• Loveit

Hjälp mig lite med mitt lantliga/bonde tema!!

Hej! Vi gifter oss först 2014 men spanar så klart runt lite redan nu. Vi vill så gärna ha gåvor till gästerna men vet inte vad, vill gärna att det ska passa in på temat. Tänk lite "Emil i Lönneberga, Barnen i bullerbyn".

Sedan vill jag ha lite åsikter om klänning. Jag vill så gärna ha en lite större "modern" brudklänning och inte enbart lantligt. Tror ni det går att mixa genom att ha lite mer spets på brudklänningen?

Hur kan man dekorera lokalen invädigt så det känns lite mer lantligt? Mjölkkannor har jag tänkt ha hinne. Tyvärr kan man inte ta in hö/gräs eftersom det finns allergiker. Tänker inte på dukningen nu, utan själva lokalen invändigt.

Kommer säkert på fler frågor senare men kom gärna med tips och idéer! =)

• Svar på tråden Hjälp mig lite med mitt lantliga/bonde tema!!
  • Karoliin

Gåva: Plantera ett frö i en liten liten kruka.. Kan ju vara olika sorter.. och kan anpassas efter årstid..
    tex våren; sätt tomater, chili, paprika.. små terrakotta krukor..
    Zink tänker jag rent spontant.. Zinkbaljor i hörnen med vatten i , flytljus och små äppel som flyter runt...
    Zinkbalja med is is... och lite gott att dricka i den..
    "äppel på tråd" hängandes från taket... ger mig känslan av nyskördat...
    (kan man ju ta in även i dukningen, bordsplacering och som ljushållare men det skulle vi inte gå in på just nu nej ;) )
    Fårfällar.. 
    Ljus! Tycker kandelabrar är vackert men kanske inte så "bonnigt"... Ta en grövre gren och borra hål i och sätt höga ljus i... 
    Jag tänker mig natur... 
    Har ni bestämt er för lokal ? 
    Något som hade varit perfekt hade ju varit en loge.. Så behöver ni egentligen inte tänka så mycket på själva inredningen... Om det är en modernare lokal med färd och mönstrade gardiner ( tänker mig vår kvarterslokal hemma just nu - hua )  Så vill man kanske dölja endel.. 
    Stora skynken och så någon dekoration hängandes framför.. 

Vilken årstid ska ni ha bröllopet ?

• Chicita

Jag skulle använt knäckebröd som dekoration också... 
    Jag minns hur det såg ut hos farmors mamma när man kom dit och hälsade på. Stänger i taket med knäckebrödskivor som hängde på tork. Rutiga dukar, handdukar mm.

Jag skulle helt klart satsat på en spetsklänning, kanske med en liten ärm (cap sleeve) men max ner till armbågen.
    Tänk lite "borta med vinden" 

• Lotta4488

Ååå vi är inne på samma spår, vi kommer ha björkar inne och ute. Små ljuslyktor. Pioner, hundkex och lupiner. Enkelt,  ska kännas som en skolavslutning/midsommar-fest. serveringspersonalen ska ha på sig blårutiga förkläden. VI kommer spela svenska visor i bakrunden. Kransar på väggen med sommarblommor och björk.

Tror det blir bra=)

• Loveit

Tack för era tips! Gåva är så svårt men jag vill ändå bestämt ha det. Tyvärr vill jag inte ha något planerat/tvål/hemma gjord sylt osv. Jag vet att det bara skulle vara de äldsta kvinnorna som skulle uppskatta det. Vill ha något nästan alla skulle gilla hehe

• Tilda93
    Loveit skrev 2012-07-16 21:15:42 följande:
    Tack för era tips! Gåva är så svårt men jag vill ändå bestämt ha det. Tyvärr vill jag inte ha något planerat/tvål/hemma gjord sylt osv. Jag vet att det bara skulle vara de äldsta kvinnorna som skulle uppskatta det. Vill ha något nästan alla skulle gilla hehe
    hemma gjord sylt osv.. är en jätte bra idé! , dom som inte uppskattar det behöver inte ta med sig det hem heller ;)
    Det är även många unga som gillar det :) lycka till , själv planerar jag ett lantligt/modernt bröllop till nästa sommar :)
  • kärlekensbrudpar

Vi ska också ha lantligt ponny ridning till barnen. Vilda blommor fest tält helstekt gris mm :)

• Pia88

Mjölkhinkar och zink känns lantligt..

Lotta4488 skule ha sin serveringspersonal att ha rutiga förkläden..

Hembakat bröd.. Randiga och rutiga mönster på dekorationerna (dukar etc)... Själv ser jag framför mig ett grovt, lite ojämt trägolv, en tallrikshylla och en bakugn.. Men kanske inte på ett bröllop.... Flört

Svar på tråden Hjälp mig lite med mitt lantliga/bonde tema!!