Hur gör man hemmagjord droppformad bukett?
Gör inte en droppformad-eller någon bukett alls som ska stickas i oasis om du inte har vana! Det ÄR ett hantverk. Det är en konst att få blommorna att verkligen sitta fast, att bygga rätt form, att inte ha sönder den lilla oasisklumpen osv.Ska du öva dig till att få det bra, så kommer det i slutänden antagligen att bli en bra slant dyrare än att gå till en yrkeskunnig från början. Dessutom vill jag gärna tro att resultatet blir bättre hos floristen. (även om forumet ofta innehåller bilder på det folk bundit själva och berömmet brukar vara i stil med att "det ser hur proffsigt ut som helst". det brukar jag -i tysthet-inte hålla med om)
Och jag tror inte så många florister-eller frisörer, snickare etc har så stor lust att sitta och hålla gratiskurser, när det är ens levebröd det handlar om. Jag själv tipsar gärna om blommor och ger goda råd efter bästa förmåga, men jag lägger inte tid på att lära ut mitt yrke gratis till andra så de ska slippa betala mig för min tid i butik. Den kunskap jag själv har skaffat mig har kosat mig ganska mycket pengar och möda. Det blir på något vis lite bakvänt om du förstår hur jag menar.
Jag hoppas du inte uppfattar min ton som snäsig eller sur, jag är bara ute efter att förklara saken från yrkesmässigt håll i all vänlighet.