Bjuden på väns bröllop..
Anonym (vännen) skrev 2012-07-10 20:04:28 följande:
Bor nere i södra Sverige och har nu fått inbjudan till min goda väns bröllop.Vi träffas sällan och därför blev jag överlycklig.
Tyvärr blev jag tvungen att tacka nej och detta grämer mig men på samma gång känner jag mig lite sur.
Jag och min pojkvän är båda studenter och har därför ingen vidare ekonomi.
Brudparet tar en kuvertavgift på 400kr/vuxen - ingenting ingår.
Eller de bjuder på ett glas skumpa och bröllopstårta.
Mat får man fixa själva - äta innan festen eller låna köket som finns i festlokalen.
Jag frågade vännen om jag hade förstått rätt och det hade jag.
För oss skulle denna kväll gå på runt 2500 kr.
700 kr i kuvertavgift,
200-300 kr i matkostnad,
ca 500 kr i resekostnad (vi bor en del mil ifrån),
500-1000 kr i dryckeskostnad (de har bar på bröllopsfesten)
Nu till en fråga - hur kan man ta så mycket i kuvertavgift utan att något ingår egentligen?
Vad betalar man egentligen för?
Jag skulle aldrig bjuda massa människor på mitt bröllop om jag inte själv kunde betala för det. Kräva både kuvertavgift och pengar för drickat känns snålt i min värld..föråt alla som nu känner sig uthängda. Om jag inte skulle ha råd att bjuda mina gäster, då skulle jag vänta ett år till och spara mer. Eller ta en kuvetavgift där allt ingår och påpeka att man då INTE vill ha några presenter, för annars har ju inte en människa råd att komma på bröllopet.
Vi har sparat länge till vårt bröllop, lite över ett år. Vi bjuder på allt, utan boendet. Men vi har försökt ordna gratis eller billigt boende till de flesta som inte vill eller kan bo på hotell. Å andra sidan bjuder vi inte på någon starksprit, det tycker inte jag behövs på ett bröllop. Utan mousserande vin, vin, öl, och avec till kaffet. Då blir det ju inte så dyrt. Sen har vi catering som inte är superdyr men de har kanongod mat, vilket är viktigast.
Jag har väldigt svårt för bröllop som finansieras av gästerna eller banken, jag vill reda mig själv och väntar då hellre tills jag får råd.. men det är jag..
Det jag tycker är tråkigast är att det här med bröllop har gått från att vara en underbar romantisk vigselakt till en baotafest som inte många människor i Sverige faktiskt har råd att ordna.. Och som slutar i Lyxfällan...
Det är kärleken som skall firas med goda vänner och familj, inte gästerna som behöver bjudas på en brakfest. Gästerna är ju de som tillsammans med brudparet skall göra festen med sin närvaro och glada humör även om de bara får en knäckebrödsmacka. Jag gillar de som går mot trenden och ordnar enkla bröllopsfester med picknick eller knytkalas.
Säg till vännen att du gärna hade kommit men att du inte har råd just nu..tyvärr.. Lika bra att vara ärlig tycket jag .. Tycker att det är tråkigt för dig att du inte kan åka.