• Celia

Klänningen lades upp - ser hemskt ut!

Hej, jag har valt att ha ett ganska tight fodral i en crèmefärgad ton. Den bör vara knälång för att göra sig bäst, och min var kanske 7 cm för lång, så jag lämnade in den till en sömmerska som jag blivit rekommenderad. När jag fick tillbaka den ser man tydligt i satängen var hon sytt och det ser helt enkelt inte bra ut. Hon sa att det var enda sättet man kunde göra det på, men jag känner mig lurad och besviken... Jag har haft några som sett den och en föreslog att jag skulle lämna den till annan sömmerska, de andra tyckte att jag skulle strunta i det. Vad bör jag göra?! Kommer allt annat som skor, bukett, hår och smycken, ta bort fokus från sömmen? En del av mig vill köpa ny klänning, men en annan del har varken ork eller råd... Med vänlig hälsning, Smått uppgiven

• Svar på tråden Klänningen lades upp - ser hemskt ut!
  • aniara

Den fållen är definitivt inte pressad. Be någon som är bra på att stryka göra det och se hur det ser ut sen.

• Chicita

Den är maskinfållad, vilket gör att det ser ut så där. 
    Men jag håller med den är inte pressad.

Om det skulle vara så att du tycker att den är "förstörd" fortfarande efter pressning så skulle jag rekommendera dig att testa en sak innan du kasserar klänningen, och det är fållband. Såna man stryker på.
    Jag tycker inte att du ska göra det som annat än sista utväg, för det är väldigt lätt att det blir snett och bubbligt.
    Men om du pressar fållen och du fortfarande inte är nöjd så kan du sprätta upp sömmen, låta vecket efter pressningen vara kvar, och köpa (och stryka dit) fållband. 

• Celia

Hon sa att hon gjorde det för hand. Borde det gå att pressa den då? Fållband känns som att gå för långt med det...

• LillaC

Åh vilken vacker och elegant klänning. Hoppas det löser sig för dig med hjälp av de tips du fått!

• Celia

Tack, den är väldigt smickrande på, ger fina former. Ska ha en vintage bolero och farligt höga klackar till, tror det blir fint, bara klänningen blir ordnad...

• Chicita
    Celia skrev 2012-07-12 18:00:30 följande:
    Hon sa att hon gjorde det för hand. Borde det gå att pressa den då? Fållband känns som att gå för långt med det...
    Hade hon gjort det för hand så hade hon kunnat lägga sömmen över bara två -tre trådar men mycket tätare. Då hade det inte sett ut så där. Så antingen gjorde hon ett "latmannsjobb" med fållen om hon gjorde det för hand eller så maskinfållade hon för då ser det ut precis så där.

Fållband är sista utvägen ja, men kanske hellre det än att slänga klänningen om du känner att du inte kan ha den pga fållen. 
  • 1700tal

Tycker du ska börja med att pressa den. Lämna in den om du inte vågar göra det själv. Annars lägger du den på strykbrädan och lägger fållen "tillrätta" utan att dra ut den. Lägg en fuktig och helt ren kökshandduköver (antar att det är polyester och inte siden?) och pressa med stykjärnet (håll det stilla och ha ganska varmt) några sekunder.

• Chicita
    1700tal skrev 2012-07-12 19:18:04 följande:
    Tycker du ska börja med att pressa den. Lämna in den om du inte vågar göra det själv. Annars lägger du den på strykbrädan och lägger fållen "tillrätta" utan att dra ut den. Lägg en fuktig och helt ren kökshandduköver (antar att det är polyester och inte siden?) och pressa med stykjärnet (håll det stilla och ha ganska varmt) några sekunder.
    Precis, det här är steg 1.
    Det kan göra underverk för utseendet. 
  • Celia

Ok, jag får våga mig på det tror jag! Tack!

• Chicita
    Celia skrev 2012-07-12 19:53:01 följande:
    Ok, jag får våga mig på det tror jag! Tack!
    Kör på... fler bilder sen tack SkrattandeFlört
  • Green

Har du ingen du litar på som kan fålla klänningen ordentligt till dig? Eller gör det själv förresten!
    Upplägget är ju gjort (det är i mitt tycke det svåraste att få rakt)
    Att fålla för hand så att det inte syns är faktiskt inte så svårt men det tar tid. Jag har själv fållat ca 6 meter balklänning utan att ett enda stygn syns och jag är inte ens speciellt bra på att sy.
    Sömmerskan har gjort ett slarvigt jobb. Jag hade skämts om jag skickade ut en klänning sådär, särskilt om det var mitt yrke!

• Celia

Hon hade ett innertyg och en slits att ta hänsyn till också, vilket iofs ser rätt välgjort ut. Men fanken, blir ju bara mer ledsen nu! När jag såg den frågade jag spontant om det verkligen skulle se ut så där, och då sa hon att hon hade gjort så fint och försiktigt som det bara gick... Har messat henne men inte fått svar, ska försöka ringa igen. Jag är rätt fumlig av mig, känns som om jag riskerar att paja allt om jag försöker mig på att stryka! 

Svar på tråden Klänningen lades upp - ser hemskt ut!