• HannaMicke

Gifta sig utomlands?! Hjälp!!

Hej!

Jag och min sambo ska gifta oss nästa sommar och har drömmarna om att gifta oss på stranden någonstans exotiskt. Vi har läst mycket bra om Zanzibar då vi gillar dyka och andra äventyr men är även öppen för andra förslag. Vi vill även fira vårt bröllp tillsammas med nära och kära och räknar med att bli 20-30 personer. 

Nu vill vi ha alla tips vi kan få, allt från fina stränder, bra bröllops planerare, priser osv. 
    Vi är väldigt tacksamma för alla tips vi kan få.

Mvh,
    Hanna och Micke 

• Svar på tråden Gifta sig utomlands?! Hjälp!!
  • Chicky

Vi ska gifta oss på Dominikanska, Hard Rock Hotel Punta Cana. Stranden där ska vara fantastisk. Resorten är stor och det är all inclusive. Hotellet har en egen bröllopsplanerare.

Valet av ställe är väldigt olikt mig och min sambo. Vi brukar egentligen föredra "ryggsäcksresor" men tänkte att om man en gång ska bo på all-inclusive så ska vi göra det pampigt! Glad

Våra tankar gick så här:
    * Vi är intresserade av att gifta oss på stranden.
    * Vi är nyfikna på Västindien - men vilken av alla öar? Det är jätteskillnad på prisnivån beroende på vilken destination man väljer.
    * Dominikanska Republiken blev en komprimiss då det är en av de "billigare" öarna.
    * Hela paketet kommer att gå på ca 60 tkr för resa, boende 14 nätter, en del utflykter, mat och dryck (exkl fickpengar).
    * Hade vi valt tex Thailand hade det blivit betydligt billigare och fler av de nära och kära hade nog kunna tänka sig att följa med. Eftersom vi vill gifta oss själva så var just det kriteriet inte viktigt för oss.
    * Thailand är alltid enklare att åka till än Västindien. Thailand kan vi åka till vid ett annat tillfälle.

Hoppas ni hittar ert drömställe och strand för er stora dag. Berätta gärna mer!

• Chicky

... och bröllopspaketet inkl vigsel på stranden, fotograf,  blommor, bröllopstårta, bubbel osv ingår i det priset jag nämnde ovan. Skrattande

• Becky 05

Hej Hanna och Chicky! Jag har inte varit på de ställen ni funderar på att gifta er på, men däremot gifte jag mig på Sicilien och Taormina för tre veckor sedan. Jag kan inte annat säga att det var MAGISKT och sagolikt att gifta sig där. Hittade en helt fantastisk weddingplaner några månader innan som verkligen överträffade alla förväntningar. Vigseln och festen var som en saga. Otrolig miljö, och ett otroligt minne. Jag skulle välja att göra om det 1000 ggr om. Så om ni funderar och inte har bestämt er, överväg Taormina. Bröllopsplaneraren hetter Liz och har hemsida
    http://www.bouquetsandbows.com/sicilyweddings.html

Kan inte rekommendera henne och Taormina varmt nog!  Lycka till! 

• Chicky

Grattis till bröllopet, Becky! har alltid velat åka till Sicilien. Är fortfarande en destination som finns på min önskelista. Läste en roman som utspelade sig på för några år sen och sen dess har jag velat åka dit... och en vacker dag ska jag göra det också! Skrattande

Har du inga bilder du vill dela med dig? Var vigseln på stranden? *nyfiken nyfiken*

• Becky 05

Hej Chicky och tack! Vigseln var först i deras fantastiska stadshus Palazzo, och sen är traditionen att man ska ta en färd genom stan (en pittoresk by högt över havet) för att skåla med den lokala befolkningen, vilket vi gjorde. Sedan avslutade vi kvällen med fest på en sagolik restaurang/nattklubb som vi hade hyrt med en bedövande utsikt, där också bröllopsmiddagen var. Man kan gifta sig på stranden, och även välja att gifta sig där Gudfadern filmerna utspelade sig:)) Jag bifogar en bild som du kan kika på för lite inspiration från bröllopsmiddagen!

• NovemberRain

Oj vad vackert Becky! Hade ni många gäster med er? Chicky- vi ska också gifta oss på hard rock i punta cana. Har ni bokat med bröllopsresebyrån 12-12-12? Isåfall ses vi där Hanna- av det jag sett bilder av och läst kan jag rekommendera bröllop i dominikanska, om ni ska gifta er nästa år kan jag lämna en bättre beskrivning efter december

• Becky 05

Hej, allt som allt var vi 19 personer, perfekt! :) Lycka till med era planer! Glad

• pulmonate

Jätte häftigt Becky! Hur mysigt som helst! Det var någon som frågade mig för många månader sen om tips om att gifta sig just på Sicilien, och jag tror att din beskrivning var precis det hon letade efter.

Zanzibar låter ju hur häftigt som helst! Så fint. Så varför inte? Det finns så många fina ställen här i världen. Varje ställe har något som gör det häftigt, fint, och personligt, så man kan leta och leta och hitta hur mycket som helst. Ungefär samma som med brudklänningen Men till slut får man tänka efter vad det är som man är ute efter: vilken sorts natur, tiden på året (kan bestämma världsdel), kostnad att ta sig till, svårighetsgrad för folk att ta sig till, går det att gifta sig där, kostnad att gifta sig där och ha bröllopsfest, mm. 

Vi gifter oss i Castello Scaligero i Malcesine på Gardasjön. Vi blev förälskade (eller jag iaf...min kille bryr sig nog inte så mycket) när vi körde förbi. Vatten runt om hela och en gammal välskött färglad by. Festen blir närmare Verona, och vi har hyrt bussar till gästerna så de slipper köra och parkera på dagen.
    Varför Italien? För vår del för att vi bor här, fint väder (hoppas vi), billigare middag och alkohol jämfört med Sverige, gäster gärna tar semester i Italien, billiga resor för gästerna (700kr t/r Milano - Köpenhamn), älskar naturen i det området med höga berg runt en fin stor sjö med badstränder, utomhusvigsel i slott...ja det är väl därför.

• Chicky
    NovemberRain skrev 2012-07-31 21:06:06 följande:
    Oj vad vackert Becky! Hade ni många gäster med er? Chicky- vi ska också gifta oss på hard rock i punta cana. Har ni bokat med bröllopsresebyrån 12-12-12? Isåfall ses vi där Hanna- av det jag sett bilder av och läst kan jag rekommendera bröllop i dominikanska, om ni ska gifta er nästa år kan jag lämna en bättre beskrivning efter december

Vad roligt!!! Ja, vi har bokat via Bröllopsresebyrån men hoppade 12-12-12. Vi får en egen vigsel på luciadagen istället. Vi tänkte att det på luciadagen är garanterad mysfaktor till våra kommande bröllopsdagar :) Var jättesugna på 12-12-12... Vet du hur många par ni blir nu? Ska ni oxå flyga med Thomas Cook/ Ving? Kommer ni ha några gäster med er?

Vi är i valet och kvalet. Tror inte många kommer följa med oss dit av ekonomiska skäl, men några inom familjen och några vänner kanske... annars hade vi tänkt sticka iväg i smyg. Vi bestämde oss bara för ett par veckor sedan och har presic betalat in anmälningsavgiften till Klas.

Becky 05 skrev 2012-07-31 14:35:01 följande:
    Hej Chicky och tack! Vigseln var först i deras fantastiska stadshus Palazzo, och sen är traditionen att man ska ta en färd genom stan (en pittoresk by högt över havet) för att skåla med den lokala befolkningen, vilket vi gjorde. Sedan avslutade vi kvällen med fest på en sagolik restaurang/nattklubb som vi hade hyrt med en bedövande utsikt, där också bröllopsmiddagen var. Man kan gifta sig på stranden, och även välja att gifta sig där Gudfadern filmerna utspelade sig:)) Jag bifogar en bild som du kan kika på för lite inspiration från bröllopsmiddagen!

Becky, vilken magisk plats! Wow! Ryser i hela kroppen, superromantiskt!!!

• Chicky

Pulmonate, när är den stora dagen? Så himla fint att välja plats där det finns en persolig anknytning till - i ditt fall ögonblicket du blev kär! Hjärta

Svar på tråden Gifta sig utomlands?! Hjälp!!