Oprekär skrev 2013-05-19 22:07:26 följande:
Alltså om man får lov att "klaga" lite, så hade det varit så himla mycket enklare att vigas kyrkligt! Det känns ju som att allt är "färdigt" då, med sittplatser och musikant tillgänglig och prästen får man på köpet
Vi ska vigas borgerligt och vi får ju verkligen klura ut allt från scratch, t.ex. vart ska vi vara? En otroligt vacker plats med utrymme för 90 gäster som inte är beroende av bra väder? Lättare sagt än gjort. Lutar dock starkt åt utomhusvigsel, med en stensäker plan B givetvis.
Vi har haft en ganska klar bild av hur vi vill ha middag + fest sedan dag 1 i princip, men detta med vigseln verkar bli en utmaning!
Vi gifter oss också borgerligt. Jag har också tänkt att det skulle vara lättare att vigas i kyrkan men samtidigt är det ju roligare att få vara med att påverka utformningen i vigseln än att det ska vara del av en gudtjänst som har en ordning att följa.
Vi har kommer ha vigseln i ett brödraskaps cermonisal (sedan har vi festen i deras festlokal).
Våra problem är hur vi ska ha stolarna. Vi kan inte bestämma oss om vi ska ställa iordning dem som i en kyrka där alla stolar riktas åt samma håll eller om vi ska ha dem som de står idag, längs långsidorna (två rader längs varje långsida) riktade motvarandra.
I det senare alternativet tänkte vi att vi kunde vara mitt i salen. I så fall kommer alla att se bättre. Jag tycker alltid det är så tråkigt med kyrkor att man aldrig ser vad som händer där framme, har nämligen inte fått möjligheten att sitta på de närmsta anhöriga raderna utan hamnat på de längre bort. Just därför lutar det åt att ha stolarna som de står idag men vi får se. Gillar även tanken med att ha alla mina vänner och släkt runt om kring mig istället för bakom mig.
Sedan vet jag inte riktigt hur vi ska göra med musiken. Vi vill ju ha ingångsmusik och så har vi en vän som kommer sjunga solosång och det vill vi ju ha musik till. Det finns en orgel men jag gillar inte orgelmusik. Måste kolla med lokalansvarig hur det ser ut med annan musik möjlighet.