Möhippa!
Att det är tärnan och "bestman" som ska vara ansvariga för möhippa och svensexa är egentligen fel. Det är något som importerats från andra länder (USA bland annat). Och det är bland annat för att det här är något som antas så har det slutat bli en sån där grej som kompisgänget drar ihop, vilket det egentligen har varit tidigare... Och alla sitter och väntar på att bli "inbjudna" bara...
(Psst: på svenska och enligt svensk tradition så heter det ju dessutom marskalk )
Jag förstår om du inte vill gå till dina vänner och säga "när ska ni anordna möhippa åt mig"?.
Men det är inte konstigt om du så där lite allmänt, och helt apropå över en fika med flera av dina vänner säger att du har funderat över makens svensexa. Att eftersom ni inte har några tärnor och marskalker så känns det inte som att det kommer att finnas någon som tar tag i såna där saker. Och att du funderar på att kontakta hans vänner för att vara säker på att han får något.
Och sen kanske säga vad du hoppas på eller fasar för inför din egen hippa.
Själv fick jag lov att vara väldigt tydlig angående våra önskemål eftersom en av mina tärnor höll på att hotade och fjantade sig för att hon tyckte att det är så det ska vara. Hon ville att jag skulle vara lite orolig över hippan och så tyckte hon att det skulle vara en förnedringshippa. Det slutade med att hon inte blev min tärna i slutänden, jag ersatte henne med en relativt nytillkommen svägerska. Inte enbart pga hippan men det var en bidragande orsak.
Men innan dess så hade jag ju pratat en hel del med den andra tärnan (också svägerska) för att be henne se till att det inte blev någon förnedringshippa.
Så visst kan man prata med sina vänner. Men det gäller att göra det på rätt sätt. I ditt fall kanske mannens svensexa kan vara inkörsporten. Exempelvis kanske du har tjejkompisar som har killar som din blivande umgås med, och då kanske du kan försöka få dom att be sina killar ta tag i svensexan, samtidigt som du slänger ut lite info om att det inte finns någon som tar tag i din heller...