• lin82

Cupcakes vs tårta

funderar på att satsa på Cupcakes istället för tårta på bröllopet. Någon som har haft det/ska ha det och som vet lite vad prisskillnaden blir? Ska ha ca 60 gäster...

• Svar på tråden Cupcakes vs tårta
  • majflicka

Försvann visst lite text där... Prisskillnaden beror ju helt på vilket ställe du anlitar, är galet olika. Lycka till i ditt val!!

• brudsnart

Vi har valt exakt samma smaker på tårta o våra cuppisar .. Jag tycker det är jätte fint och gott med cuppisar hon som gör våra gör dom super.. Tror gästerna kommer blir mer än nöjda!

• AnnL

Personligen är jag inte så förtjust i cupcakes, tycker dom generellt ser bättre ut än dom smakar Tungan ute har ätit en enda cupcake i mitt liv som jag tycker var riktigt god, dvs god frosting som verkligen smakade nåt och en "bulle" som inte var torr och den åt jag på Magnolia Bakery i NY och dom är ju verkligen kända för sina cupcakes Tungan ute

• Chicita

Jag ska förtydliga något eftersom det verkar som att de flesta går in och försvarar cupcakes och talar om hur bra dom är med fyllning och allt istället för att försöka svara på TS fråga.

Som jag skrev i mitt första inlägg så brukar dom flesta cupcakes som jag testat, vara en jättemuffin (ofta rätt torr) med en klick smörkräm eller frosting på toppen.
    Det tycker jag är trist.
    Och om jag hade fått en sån på ett bröllop medan brudparet äter tårta så hade jag blivit besviken. (besviken, inte arg, upprörd, sur eller irriterad och jag hade inte varit otrevlig och klagat) 
    Att få en minibakelse (vilket jag nog mer tycker att det är om det är fyllningar i olika lager) är en helt annan sak. Men då brukar även priset vara något helt annat.

4,50:- kostar det kanske om du bakar själv. Att köpa brukar ligga på mellan 45-90:- om det är mer avancerade cupcakes med fyllning och dekorationer. Och storleken avgör ju en hel del också, är det mer muffin-storlek eller är det dom där superstora som man får på koditoriet? 
    Du kan ju exempelvis kolla in Hello Sugar's prislista:
    http://www.hellosugar.se/priser-cupcakes/ 

• Oniq
    Chicita skrev 2012-07-12 09:40:41 följande:
    Jag ska förtydliga något eftersom det verkar som att de flesta går in och försvarar cupcakes och talar om hur bra dom är med fyllning och allt istället för att försöka svara på TS fråga.

Som jag skrev i mitt första inlägg så brukar dom flesta cupcakes som jag testat, vara en jättemuffin (ofta rätt torr) med en klick smörkräm eller frosting på toppen.
    Det tycker jag är trist.
    Och om jag hade fått en sån på ett bröllop medan brudparet äter tårta så hade jag blivit besviken. (besviken, inte arg, upprörd, sur eller irriterad och jag hade inte varit otrevlig och klagat) 
    Att få en minibakelse (vilket jag nog mer tycker att det är om det är fyllningar i olika lager) är en helt annan sak. Men då brukar även priset vara något helt annat.

4,50:- kostar det kanske om du bakar själv. Att köpa brukar ligga på mellan 45-90:- om det är mer avancerade cupcakes med fyllning och dekorationer. Och storleken avgör ju en hel del också, är det mer muffin-storlek eller är det dom där superstora som man får på koditoriet? 
    Du kan ju exempelvis kolla in Hello Sugar's prislista:
    www.hellosugar.se/priser-cupcakes/ 
    Väldigt sant. Jag tyckte själv att det kändes lite med en muffins (både mina egna och professionella som det bjöds på ett annat bröllop jag varit på). Visserligen var den professionella väldigt god och gullig, men också väldigt liten.

Vi hade bl.a. cupcakes på brölloppet, men det var bara en del av en dessertbuffé -något som passade oss som handen i handsken :) Vi satsade mer på gott, mycket och valmöjlighet än exclusivt :)
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Chicita
    mariaff skrev 2012-07-12 10:42:19 följande:
    Intressant...
    Är det statistiskt bevisat att cupcakes passar fler gäster? 
  • queenemma

Gör annsrs mimi tårtor så alla får en varsin sen en stor högst upp. Jag funderar på att göra så sen ha muffins med frosting vid sidan av då jag vet att vissa inte alls gillar tårta i våran närhet.

• Oniq
    Chicita skrev 2012-07-12 10:48:37 följande:
    Intressant...
    Är det statistiskt bevisat att cupcakes passar fler gäster? 
    *haha* Skulle vilja se den undersökningen :)

Fast hon kanske menar att det är enklare att göra varianter av enstaka bakverk än hela tårtor? Typ laktosfria, glutenfria, nötfria mm... ?
  • Chicita
    Oniq skrev 2012-07-12 10:53:49 följande:
    *haha* Skulle vilja se den undersökningen :)

Fast hon kanske menar att det är enklare att göra varianter av enstaka bakverk än hela tårtor? Typ laktosfria, glutenfria, nötfria mm... ?
    Ja på så sätt är det enklare att anpassa efter allergier och önskemål än med hela tårtor Glad
    Men jag tyckte inte att det var så det lät på inlägget Flört
  • misscat

De ser ofta VÄLDIGT goda och smarriga ut men när jag väl äter dem blir jag oftast besviken. utseendet lovar mer än det faktiskt smakar. 

Sen är det för mig märkligt att brudparet får tårta och inte gästerna - men det är jag det  

• Chicita
    misscat skrev 2012-07-12 10:57:17 följande:
    Sen är det för mig märkligt att brudparet får tårta och inte gästerna - men det är jag det  
    Det är du inte ensam om att tycka (både jag och daniiel undrar över detta) och vi kan knappast vara dom enda... Flört
    Men alla gör ju inte så. Många som vill ha cupcakes serverar ju cupcakes till alla, även sig själva. Och då är det ju en annan sak.
    Jag skulle gärna äta brudparets favoritefterrätt istället för tårta exempelvis. Under förutsättning att alla äter samma. För även om det är genomtänkt och följer temat "brudparet bjuder på sina favoriter" så skulle det kännas kostigt om dom skulle äta tårta då. Nästan så jag skulle vilja byta med dom så dom får sin favoritefterrätt och slapp äta tårtan (om du förstår hur jag menar Flört)
  • Oniq
    Chicita skrev 2012-07-12 11:04:29 följande:
    Jag skulle gärna äta brudparets favoritefterrätt istället för tårta exempelvis. Under förutsättning att alla äter samma. För även om det är genomtänkt och följer temat "brudparet bjuder på sina favoriter" så skulle det kännas kostigt om dom skulle äta tårta då. Nästan så jag skulle vilja byta med dom så dom får sin favoritefterrätt och slapp äta tårtan (om du förstår hur jag menar Flört)
    Det var så vi gjorde :) Chokladpudding, muffins, päronpaj, kladdkaka, chokladbollar & glass   ..och så lite godis på det :) Inget fancy, men det är ju inte vi heller *heh*

Hörde inte ett pip om att någon saknade bröllopstårtan :)
  • Chicita
    Oniq skrev 2012-07-12 11:15:40 följande:
    Det var så vi gjorde :) Chokladpudding, muffins, päronpaj, kladdkaka, chokladbollar & glass   ..och så lite godis på det :) Inget fancy, men det är ju inte vi heller *heh*

Hörde inte ett pip om att någon saknade bröllopstårtan :)
    Snacka om lyxigt Skrattande
    Som jag sagt hela tiden, jag hade gärna varit en fluga på väggen på ert bröllop Flört
  • Cosy

Det finns många som inte gillar tårta och det finns många som inte gillar cupcakes, Cupcakes är lättare att individanpasa än en hel tårta.

Beroende på vad man vill ha och om man gör dem själv eller inte så varierar priserna mycket för både tårta och cupcakes.

Varför många väljer muffins istället för tårta till gästerna kan jag inte svara på. Men det är lite som att varför får bruden ha en lång fin vit klänning när gästerna inte får det och varför skall brudparet få paket när gästerna inte får det... löjliga exempel men jag tror denna diskution inte kan få en enkjel lösning.. den är lika lätt att svara på som barnförbjudet men brudaparets barn är där varför då? 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Jenny 03

Jag gifte mig den 23/6 i år och vi hade mini cupcakes i tre olika smaker.
    Choklad med chokladfrosting och en färsk jordgubbe på
    Citron med lime frosting
    vanilj med apelsinfrosting
    Dessa var små som en mumsbit och var supergoda.
    Dom uppskattades då man fick mera smaker utan att man blev "putte proppmätt" samt att man kunde ta den hel
    och stoppa i munnen som en tugga på varje.
    Vi betalade små pengar för dessa verk och jag ångrar inte en sekund att vi valde dessa.
    Lycka till..

• Jenny 03

P.s Vi hade 70 gäster och alla kunde ta flera av alla sorter.. D.s ;)

• lin82
    Jenny 03 skrev 2012-07-13 11:33:02 följande:
    P.s Vi hade 70 gäster och alla kunde ta flera av alla sorter.. D.s ;)
    Hade du gjort dem själv eller beställde du dem? Kan tänka mig att man kan få ner priset bra om man gör dem själv, men hinner man fixa till de det sista innan festen?
  • Jenny 03

Jag gjorde dom inte själv..
    En tjej som har ett stort intresse för bakverk erbjöd sig att göra dom.
    Fick till och med provsmaka flera sorter och se utförande innan så jag kunde känna mig trygg på våran dag.
    Ångrar inte en sekund detta val..
    På bröllopsdagen hämtades dom dekorerade och klara och fint förpackade i kartonger.

Svar på tråden Cupcakes vs tårta