Inlägg från: snowstars |Visa alla inlägg
  • snowstars

Blivande fruar 2014

aminis skrev 2012-11-06 16:03:21 följande:
    snowstars: hur kan du få din tårta så billig? jag gråter lite över att min kommer bli så dyr, fattar inte riktigt hur det kan kosta så mycket... jaja.... hur många gäster har ni :) ? ska ni baka själva :) ? kul isf! och maten gör ni själva då också :) ?

Ska baka själv Provbakade en sort för ett tag sen och fick det till 10:-/bit. En moussetårta. Med 50 gäster blir det 500 + en caketopper för max 350 Funderar dock på att justera den lite, men jag hinner ju experimentera. Den varianten var bra för den gick att frysa fram till garnering, så jag kan göra den en vecka innan.

Ja, maten ska jag göra själv också. Har sett andra som klarat sig på 6000 till 90 gäster så det ska väl gå Har bara börjat räkna lite löst, men kan ju inte bara bestämma mat utan att fråga sambon. Som kanske tycker att det är liiite tidigt att bestämma menyn. Och jag håller väl med honom egentligen, vi kan ju hinna ändra oss hundra gånger innan september 2014.

Men till mato ch dryck tänkte jag plocka massa svamp och bär själv nästa höst. Blir billigt och bra

• snowstars

Den här bakade jag: http://bakochdessert.se/recept/visa-recept/lime-och-vit-chokladmousse-pa-browniebotten

Men det beror ju alldeles på vad man vill ha för sorts tårta. Jag tänker göra flera små, alltså tyckte bara att den blev lite låg, men man kanske skulle prova en mindre form.. Lätt att göra var den i alla fall.

Jag skulle också vilja catera, men ja.. Budgeten är inte större :P

Ja, tänk om jag hade börjat planera bröllopet om ett år. Vad jag hade grämt mig om jag hade kommit på att jag sommaren innan kunnat plocka en massa blåbär att göra vin på, liksom. Nu vet jag ju att jag måste ut och plocka flera hinkar nästa år.

• snowstars
    Nevertheless skrev 2012-11-07 00:39:09 följande:
    är så förälskad i en låt så det finns inte!

Som in eller utgångs march skulle jag vilja ha denna! Men frågan är vart hittar man någon som är så grym på piano så han/hon klarar av detta och det känns ju as kasst att inte utnyttja orgeln när körkan har en jätte stor fin orgel som låter underbart...

">

" target="_blank">

Vilken fin

Men ni kan ju ha orgel på in- eller utgång (det som den här inte blir). Och nog finns det nån som kan spela den där, bara de får öva. Jag ska försöka se om jag kan lära mig. Kanske finns nån film på Youtube (inte för att jag vill spela på ditt bröllop, utan för min egen skull).

Vet inte vart ni gifter er men hör med musikskolor, gymnasieutbildningar i musik, musikhögskolan.. Går nog att hitta nån.

• snowstars
    MH2014 skrev 2012-11-07 11:45:39 följande:
    Har alla bokat och bestämt lokal/plats redan??

Nej.

Vi väljer mellan tre orter och ett antal lokaler på varje ort.

• snowstars
    MH2014 skrev 2012-11-07 12:20:21 följande:
    Skööönt att höra att jag inte är den enda :). De vi varit kontakt med och ska åka och besöka och ha möte med vill inte boka för 2014 än, utan vill att vi återkommer våren 2013... Men vi tänkte åka och kolla allt vi vill efter årsskiftet för att få en överblick vart vi vill vara, och kunna räkna ut en budget!

Alltså, det beror ju på när på året man gifter sig och om man ska vara på ett jättepopulärt ställe, men annars är det helt normalt att inte boka två år i förväg. Ett år innan verkar räcka på de flesta platser och där jag ska gifta mig tror jag kanske det är sju vigslar per år så jag lär inte behöva boka förrän tre-sex månader innan.

Det är jättekul att prata planering och så men det finns ingen anledning att känna sig stressad i dagsläget

• snowstars

Vad kul att ni skrivit så mycket! Angående ingångsmusik hade jag tänkte mig "River flows in you" på piano då jag tycker den är jättefin och så känner jag en tjej som kan spela den på piano. Vi ska gifta oss borgerligt så vi kommer inte ha tillgång till nån orgel. Men sen läste jag här på BT att nån tyckte den passade bättre på begravning :P Så nu vet jag inte riktigt. Ut vill jag ha något glatt i alla fall.

Tycker inte man ska spela CD i kyrkan. Ljudet blir oftast inte bra :P

Musiken är en jätteviktig del för mig så jag har svårt att välja. Tur att det är långt kvar :)

• snowstars
    Shajne skrev 2012-11-12 22:19:27 följande:
    Yay nu har vi äntligen bestämt färgtema :) Lila, Svart och Silver! Favvo färger hos oss båda. Känns lite nyårsafton men det struntar vi i :)

Känner en som sjunger gudomligt bra som man kanske skulle fråga om hon ville sjunga i kyrkan. Men vet inte om hon kan sjunga den låten som vi vill ha.

Tycker det låter snyggt! Och så gillar jag inte att vissa färger ska vara knutna till en viss årstid så kör på det :)

Klart hon hinner lära sig sjunga på 1,5 år. Men man kan ju få räkna med att få en annan version av låten, men det kan ju vara häftigt.

• snowstars

Men det var väl kul, aminis. :) Haha, och jag som tänker ringa och boka typ i maj samma år vi ska gifta oss

• snowstars

Jag har börjat skriva om texten till min favoritlåt *bridezilla*. Till mitt försvar är originaltexten på norska och jag vill att den ska sjungas på svenska så egentligen översätter jag bara. Och ändrar så det blir mer romantiskt eftersom originalet handlar lite om att åka bort och lämna det gamla.. :)

• snowstars

Gott Nytt År allihop! Tänk att vi äntligen kan säga att vi gifter oss nästa år! :)

power of love: Jag tycker också det där med borgerlig vigsellokal är knepigt. Vi ska gifta oss i min hemort där det typ finns Folkets Hus och jag tycker inte att det känns så klockrent.. Det optimala vore i alla fall en lokal med två salar, tycker jag, för jag vill inte vigas mellan middagsborden *typ*. Fast å andra sidan tror jag att jag har läst här på BT om par som har gift sig i festlokalen så det går ju

Utomhus går helt bort för mig. Jag litar inte på vädret, vill ha musik och solosång i högtalare och så vill jag att alla ska höra ordentligt. Tror min döva morfar har nog svårt att höra inomhus, faktiskt. Så det är knepigt..

• snowstars

Själv går jag och oroar mig över att vi inte ska hinna få ihop pengarna fast vi har en sparplan.. Men den är väldigt tajt och har man otur kanske bilen måste lagas och vips så har vi inga pengar till bröllopet. Typ. Jag är student och försöker pussla med så lite pengar som möjligt för att slippa ta studielån. Funderar dock på att börja jobba extra.. Vi får se. Det borde ju gå, men det är inte säkert.

• snowstars

Shajne: Jag kastar bort allt godis och snacks som är kvar när helgen är slut. Kan inte hålla mig från att äta annars. Efter några veckor leder det till att jag köper hem mindre eftersom jag faktiskt tycker det är slöseri att kasta bort allt som är ätbart :P Win-win, på nåt vis :)

Jag har också tänkt gå ner i vikt innan dagen D. Började faktiskt för ett år sen och fortsätter nu då. Jag tycker dock att jag mår så mycket bättre nu än vad jag gjorde för ett år sen att det inte lägnre spelar någon roll vad vågen visar. Så länge jag mår bra så. Men det är klart, jag har 20 kg för mycket på kroppen så det är väl alltid bättre att få bort det.

Vi har inte tänkt lägga några stora summor på vårt bröllop. För oss är det mycket, förstås, men om man jämför här inne så är det inte särskilt mycket. Det blir budget med hemlagad mat etc. och jag tror det kommer bli bra ändå :) Men man ska ju ändå hinna få ihop pengarna.. Men vi får se, det löser sig alltid.

• snowstars
    Frida2014 skrev 2013-01-09 18:47:03 följande:
    Hej alla blivande brudar!!Tänkte att jag skulle göra er sällskap. =) Har preliminärbokat bröllop till den 27 september 2014... och planeringsfreak som jag är så är planeringen redan i full gång från min sida :) Men inget är bokat eller beställt än dock..Men har redan hittat min drömring och vilken klänning jag vill ha, så bara att börja spara och trimma kroppen ;)
    Jag med! 27 september 2014, våran 5-årsdag. Kul att det börjar trilla in lite höstbrudar
  • snowstars
    Frida2014 skrev 2013-01-09 19:07:07 följande:
    Oj vad knasigt förra inlägget blev =)
    Jag lyckade läsa ändå :) Kul! 2014 är enda gången de närmsta typ 20 åren som den 27 september är en lördag, därför siktar vi dit :) Har ni hunnit bestämma någonting? Vi har egentligen bara bestämt hur mycket pengar vi vill lägga. Och så har jag en massa idéer men jag vet inte riktigt vart vi ska hålla till och sådär. Svårt att hitta en klockren lokal.
  • snowstars
    Frida2014 skrev 2013-01-10 15:26:44 följande:
    men varför kan jag inte citera inläggen??? Blir ju jättekonstigt ju

Klickar du utanför rutan när du skriver? Skriver du möjligtvis från mobilen eller Ipad? Du kan ju skriva bara nicket och svaret utan att citera om du har mer problem :)

Aha, har ni flera kyrkor ni väljer mellan? Vi ska vigas borgerligt även om jag älskar kyrkan i min hemort.

• snowstars
    HonLarsson skrev 2013-01-10 20:35:33 följande:

Hej Allihopa, jag är ny här.

17 Maj 2014 ska vi gifta oss i Enköping och jag är sååå tacksam för alla tips jag kan få.

I vilken ände började ni planera?

17Maj2014
    Vi började med budget och gästantal. Alltså totalsumma vi vill lägga på bröllopet och ungefär vilka/hur många vi vill bjuda. Sen har vi (eller om jag ska vara ärlig - jag) försökt fördela pengarna mellan de olika posterna. Sen börjar man väl vart man vill
  • snowstars
    schmock skrev 2013-01-12 12:28:36 följande:
    Har ni bokat kyrka och lokal än? Vi ska ringa om en lokal på måndag, bröllopet blir i augusti 2014. När ska man boka?

Det beror ju helt och hållet på vart ni ska gifta er. Där jag ska gifta mig tror jag definitivt att de kommer tycka jag är konstig om jag försöker boka mer än 6 månader innan. Skulle tippa på att de har sju bröllop per år. Max ;)

Men i Stockholm, t.ex., måste man nog boka ett år innan.

• snowstars

HubbaBubba: Frän Inget för mig men jag skulle nog skratta om någon annan hade den.

Jag sitter och kollar på vigselringar. Vet ungefär vad jag vill ha men hittar ingen som passar in på det.. Hur svårt kan det vara?

Svar på tråden Blivande fruar 2014