Tar ni lån för att gifta er?
Nej, skulle aldrig låna till bröllop! Vi spenderar ca 80.000 med bröllopsresor inräknade och det är bara sparade pengar! Dessutom blir det kvar pengar, vi skulle aldrig använda all våra pengar till ett bröllop!
Nej, skulle aldrig låna till bröllop! Vi spenderar ca 80.000 med bröllopsresor inräknade och det är bara sparade pengar! Dessutom blir det kvar pengar, vi skulle aldrig använda all våra pengar till ett bröllop!
Vi har pratat mest löst om hur vi väl vill ha det när det väl blir dags. Jag har varit gift tidigare och sparade som en galning för att få ihop ca 65 000 kr. Inget lån då heller.. men iallafall.
Denna gång vill vi gifta oss endast med barnen närvarande, till skillnad från det mer klassiska bröllopet förra gången. Så det blir ju då självklart inte heller lika dyrt.
Det blir pengar på ringar, ca 5000 på kläder totalt, nya skor för max 1000 kr totalt. Hår o smink fixar jag själv och eftersom jag är florist är inte heller blommor speciellt dyrt.
Ett restaurangbesök på 1500-2000 kr och sen en sista minuten till något härligt resmål. Kanske en hotellövernattning för att ha lite extra lyx precis efter bröllopet också. Det har jag turen att kunna få riktigt rabatterat via arbetet då vi reser en del och får en hel del hotellpoäng att nyttja.
Eftersom vi kommer att skippa festen blir det inte så dyrt med själva bröllopet. Och det känns bra, det känns mer "vi" att göra nåt själva och åka på en resa, istället för en stor fest.
nej det tror jag inte vi kommer göra. min kille har sparat endel pengar, 50000 nok, ska gifta oss i sverige, jag är student och har ingenting. vi hoppas landa på 100000 sek. hans föräldrar har lovat att hjälpa till, men jag har ingen aning om hur mycket, min mamma dog i våras och pappa har inte mtycket pengar ,han kanske hjälper med 5000, tror vekrligen inte han vill ge mer än det. vi hoppas på att få ihop till 100000, annars så ska vi önska oss pengar till bröllopsresa i present, många ger väl 500 kr tänker jag, vi har 100 gäster, ger 50 personer 500 kr så får vi 25000, då hjälper det en hel del och det tycker jag är en smart lösning.
vi gifter oss om ett år, så det är ju en god stund kvar.
min kille har inga problem med att ta upp ett lån om det skulle behövas, vi hoppas ju på att bara behöva gifta oss en gång i livet, jag vet inte helt vad jag tycker än.
Vi har använt våra sparade pengar men utökade vårt huslån med 20.000 (vi har ett stort övervärde i det)för att kunna unna oss det vi ville ha. Det var igentligen inget vi ville göra men det blev så pga att en släkting till oss inte betalat tillbaka pengar som de var skylldiga oss (det beloppet vi lånade). Väljer därför att vara annonym, är lite känsligt område just nu....
De som lånar pengar till bröllop är förhoppningsvis vuxna människor som är medvetna om ränteuppgångar, hur lång tid det tar att betala tillbaka osv.
Jag och min blivande kommer inte ta lån till vårt bröllop, vi bestämde oss för två år sedan. Jag var då student på heltid och han hade precis fått jobb. Vårt bröllop med kringkostander hamnar på ca 80 000kr och innan jag slutade studera nu i juni, så hade vi sparat ihop 45 000kr, så jag tror att man kan spara om man tänker sig lite för. Att tillägga är att min blivande har en normal lön... Jag vet att man har vissa utgifter som man inte kan styra över, men jag tror att man kan välja vilken vardags "lyx" man vill ha. Jag tror att alla kan spara, även om det är en lite summa varje månad! Planerar man sina utgifter så går det! =)
Men jag dömer ingen som lånar till sitt bröllop, jag tycker att var och en ansvarar för sin egen ekonomi och sina gör sina egna val!
Jag har haft turen att träffa någon vars föräldrar har eget företag och som har det väldigt bra ställt. Utav den anledningen har vi en budget som är obegränsad eftersom dom kommer att stå för bröllopet. Hade aldrig trott att jag skulle få ha ett sago-brölllop men nu blir det helt över förväntan. Hade annars aldrig tagit ett lån för att gifta mig, utan i så fall stuckit iväg till nåt tropiskt ställe och gift mig, bara jag och min blivande...