Inlägg från: Oprekär |Visa alla inlägg
  • Oprekär

Blivande fruar 2014

a ring on my finger skrev 2013-06-19 22:21:49 följande:
    Oprekär: fotograf har vi bokat men inte vigselförrättare. Men tänkte faktiskt maila honom snart då vi fastnat för en speciell och kommer gifta oss på sommaren (semestertider).
    Lenaerik86 skrev 2013-06-20 14:28:58 följande:
    Vi bokade fotograf för ett par veckor sedan, det känns riktigt skönt att ha det klart.

Sen har vi även bestämt oss för att gifta oss på drop-in på Skansen nästa sommare (om de kör det nästa år också) och sedan ha en fake-vigsel som är mer personlig innan middagen, min fästmans bror ska då vara vår vigselförrättare och det känns himla härligt att någon som man känner Hjärta
    Okej, tack för era svar, då är det kanske inte alltför dumt av oss att börja kolla också!

A ring on my finger, av ren nyfikenhet, vad är det som gjort att ni fastnat för just den vigselförrättaren? Jag vet inte riktigt vilka kriterier som är viktiga liksom Glad
  • Oprekär
    a ring on my finger skrev 2013-06-20 22:51:47 följande:
    Oprekär: haha känns patetiskt att skriva men vi har fastnat för att han är ung och svart med dreads Vi har en mångkulturell bekantskapskrets och mycket vänner som är lite flummiga och konstnärliga...musiker, författare, fotografer och andra konstnärer. Så tanken av en "grå" tant eller farbror som står och snackar kärlekslöften några minuter känns inte "vi". Som sagt låter jättekonstigt och lite fördomsfullt att skriva...men det är en känsla vi har fastnat för. Kanske ska tillägga att vi varit på ett bröllop med denna person som vigselförrättare tidigare så vi har inte valt efter utseendet på en hemsida
    Jag förstår precis, vi vill ju inte heller ha vilken tant eller gubbe som helst, det måste kännas rätt! Vi känner bara till en vigselförrättare, och hon var inte helt i vår smak, så nu är vi lite vilse i detta.
  • Oprekär
    Js Fästmö skrev 2013-10-09 19:12:41 följande:
    Idag har jag köpt ett par örhängen. Tidigt ute då vi gifter oss till sommaren men det fanns bara ett exemplar kvar från designern. 600 kr fick jag betala och det blev hängande i stället för pärlor. Känns skitbra. Någon mer som funderar på smycken? Blev inspirerad av prinsessbröllopen att våga ha annat än pärlor. :)
    Jag har också köpt örhängen! Jag hinner säkert ändra mig 7 gånger till innan juni, men då kan jag ju använda dem till vardags Glad Jag har ett armband också som jag tänkte ha, tills jag var på ett bröllop för några veckor sedan och såg att den bruden hade exakt samma Tungan ute Jag inser att detta kan vara höjden av fånighet, men eftersom det är en ganska specifik modell / av ett specifikt märke vill jag inte ha samma eftersom jag ändå känner denna brud.
  • Oprekär
    ...hur har ni gjort med make- och hår? Gör ni det själva eller tar ni hjälp? Vad betalar ni för att få det gjort isåfall? :)
    Vilket fint armband aminis!
    En av mina brudtärnor är frisör så hon ska fixa mitt hår. Med sminket tar jag hjälp utifrån, hon är rätt dyr (3000 kr för brudsmink och konsultation/provsmink) men jag tror att hon är värd det faktiskt! ...får jag hoppas iaf Tungan ute Jag är själv brutalt dålig på hår, smink är jag helt okej på men vill ändå vara extraordinärt fin på ett sätt som jag knappast kan åstadkomma själv. Och när man dessutom investerar i en bra (läs: dyr) fotograf så gäller det ju att man är sitt absolut snyggaste! Så resonerar jag iaf Glad
  • Oprekär
    aminis skrev 2013-10-11 22:14:41 följande:
    Tack! Jag gillar det jag med, väldigt litet och subtilt men fint. Åh perfekt att känna lite folk i branschen Flört jag har faktiskt bokat make/hår för jag blev lite stressad. Det blir Ulrika Gedin, hon var faktiskt upptagen många datum nästa sommar redan så det var tur att jag hann boka. Blir 3200kr för make och hår, men då är det en konsultation med både smink och håruppsättning, så det får det vara värt! (Vi sparar pengar på fotograf istället då en av våra nära vänner är mycket duktig med kameran, hihi).
    Slilja skrev 2013-10-11 07:35:19 följande:
    Jag kommer också ta hjälp utifrån, kostar 2800kr för smink o hår inkl konsultation 2 ggr. Vardagsmake tycker jag att jag klarar ganska bra men till bröllopet vill jag vara festfin:) gör aldrig festfrisyrer så där behöver jag verkligen hjälp! När det gäller smycken ska jag ha örhängen o tror det blir ett pärlhalsband då jag nog ska ha klänning utan band, blir det inte lika naket.
    Ja, det verkar ligga där kring 3000kr verkar det som. Jag tänker precis som du, är nöjd med sminket till vardagen och små fester men bröllopsdagen är ju något alldeles speciellt. Då får man unna sig lite!! Solig
    Jag var lika stressad (läs: ivrig) jag så jag bokade sminket för någon månad sedan Glad Vi har t.om. köpt vigselringen, haha! Av de stora posterna är det bara klänningen kvar att fixa, jag har tid för provning om tre veckor. 

Jag tycker att kring 3000 för smink + hår är fullt rimligt, håret är ju det som tar mest tid och energi liksom. Tjejen jag bokat tar det för bara smink, men eftersom jag inte betalar för håruppsättningen så blir det ju samma pris ändå! Oskyldig  Inte första gången i planerandet jag drar till med den matematiken kan jag meddela.... (Vi letade ring för 25, hittade drömringen för 27 men eftersom den är värd 30 så har jag ju SPARAT 3 tusen! Eller hur?!) . 
  • Oprekär
    aminis skrev 2013-10-21 18:01:00 följande:
    Hehe, oj, t.o.m. ringen alltså, det var snabbt jobbat! Kul med klänningsprovning, hoppas du hittar the one! Skönt att bli klar med de stora grejerna... Även om jag, kanske mest p.g.a. min blivandes bromsande kraft på min framfart, får vänta med ringen. Maten däremot är på g...

Älska den matematiken, funkar varje gång! 
    Js Fästmö skrev 2013-10-22 08:24:59 följande:
    Här är ringen också inköpt. :) Hittar man rätt så är det bar atat slå till. :)
    aminis: Ja det hoppas jag också, jag åker ända till Danmark i jakten efter just THE ONE, så håll tummarna Glad (Jag vet, kunde varit värre, hellre Danmark än typ Uzbekistan... men ändå!)
    Vad har ni för tankar kring maten? Vi har provsmakning och sådant efter årsskiftet någon gång, så där är vi fortfarande helt clueless.

Js Fästmö: Precis så tänkte jag med! När jag hittar någonting som verkligen känns rätt blir jag alltid HYSTERISKT nervös för att detta ska vara det sista exemplaret på hela planeten, oavsett vad det gäller. Så är knappast fallet, men när vi nu hade möjligheten att köpa ringen redan nu, och stenen faktiskt var lite speciell, så valde vi att slå till Oskyldig
  • Oprekär
    aminis skrev 2013-10-24 21:35:50 följande:
    Ojdå, det var avancerat, ett annat land för att hitta drömmen. Annars tipsar jag mer än gärna om Esther på Hui couture som jag har beställt min klänning hos. Kan göra alla möjliga ändringar i modellerna för att man ska få precis sin egen drömklänning. 7000kr klappat och klart med alla justeringar, provningar och allt vad det nu heter.
    ................
    Hembakat bröd med kryddsmör 

Så nånting sådant blir det antagligen. Kan ju bli små ändringar hit och dit men det är stommen. 
    Tack för tipset, jag vet ju ännu inte om jag verkligen hittar rätt där borta, så inhemska tips är alltid välkomna Flört
    Det var ett riktigt bra pris dessutom!
    Åh, buffén låter grym, tror dina gäster blir jättenöjda! (Det hade jag blivit!)
  • Oprekär
    aminis skrev 2013-10-31 20:47:42 följande:
    Råkade ljuga lite för dig. Det var inte meningen! 7500 kr allt som allt på klänning från Esther på Hui Couture :) Du får uppdatera tråden efter din Danmarksresa :)

Vad du är snäll! Ja, jag hoppas på en bra offert från dem, de har fortfarande inte hört av sig. Hoppas i smyg på 250kr/pers. Hade varit underbart!

Hur gör du själv med maten? Glad 
    Nuuu är resan nära! Är plötsligt lite rädd för att jag ska börja stortjuta i butiken, det händer nämligen lite titt som tätt när jag ska planera/köpa någonting bröllopsrelaterat. Av glädje då, givetvis
    Håller tummarna för en bra offert!
    Vi ska ha trerättersmeny och bordsservering, så vi ska till restaurangen på provsmakning efter årsskiftet. Det blir nog någonting från det skandinaviska eller kanske franska köket, inget sådär jätteexotiskt Glad 
  • Oprekär

Resan var värd, jag ska få min drömklänning! Och jag grinade bara pyttelite Flört Klänningen heter Elizabeth av Anna Campbell, jag är så sjukt glad!

• Oprekär
    Tjörnbrud skrev 2013-11-04 15:59:55 följande:
    Det är helt galet men jag har verkligen hittat min drömring. Kändes i hela kroppen att denna ska bli min. Jag och min fästman var iland i Aberdeen igår (vi jobbar på en båt) och hittade denna. Idag var vi iland och beställde och betalade den. Och som tur vi hade så hade de erbjudande på den, ett väldigt bra erbjudande så kunde ju inte vänta. Sååå lycklig :):)

Grattis till din ring Tjörnbrud! Det är en sån underbar känsla när man verkligen hittar rätt Glad Gud va roligt!
  • Oprekär
    aminis skrev 2013-11-04 14:55:38 följande:
    Fantastiskt fin i ryggen! :) Kul att det lönade sig! Jag själv provbakade äntligen bröllopstårtan tillsammans med svärmor i helgen. Den blev helt sjuuuukt god, så jag är mycket glad jag med! Dessutom har jag även hittat rätt i cateringdjungeln och har så gott som spikat maten nu också, så himla skönt!!!  
    Tack! Ryggen är verkligen halva poängen med klänningen, det blir definitivt uppsatt hår för att den ska synas så mycket som möjligt Glad Kul att ni lyckades, och vilken bra grej att kunna fixa tårtan själv! Vad blir det för smak/er?
  • Oprekär
    aminis skrev 2013-11-06 15:15:53 följande:
    Ja, min är också en "rygg"-klänning, hehe, så det blir en uppsättning här med.

Visst är det! Känns gott med hembakat. Den klarade även testet att vara frusen och tinas igen, vilket är essentiellt då blivande svärmor ska baka fem stycken... Det är en tårta med uppbyggnad som följer:
    * Browniebotten
    * Jordgubbssylt
    * Limemousse
    * Chokladtårtbotten
    * Jordgubbssylt
    * Vit chokladmousse
    * Chokladtårtbotten
    * Vit chokladsmörkräm
    * Sugarpaste
    Åh jösses, det där är ju typ 5 tårtor i ett! Tur att ni är så grymma att ni kan göra eget, så blir det precis som ni vill Glad Vi har inte ens funderat på tårta ännu, vet faktiskt inte om vi ska ha en tårta ens. Jag är allergisk mot typ allt, så det är nog lättare att ha en "vanlig" efterrätt. Där har vi något att fundera på!
  • Oprekär
    Tjörnbrud skrev 2013-11-07 09:38:03 följande:
    Oj det blev inte citerat. Din klänning Oprekär som är så fin :)
    Tusen tack! Glad Men blä vad trist om ni måste boka om, går det att resonera med er arbetsgivare tror du så att ni får möjlighet att behålla datumet?
  • Oprekär
    Tjörnbrud skrev 2013-11-08 14:42:22 följande:
    Nej tyvärr inte. Då båten ska ligga utanför Ryssland och det är svårt att ta sig till och från båten. Vi har varit i kontakt med de viktigaste, kyrka, lokal och fotograf och berättat hur det ligger till. Först fick vi preliminärt schema om båten skulle på detta jobb, så då var det 2 aug så vi preliminär bokade efter det också. Men nu stämmer inte det schemat längre så vi får se. Tror vi får veta snart. Hörde idag att vi kommer ganska säkert fortsätta med 4 veckor så det är bara hoppas att vi kan behålla 19 juli :)
    Då håller vi tummarna för att ni inte behöver boka om ngt Glad 

Till allihopa, håller ni någon koll på kostnaderna för allt till bröllopet på något vis, t.ex. sparar kvitton eller så? Vi sparar viktiga kvitton samt skriver in allt, både stort och smått, i en excelfil. Jag tycker det är ganska roligt att pyssla med faktiskt. Synd att jag inte känner samma iver för att pilla med t.ex. inbjudningar Tungan ute
  • Oprekär
    Tjörnbrud skrev 2013-11-08 21:42:20 följande:

Så här är tanken att våra inbjudningskort ska se ut, lite småändringar. De ska såklart göras lite mer nogrant och har fått hjälp att skriva då ingen av oss har fin handstil ;) Vi ska ha lite skärgårdstema med färgerna vit, röd och blå.

Denna klänning bar min syster på hennes stora dag, och jag kommer också göra det. Har dock bara provat den lite snabbt än så ska prova den ordentligt och se så den passar till 100%. Den är strl 38 och jag har 34/36 men eftersom de är snörning så går det nog ändå. Den är helt fantastisk, hade varit jätte roligt att bära samma klänning som syrran.

Fint kort! Man ser verkligen temat, kul Glad Det är ju perfa om du kan köpa/få din systers gamla klänning! Om den inte känns stor så är den ju inte det Flört
Svar på tråden Blivande fruar 2014