Inlägg från: Tjörnbrud |Visa alla inlägg
  • Tjörnbrud

Blivande fruar 2014

Helenis skrev 2013-07-20 17:31:43 följande:
    Så värst enkla snittar hade inte jag tänkt mig dock.. det skall ju trots allt ersätta en förrätt. Tänkte mer att choklad kunde förstöra aptiten något. Fast å andra sidan, har man en buffé och vänner som tar stora portioner så är det kanske bara bra.. ;) Men om du är ute efter riktiga praliner så brukar inte de vara så jättebilliga. Jag skall göra egna och lägga i en liten strut på varje persons tallrik (4-5st i varje), som en gåva. De får välja själva om de vill ta någon mellan maten eller spara struten och ta hem. Ett tips är ju att göra egna tryfflar, det är superenkelt och man kan dessutom frysa dem, så man slipper göra dem precis innan. Är du rädd för värmen kan du kanske lägga dem i en metallskål i en större skål fylld med is.

Nej, inte enkla så, men de kommer inte behöva vara så många olika eller så avancerade eller hur man ska säga. Ska gå att förbereda så de bara är att ställa fram. Att ställa sig och göra snittar till 70 pers tar tid, så enkelt men kännas "lyxigt'" :P Praliner vet vi inte ens om vi ska ha. Räcker nog med fruktfat och några snittar. Vill bara ha det så gästerna har lite att plocka med mitt på dagen när vi fotograferar oss. Är helt säker på att de kommer bli väldigt hungriga annars. Kanske kan räcka med enbart frukt, men är lite roligare med någon snitt också :) Det ska inte ersätta någon förrött eller något så ingen får bli mätt. Tre rätters väntar till kvällen + tårta. Har gjort praliner tidigare, jobbar som kock ;)
  • Tjörnbrud
    Malin4900 skrev 2013-07-20 22:24:21 följande:
    Nu har vi (nog) bestämt oss för festplats. Vi struntar i Marstrand och flyttar oss lite längre norr ut till klädesholmen. Vi var där i förra veckan när vi var ute och seglade och åt en fantastisk middag på en restaurang där, Salt & Sill. Tror vi ev bokar nu i veckan som kommer :D

Håller med där är det jätte fint och mysigt. Vad roligt. Vi gifter oss i Skärhamn :)
  • Tjörnbrud
    Js Fästmö skrev 2013-07-22 16:53:17 följande:
    Idag fick vi en skriftlig bekräftelse på den vigselförrättare vi bokat och OK på datum! :) En sån lycka!!

Vad roligt :D
  • Tjörnbrud

Har ni börjat fundera något på klänning än? Hyra, sy upp, köpa? Någon dröm om hur den ska se ut?

• Tjörnbrud

Okej va snällt :) Jo har också hört det. Ska kolla till hösten. Vill också ha släp, som man kan hänga upp under kjolen och snörning. Gärna inbyggd korset. Min syster gifte sig förra året och hade en klänning som är helt perfekt. Ska prova den och se, tror den passar. Ska givetvist prova fler olika i fall jag kanske hittar nå helt annat som jag gillar. Men skulle absolut kunna tänka mig att köpa syrrans :)

• Tjörnbrud

Denna klänningen har jag provat och den kändes helt underbar. Har Allt jag vill ha. Min syster gifte sig i den så jag tycker det hade varit roligt att själv få göra det också. Men ska nog prova några andra klänningar också och se hur de känns, men denna kändes så himla bra. Är lite smalare än henne med eftersom det är snörning så går det att dra åt så den blir bra till mig :)

• Tjörnbrud

Det är helt galet men jag har verkligen hittat min drömring. Kändes i hela kroppen att denna ska bli min. Jag och min fästman var iland i Aberdeen igår (vi jobbar på en båt) och hittade denna. Idag var vi iland och beställde och betalade den. Och som tur vi hade så hade de erbjudande på den, ett väldigt bra erbjudande så kunde ju inte vänta. Sååå lycklig :):)

• Tjörnbrud

Vilken fin klänning, och inte tala om ryggen. Riktigt snyggt. Tycker det är svårt med klänning. Har vart och provat med mamma en gång och ca 12 av 13 klänningar kändes jätte bra. Men ingen sa riktigt klick. Min syster gifte sig 2012 och hade en fantastiskt fin klänning som jag kan få köpa. Har bara provat den snabbt en gång, ska ta med mamma så hon får se också, hon kan det där. Den är strl 38 och jag har 34/36 men det är snörning så jag tror det funkar, verkade bra när jag provade den snabbt iaf :) Vårt största problem just nu, som jag börjar bli lite stressad över är datumet. Vi har bokat det mesta redan till 19 juli. Men vi båda jobbar till sjöss 4 veckor hemma 4 veckor ute, och nu ska de ev lägga om vårt schema nästa sommar så vi måste troligen boka om allt. Så typiskt..:/ vi är så otroligt nöjda med allt som vi har bokat så de fattas bara att något är uppbokat när vi väl kan sätta nytt datum, och lokalen, eller restaurangen vi ska vara på känns som enda alternativet vi har, ett riktigt fint ställe. Men det löser sig nog :)

• Tjörnbrud
    Oprekär skrev 2013-11-07 21:19:45 följande:
    Tusen tack! Glad Men blä vad trist om ni måste boka om, går det att resonera med er arbetsgivare tror du så att ni får möjlighet att behålla datumet?
    Nej tyvärr inte. Då båten ska ligga utanför Ryssland och det är svårt att ta sig till och från båten. Vi har varit i kontakt med de viktigaste, kyrka, lokal och fotograf och berättat hur det ligger till. Först fick vi preliminärt schema om båten skulle på detta jobb, så då var det 2 aug så vi preliminär bokade efter det också. Men nu stämmer inte det schemat längre så vi får se. Tror vi får veta snart. Hörde idag att vi kommer ganska säkert fortsätta med 4 veckor så det är bara hoppas att vi kan behålla 19 juli :)
  • Tjörnbrud

Ja vi försöker spara kvitton och antecknar, får se om det håller hela vägen. Men tycker det är roligt att se vad det kommer sluta på, om det blir som man tänkt sig. Inbjudningar och allt sånt är roligt tycker vi båda. Dock mycket pill med inbjudningar, festprogram och tackkort som ska gå i samma tema. Dock ska vi bara göra omslaget eller vad man ska kalla det då våra toastmadames vill göra själva festprogramen :)

• Tjörnbrud

Så här är tanken att våra inbjudningskort ska se ut, lite småändringar. De ska såklart göras lite mer nogrant och har fått hjälp att skriva då ingen av oss har fin handstil ;) Vi ska ha lite skärgårdstema med färgerna vit, röd och blå.

Denna klänning bar min syster på hennes stora dag, och jag kommer också göra det. Har dock bara provat den lite snabbt än så ska prova den ordentligt och se så den passar till 100%. Den är strl 38 och jag har 34/36 men eftersom de är snörning så går det nog ändå. Den är helt fantastisk, hade varit jätte roligt att bära samma klänning som syrran.
  • Tjörnbrud

Tack :) Kan tipsa om en app som vi har på iPaden som heter " my wedding". Tycker den är bra då man kan skriva in budget, avprickningslista, gäster ja det mesta.

• Tjörnbrud

Denna helgen har min snälla svärmor varit hos oss och hjälpt oss med inbjudningarna och omslaget till festprogrammen. Mycket pyssel men blev bättre ön vi trodde. En del kvar på festprogrammen, måste köpa mer grejer :)

Hur går det för er, när har ni tänkt skicka?

• Tjörnbrud
    Js Fästmö skrev 2014-01-19 23:10:34 följande:
    Hej tjejer! Var ett tag sen jag skrev något men är inne och läser ibland. :) Vad kul att ni kommit så långt Tjörnbrud och klänningen blir ju superbra om du kan ha den. Själv har jag velat med mina funderingar om frisyr. Min blivande älskar när jag har utsläppt och naturligt hår men själv känner jag mig finast i uppsatt. Så frisyren funderar jag mycket på. Är osäker på om det blir indelat i stycken det jag skriver eller en enda klump, har ipaden och än har väl inte bröllopstorget anpassat gissar jag. :) Det som skall göras nu under våren är att hitta mina skor. Vill ha ett par höga espandrillos eller sandaler från Hilfiger och snart får de in vårens varianter. Gillar inte tantiga sidenskor med stängd tå utan vill ha några som jag kan ha i sommar. Vi gifter oss inte i kyrkan så det känns bättre med ett par snygga sommarskor. Sorry till er som ha klassiska brudskor. :) Menar inget illa, utan tycker man ska det som känns bäst.
    Ja de känns bra. Klänning har jag tänkt om med. Hittat en annan klänning som kändes helt perfekt när jag såg den (några småändringar bara som längre släp tex) , och vi ska till Thailand på fredag så det blir troligen att sy upp en där. Kan bli spännande hehe. Den jag fassnade för har lite spettsinslag och spettsband över axlarna, passar nog mig lite bättre med något över axlarna.

Skor kommer jag ha svårt att hitta då jag är lång (176) och vill inte ha mycket klack, men lite måste man ha för hållningen som min mamma säger och de har hon rätt i. Hoppas du hittar några som passar dig :)
    Svårt med frisyr om ni tycker lite olika, kan du inte ha något halvuppsatt?
    Han kommer helt säkert tycka du är hur fin som helst vilket du än väljer :)
  • Tjörnbrud

Js fästmö: ja något sådant har jag tänkt. Nu är vi i Thailand och har vart hos en skräddare som ska sy min klänning. Kändes väldigt bra men är väldigt nervös förstårs, men också väldigt spänd på hur det ska bli. Om några dagar ska jag dit och göra första provningen. Hoppas det blir bra :) Även beställt västar och kravatter till bestman och brudnäbbarna (vad det nu heter för pojkar) ska köpa med tyg så mamma ska sy klänningar till brudnäbbarna. Bara vänta och se :)

• Tjörnbrud

Nu är min klänning klar :) Sytt upp den i Thailand hos en fantastisk skräddare. Så himla nöjd :)

• Tjörnbrud

Detta blir till småpojkarna och bestman. Mamma ska sy klänning till tjejerna i samma tyg som min klänning, med spets och de blå tyget som detaljer. Vi skulle ha sagt att vi ville ha kravatter som man knyter själv, vi var lite otydliga med det. Men de har ju vanlig skjortkrage så de syns inte. Väldigt nyfiken vad min blivande ha hittat på till sig själv :)

Svar på tråden Blivande fruar 2014