Chicita skrev 2012-09-12 10:33:23 följande:
Poängen var mer att din kalkyl är en fantasikalkyl.
Bland annat bostadspriserna ser inte ut så för många.
Även här där jag bor (liten stad) så kan en genomsnittslägenhet kosta 8-9000:- i månaden.
Kalkylen för transport är också låg 1000:- för kollektivtrafik, för två personer.
Det skulle jag klara mig på en månad. Ett månadskort för mig kostar 895:- Maken måste åka bil till jobbet för annars funkar det inte med hans tider. Och där går ca 1500:- i månaden i bara bensin, sen måste bilen servas. Det ska besiktas, nya däck ibland osv.
Man behöver ju mer än mat, man behöver hygienprodukter mm. Och dom kostar också
Telefon och bredband för oss ligger på ca 2500:- i månaden och då ringer vi vädigt lite, men vi får betala mycket för den fasta telefonen som vi måste ha för att kunna ha internet hemma. Och även det abbonemanget kostar mer då vårt område ligger lite avigt till och det inte finns några bra ledningar eller fiber hit.
I ditt första exempel (som jag svarade på) så hade du glömt både kläder, bil och barngrejor.
Och om man (som i ditt andra exempel) har hus, så behöver man spara till oförutsedda händelser för det också. Man kan inte lägga allt på bröllopskontot.
Sen behöver man budgetera för semester. Även om man kanske sparar den där utlandsresan man normalt sett tar tills efter bröllopet så behöver man oftast komma iväg på lite semester. Och att snylta på släktingar funkar ju inte för alla.
Visst får du tycka, jag har inte sagt att du inte får tycka och att du inte får diskutera.
Men att komma med fantasisiffror som inte har någon kontakt med verkligheten hjälper knappast någon.
Verkligheten ser snarare ut mer som så här:
(Familj med 1 barn i dagisåldern men som slutat med blöjor)
Hyra: 8500:-
Telefon/ internet: 1500:-
El ca 500:- i månaden
Kollektivtrafik: ca 1000:- per person
Alternativt ca 3000:- för bil (då är det inkalkylerat kostnad för besiktning, service mm men utslaget månadsvis och då har jag räknat lågt. Man kanske måste ha två bilar till och med...)
Mat för 2 vuxna + 1 barn i dagisåldern ca 5-6000:-
Hygienprodukter ca 1500-2000:-
Dagisavgift 500-1100:- Lite beroende på vart man bor och inkomst
Nöjen ca 1000-1500:-
Kläder ca 1000 -1500:- (oftast prioriteras barnet där så när föräldrarna väl behöver kläder så kan det bli betydligt mer)
Klippning mm 1000 - 1500:-
Om man då räknar ihop alla dom billigaste alternativen så landar man på 22500:-
Om man räknar dyraste alternativen så blir kostnaden 27100:-
Och då har jag ändå inte fått med alla småutgifter som man kanske inte tänker på och jag har inte räknat med att vissa har kostnader för dubbelt boende då dom måste arbeta på annan ort eller att man kan ha andra utgifter som inte hör till "normen".
Dina siffror är tagna helt ur det blå och det var poängen...
...Att det är en fantasi. Det ser inte ut så för de allra flesta. Om man kan spara 500 - 1000:- i månaden så många glada.
Det betyder däremot inte att jag tycker att man ska ta lån - om man inte har råd att spara mer än den månatliga kostnaden för återbetalningen av lånet.
För om man inte har pengarna att avvara för sparande så har man dom inte för att betala tillbaka ett lån heller.
Här är våran budget (jag och min man, inga barn);
Hyra 3500 (en två i en medelstor ort)
El 300 (jag ÄLSKAR att laga mat så ungen/spisen är på nästan för jämnan...)
Telefon/Internet 300 (vi pratar inte heller så mkt i telefon men vi har ett bra avtal...)
Kollektivtrafik 300 (inga månadskort, vi går eller cyklar oftast dit vi ska)
Bil 2000 (inkl bensin och försäkring. Bilen köptes för 10 000 sek kontant, dvs. inga lån)
Hygien 300 (toapapper, smink, tjejsaker, shampo och sådant)
Nöjen 5000 (typ en hotellnatt i månaden, något biobesök, middag utedå och då)
Kläder 500 (ett plagg var i månaden ungefär. Vi handlar mest på rea)
Klippning 300 (han klipper sej varje månad, jag var tredje. Frisören tar 250 sek)
12500 SEK totalt. Varav 5000 är nöjen och i spartider kan man ju minska ner på det rejält. Det GÅR att spara om man VILL! Det handlar om prioriteringar och kreativitet. Jag bestämmer sällan vad jag ska laga för mat i förväg - jag köper det som råkar vara billigt och gör ngt med det. Jag köper kläder på rea (nyligen blev det en klänning för en 100-lapp!) och jag klipper mej inte hos den trendigaste frisören i stan. Jag köper inte onödiga prylar och jag försöker att ta hand om de prylar jag faktiskt äger.
Visst - nu har ju inte vi barn men jag är väldigt övertygad om att vi hade kunnat klara oss på under 15000 med barn också.