Bröllopsresa till Irland, tips?
Personligen tycker jag Dublin är väldigt överskattat. Västkusten är den del som är vackrast, med höga klippor som störtar ner i havet, karga landskap osv. Galway är en väldigt mysig stad mitt på västkusten, som jag rekommenderar. Därifrån kan man åka ut till Aran Islands som är karga och dramatiska och faktiskt ofta har bättre väder än på fastlandet. Aran Mór är den som är lättast att ta sig till, den är också mest turistifierad, men det gör liksom inte så mycket. Där finns ett häftigt halvringsfort (ruin) på ett mycket högt stup ner i havet, inget för den höjdrädde. Man kan åka häst och vagn eller minibuss dit från hamnen.
Det är inte heller så långt från Galway till Cliffs of Moher (jag lovar att du har sett dem på bild om du nånsin har sett någon reklam för Irland) och The Burren som är ett märkligt stenlandskap med många unika växtarter.
Det finns B&B i varannat hus längs typ hela västkusten, så ett bra sätt att ta sig runt är att hyra bil och köra runt och stanna där man känner för, om man är bekväm med att köra på fel sida förstås (man sitter ju även på fel sida i bilen).
Pubar finns också överallt, och det spelas ofta traditionell musik i dem, mer eller mindre turistanpassad... Maten är generellt sett ingen höjdare, mycket är trist och flottigt och serveras med tjocka pommes frites ("chips", icke att förväxla med crisps som vi kallar chips), men vid kusten kan man förstås få fin färsk fisk. Förhoppningsvis har köket utvecklats en del sen jag bodde där (många år sen!) så att det finns fler alternativ. En rätt ni inte ska missa är dock Irish stew. I princip tar man kött, potatis och morötter, och långkokar till det blir en grötig gryta - mycket godare än det låter! En fördel med den bastanta maten är att om man äter en rejäl fry-up till frukost behöver man ofta ingen lunch!