• Anonym (vännen)

Bjuden på väns bröllop..

Bor nere i södra Sverige och har nu fått inbjudan till min goda väns bröllop.
    Vi träffas sällan och därför blev jag överlycklig.

Tyvärr blev jag tvungen att tacka nej och detta grämer mig men på samma gång känner jag mig lite sur.
    Jag och min pojkvän är båda studenter och har därför ingen vidare ekonomi.
    Brudparet tar en kuvertavgift på 400kr/vuxen - ingenting ingår.
    Eller de bjuder på ett glas skumpa och bröllopstårta.
    Mat får man fixa själva - äta innan festen eller låna köket som finns i festlokalen.

Jag frågade vännen om jag hade förstått rätt och det hade jag.
    För oss skulle denna kväll gå på runt 2500 kr.
    700 kr i kuvertavgift,
    200-300 kr i matkostnad,
    ca 500 kr i resekostnad (vi bor en del mil ifrån),
    500-1000 kr i dryckeskostnad (de har bar på bröllopsfesten)

Nu till en fråga - hur kan man ta så mycket i kuvertavgift utan att något ingår egentligen?
    Vad betalar man egentligen för? 

• Svar på tråden Bjuden på väns bröllop..
  • TheD

Är hon helt bakom flötet???? Se till att fler får reda på detta för det är INTE okej någonstans!

• filibustern
    Anonym (vännen) skrev 2012-07-11 01:40:35 följande:
    Lyckats få fram att det är festen vi betalar för.. tycker hon kunnat säga det direkt!

Min vän får gifta sig utan mitt sällskap och jag tror jag backar lite efter detta. 
    men så förbannat! mest idiotiska jag hört.. 
  • Zandra

Det här är ju klockrent! Gästerna ska BETALA för att få gå på deras bröllop? Undrar hur dom tänkte där egentligen? Inte alls troligen. Vilka puckon, ursäkta men hon har nog inte alla rätt hemma.

• SkövdeSophie

Fy fan vilken knepig person! Man låter väl inte sina vänner betala för sitt bröllop?

• SofiaK

Är detta verkligen sant?!! Helt otroligt!!! De ska inte bli förvånade om inga kommer!! Hade aldrig tackat ja till något sådant!!!

• Anonym

Om det nu är ca 50 gäster och varje gäst ska betala 400 kr så är det ca 20000 i lokalhyra. Då måste det vara en RIKTIGT fin lokal?

Jag tror hon ljuger eftersom hon först sa att "det har inte du med att göra", för att sedan ändra sig till att det är lokalhyran. Det hade väl inte varit så svårt att säga från första början.

Ska ni andra gäster som inte får gå på middagen åka till lokalen efter vigseln och vänta på dem där? Pinsamt om jag får uttrycka det så.

Nej jag förstår att ni tackade nej. Helt rätt, jag hade gjort likadant!

• Aniara4

Har de möjligen anlitat en väldigt dyr dj eller liveband?

• snuttitess

Oförskämt att göra så mot sina gäster, skulle aldrig ens falla mig in i tanken att kräva att mina gäster ska betala för oss.

Är inget emot betalbar eller kuveravigt men då får de ingå mat osv.

Finns din vän här på bröllopstorget? För hon har missat hela poängen med vad bjuda på en bröllosfest/middag är.

Tråkigt att de gör så. 

• Anonym (!!)

Och jag som trodde jag varit med om det märkligaste men detta tar första pris! Jag och min man blev inbjudna till ett bröllop förra sommaren. Inbjudan löd ungefär så här: ni inbjuds att närvara på vigsel mellan bla bla efter hålls bröllopsfest med bröllopsbuffé, bröllopstårta, kaffe och dans... egen dryck medtages. Kuvertavgift 450 kr per person.
    Det var ca 50 gäster.  Vi fick som sagt medta egen dryck. När vi kom dit så gifte de sig på en brygga som tillhörde en camping... i klädd full "bakelseklänningmundering" med slöja osv, frack på mannen... sedan serverades Tacos och helt vanlig hemmagjord gräddtårta och en kaffeskvätt... i ett partytält...på campingområdet... cd-musik...De hade inte avsagt sig presenter  trots att man tycker det är självskrivet med en avgift på 900kr/par...

Upplägget hade kunnat vara supergulligt med rätt proportioner men det blev tokgalet med "pengainsamlingen"... 

• Chicita
    Anonym (!!) skrev 2012-07-11 11:33:05 följande:
    Och jag som trodde jag varit med om det märkligaste men detta tar första pris! Jag och min man blev inbjudna till ett bröllop förra sommaren. Inbjudan löd ungefär så här: ni inbjuds att närvara på vigsel mellan bla bla efter hålls bröllopsfest med bröllopsbuffé, bröllopstårta, kaffe och dans... egen dryck medtages. Kuvertavgift 450 kr per person.
    Det var ca 50 gäster.  Vi fick som sagt medta egen dryck. När vi kom dit så gifte de sig på en brygga som tillhörde en camping... i klädd full "bakelseklänningmundering" med slöja osv, frack på mannen... sedan serverades Tacos och helt vanlig hemmagjord gräddtårta och en kaffeskvätt... i ett partytält...på campingområdet... cd-musik...De hade inte avsagt sig presenter  trots att man tycker det är självskrivet med en avgift på 900kr/par...

Upplägget hade kunnat vara supergulligt med rätt proportioner men det blev tokgalet med "pengainsamlingen"... 
    Haha... det här påminner mig om när en kompis gifte sig...

Hon klämde på två andra kompisar några kläder från sin garderob (några såna där genomskinliga nätklänningar som man måste ha något annat under). Till saken hör att bruden är ca 15 cm längre och ca 4 ggr tyngre än den minsta av tärnorna...
    Detta medans en annan kompis (sambo till en av tärnorna) stod i hennes kök och lagade potatisgratäng och fläskfilé som sen packades in i folie och togs med.

Bruden bär en kortkort fluffklänning av ballerinamodell (inte så snyggt när man är 1,80ca och väger över 100 kilo), en slöja av modell "mormors gardin" och en ranka av en murgröna i håret. Håret är krullat på "gammal tant-vis" med hårda korta lockar som stinker läggningsvätska och ligger som en hjälm runt huvudet.
    Maken har trasiga jeans, dr martens på fötterna och T-shirt. Hans marskalk likaså.
    Dom gifter sig utanför en underbar liten pittoresk kyrka med mig och exet + han som lagat maten och brudens syster som enda gäster, alla andra ingår i bröllopsföljet (två tärnor och en marskalk).
    Efter vigseln hade brudparet tänkt låna ström inne i kyrkan för att kunna värma maten som nyss lagats, i en micro dom släpat med sig.
    Tanken var att vi skulle sitta på kyrkogården och äta sen.
    Men nu blev det istället att äta kall mat på baksidan av ett omklädningssjul på en badplats.

Tack och lov tog dom inte ut kuvertavgift i alla fall Tungan ute 
Svar på tråden Bjuden på väns bröllop..