker jag vill minnas (ibland andra minnen också, men dom kan jag stoppa undan i "arkivet" och bara plocka fram när jag behöver någon information ) men själva vigseln kommer jag inte ihåg så mycket av. Det minne jag har starkast därifrån är "helvetes j-vla skor, kan det vara slut snart så jag får gå och byta till något bekvämare". Och ändå hade jag väldigt välingådda skor som jag trivdes i. Men det blev ändå för mycket för mina trasiga fötter att först stå och fotas i närmare 2 timmar och sen stå och vänta utanför kyrkan en stund.
Det är ändå inget jag saknar att ha på film eftersom jag verkligen hatar att vara med på bild, och film är ännu värre.
Om ni ska filma själva (tja inte ni alltså, men någon anhörig) så bör kameran sättas upp på stativ snett framför er, så den fångar så mycket som möjligt av både cermonin och gästerna. Det är inte ens säkert att någon behöver stå där och hålla i / passa på kameran. Bara någon slår igång den, vilket exempelvis din pappa kan göra strax innan dörrarna slås upp och ni kommer in om det är ordentligt utprovat att den får med er där ni kommer att stå sen och att prästen inte skymmer er allt för mycket.