• Chicky

Gifta sig utomlands?! Hjälp!!

Vi ska gifta oss på Dominikanska, Hard Rock Hotel Punta Cana. Stranden där ska vara fantastisk. Resorten är stor och det är all inclusive. Hotellet har en egen bröllopsplanerare.

Valet av ställe är väldigt olikt mig och min sambo. Vi brukar egentligen föredra "ryggsäcksresor" men tänkte att om man en gång ska bo på all-inclusive så ska vi göra det pampigt! Glad

Våra tankar gick så här:
    * Vi är intresserade av att gifta oss på stranden.
    * Vi är nyfikna på Västindien - men vilken av alla öar? Det är jätteskillnad på prisnivån beroende på vilken destination man väljer.
    * Dominikanska Republiken blev en komprimiss då det är en av de "billigare" öarna.
    * Hela paketet kommer att gå på ca 60 tkr för resa, boende 14 nätter, en del utflykter, mat och dryck (exkl fickpengar).
    * Hade vi valt tex Thailand hade det blivit betydligt billigare och fler av de nära och kära hade nog kunna tänka sig att följa med. Eftersom vi vill gifta oss själva så var just det kriteriet inte viktigt för oss.
    * Thailand är alltid enklare att åka till än Västindien. Thailand kan vi åka till vid ett annat tillfälle.

Hoppas ni hittar ert drömställe och strand för er stora dag. Berätta gärna mer!

• Chicky

... och bröllopspaketet inkl vigsel på stranden, fotograf,  blommor, bröllopstårta, bubbel osv ingår i det priset jag nämnde ovan. Skrattande

• Chicky

Grattis till bröllopet, Becky! har alltid velat åka till Sicilien. Är fortfarande en destination som finns på min önskelista. Läste en roman som utspelade sig på för några år sen och sen dess har jag velat åka dit... och en vacker dag ska jag göra det också! Skrattande

Har du inga bilder du vill dela med dig? Var vigseln på stranden? *nyfiken nyfiken*

• Chicky
    NovemberRain skrev 2012-07-31 21:06:06 följande:
    Oj vad vackert Becky! Hade ni många gäster med er? Chicky- vi ska också gifta oss på hard rock i punta cana. Har ni bokat med bröllopsresebyrån 12-12-12? Isåfall ses vi där Hanna- av det jag sett bilder av och läst kan jag rekommendera bröllop i dominikanska, om ni ska gifta er nästa år kan jag lämna en bättre beskrivning efter december

Vad roligt!!! Ja, vi har bokat via Bröllopsresebyrån men hoppade 12-12-12. Vi får en egen vigsel på luciadagen istället. Vi tänkte att det på luciadagen är garanterad mysfaktor till våra kommande bröllopsdagar :) Var jättesugna på 12-12-12... Vet du hur många par ni blir nu? Ska ni oxå flyga med Thomas Cook/ Ving? Kommer ni ha några gäster med er?

Vi är i valet och kvalet. Tror inte många kommer följa med oss dit av ekonomiska skäl, men några inom familjen och några vänner kanske... annars hade vi tänkt sticka iväg i smyg. Vi bestämde oss bara för ett par veckor sedan och har presic betalat in anmälningsavgiften till Klas.

Becky 05 skrev 2012-07-31 14:35:01 följande:
    Hej Chicky och tack! Vigseln var först i deras fantastiska stadshus Palazzo, och sen är traditionen att man ska ta en färd genom stan (en pittoresk by högt över havet) för att skåla med den lokala befolkningen, vilket vi gjorde. Sedan avslutade vi kvällen med fest på en sagolik restaurang/nattklubb som vi hade hyrt med en bedövande utsikt, där också bröllopsmiddagen var. Man kan gifta sig på stranden, och även välja att gifta sig där Gudfadern filmerna utspelade sig:)) Jag bifogar en bild som du kan kika på för lite inspiration från bröllopsmiddagen!

Becky, vilken magisk plats! Wow! Ryser i hela kroppen, superromantiskt!!!

• Chicky

Pulmonate, när är den stora dagen? Så himla fint att välja plats där det finns en persolig anknytning till - i ditt fall ögonblicket du blev kär! Hjärta

• Chicky

NovemberRain,

Åhhh, nu blev jag ännu mer upphetsad (!) över tanken att gifta oss i december! Det blev så verkligt nu när jag kommunicerar med dig! Tyst

Jag är nog ganska övertygad om att jag vill ha en brudklänning av modell Empire och att det ska vara i chiffong. Blir med andra ord enklare modell med lätt tyg som funkar i värmen. Jag kommer definitivt att beställa en kinaklänning. Testbeställde en festklänning i början av sommaren bara för att "testa" kvalitet, modell och storlek. Den var jättefin! Sen har jag ambitionen att gå ner två storlekar (ja, jag är stor Skrattande). Vill inte lägga så mkt pengar på brudklänningen.

Har också tokshoppat nu på sommarrean! Haha, kul att vi gör samma sak!

Var bor nånstans?

• Chicky

Polmonate,

vilken rolig blogg du har! Hur kreativt som helst! Ska läsa lite mer i den ordentligt och kanske snappa upp lite inspiration! Skrattande

• Chicky

Jag har tidigare beställt klänning från tidebuy.com. Funkade hur bra som helst och det tog kanske max 3 veckor att få hem den. Det enda som jag inte hade räknat med var att betal tullavgift på ca 120 kr... men det är ju ändå ingen större skada i alla fall.

Jonnagoransson, har du bild på din klänning? Flört

NovemberRain, vilken fin klänning du har beställt! Kommer passa jättebra till ett strandbröllop! Själv hade jag tänkt mig i stil med: http://www.tidebuy.com/product/Chic-Empire-Strapless-Backless-Court-Train-Wedding-Dress-203798.html

Kanske inte precis den klänningen men definitivt den modellen och då i chiffong. Kan till och med tänka mig ett litet släp till. Hade tänkt att lägga en beställning i början av oktober och sen försöka hitta en sömmerska som håller sig redo att rycka in om det behövs. Tror du det blir för tight med tiden?

Vi bor i Stockholm. Ta inte illa upp, men kul med en brud "av större modell" till i gänget! Känns som att jag alltid är den enda tjockisen vart jag än hamnar! Haha! Skrattande Är själv av storlek 46/48 idag men tack och lov ganska lång... Vill ner till 42/44, borde väl ändå vara realistiskt på 4 månader?

Ska sticka på lunch nu, hörs mer framöver! Och trevlig helg alla om vi inte hörs mer!

• Chicky
    TystHmmm... det där med snörning var ju en väldigt bra idé, har inte tänkt på det!

Wow 15 kg på 4 månader är ju superbra kämpat! Grattis!!! Någon speciell metod/ diet? Själv har jag hållt på med LCHF i 2,5 månader nu och har bara gått ner ca 6 kg... dock har det varit sommar emellan med lite fusk och en del vin Skål Men nu banne mig är det slut på fusket! Ska komma igång med träningen oxå... men så har jag drabbats av en jobbig förkylning. Jaja, ursäkter ursäkter!

Läste på en blogg att man kunde få hänga upp sin klänning hos flygbesättningen. Du som flyger regulärt får säkert bättre service ombord än Thomas Cook. Kontakta Airfrance och kolla i förväg.

Har ni börjat med all pappersarbete än? När ska ni skicka efter hindersprövningen? Vi tänkte gå igenom formuläret som vi fick av hotellet noggrant i helgen och skriva ner våra eventuella funderingar till Klas. Verkar ju omständigt, eller är det egentligen samma instruktioner som finns på Bröllopsresebyråns hemsida? Sen stod det ngt om en avgift på 500 USD i det där formuläret. Är det något som vi måste betala utöver kostnaden för bröllopspaketet?

Undrar om många av de andra bröllopsparen har med sig gäster? Vi funderar på att säga till några få som vi vet kan tänka sig att åka med. Det blir ett kompispar, min m2b´s brorsa med sambo och min syrra och mamma... men det känns lite sisådär då min m2b´s föräldrar inte kommer att ha råd med resan. Om inte de kan komma, känns det lika bra att bara sticka i smyg... Usch, jobbigt! Hur går era tankar?
  • Chicky

NovemberRain,

har skickat meddelande till dig!

• Chicky
    Värmdö2012 skrev 2012-10-14 21:21:26 följande:
    Hej Chicky och November Rain Gud så roligt att ni båda två också ska gifta er på Hard Rock Hotell!!! Vi är nämligen paret som gifter oss den 18:e december. Vi skulle också varit med 12-12-12 men ville göra detta till en egen grej. Vi åker 13/12 - 27/12 och flyger med Condor via Frankfurt. Jag har hela tiden sagt att jag ska ha en enkel klänning eftersom att det blir ett strandbröllop med icke det blev en ordentlig fast i enklaste laget ändå.... Hihi!! Har ni börjar maila med er bröllopsplanerare m.m från hotellet alltså?? Vilka fotografer har ni anlitat?? Vi åker 4 vuxna samt 3 barn. Må så gott Med vänlig hälsning Jennifer

Heeej! Vad roligt!!! Vi är paret som gifter oss på luciadagen då vi oxå ville ha en egen ceremoni. När flyger ni ner? Jag och NovemberRain skickar meddelanden fram och tillbaka om just de frågor som du ställde. Just nu är vi i full gång med det förvirrande pappersarbetet. Har ni fått en bröllopsplanerare tilldelat er? Har inte valt någon fotograf då jag trodde att hotellet bara "ger" oss en, eller?

Vi åker själva med ett kompispar som blir våra vittnen. De gifte sig i smyg i Rådhuset i somras och ser denna resa som sin bröllopsresa.

Min brudklänning blev oxå enkel men ändå en "riktig" klänning med släp och allt... måste bara hitta en sömmerska som kan göra lite småändringar. Några tips på sömmerska? Antar att ni bor i Värmdö? Vi bor i Solna :)

Åhhh, jag säger det igen: vad roligt!!!

/Christina

Svar på tråden Gifta sig utomlands?! Hjälp!!