Aniara4 skrev 2012-07-24 08:50:30 följande:
Kollade nyss av nyfikenhet. Det verkar inte gå direktbussar Belfast-Galway längre, Bus Éireann föreslår byte i Dublin, men söker man på
www.translink.co.uk/Ulsterbus så finns det en sjutimmarsresa (jag mindes rätt om tiden alltså) med två byten, i Cavan och Athlone. Om ni inte är benägna att bli åksjuka kan det ju vara ett trevligt sätt att se lite mer av landet. (Det där med raka motorvägar är inte riktigt deras grej mer än på några få ställen.)
Och jag nickar entusiastiskt över förslaget om Clifden. Söt stad som ligger fint bland de höga bergen. Det går bussar från Galway, tar 1-2 timmar beroende på rutt, och vägen dit är också vacker.
Jag har förstått att många vandrar i bergen runt Dublin, men jag har aldrig förstått om det är för att de ligger nära till hands eller om de verkligen är så fina. På de bilder jag har sett tycker jag de ser tråkigare ut än bergen på västkusten, men det kanske är för att jag gillar dramatiska klippor som stupar ner i havet? (Inte så vandringsvänligt med andra ord.) Det är säkert jättefint, bara att det inte är vid havet.
En sak till, om ni till äventyrs är det minsta intresserade av att rida eller att spela golf, så är Irland landet man ska göra de sakerna i. När min bästa kompis och jag åkte runt för några år sedan var det en mycket stark önskan från henne att få ta en ridtur. Eftersom jag är extremt allergisk mot hästar var det lite meckigt, men vi lyckades få till det så att hon åkte iväg med bilen till ett ridcenter, duschade och bytte om där efter ridturen, la ridkläderna i täta plastpåsar i bilen, åkte till vandrarhemmet och stoppade dem direkt i tvättmaskinen, och sen kom jag tillbaka från min egen utflykt. Hon var helt lyrisk efter att ha fått galoppera i vattenbrynet på en gudomlig strand. (Ja, Irland har många väldigt vackra stränder, hade klimatet varit annorlunda hade det varit fullständigt sönderturistat. Stranden är fin men vattnet är för kallt!) Det var inte helt fel med lite egentid efter ett par veckors dygnetruntsällskap heller.
Och jag skulle inte heller våga flyga med Ryanair. Förutom att det är så bökigt att ta sig till Skavsta känns det som att vad som helst kan hända, och man har ingen som helst säkerhet. Blir det något problem är det liksom bara tough shit.
Då kan ni stanna i Athlone. Där finns ett slott/fästning med museum och floden Shannon! Bra bas för att utforska the Midlands. I närheten finns också Clonmacnoise, en gammal kloster/kyrkogård nästan finare än Glendalough! Sen är det nära till Galway för vidare resa.
I Cavan har jag varit nån gång och tittat på fotboll, minns inte så mycket annat än att vi var ute på vischan
De har charmig dialekt där!
Fotboll, ja! Även om man kanske inte är en sportfåne så får man inte missa att se
Gaelic Football eller
Hurling, uråldriga keltiska sporter! All Ireland Championships pågår under augusti/september (finalerna brukar vara i början av september). Om ni lyckas få biljetter till en kvartsfinal på Croke Park i Dublin så är det en upplevelse för livet! En folkfest (inga hulliganer här inte) på en arena med plats för 82 300 personer!!! Den nya större stadion stod klar för några år sedan, den är enorm! Och byggd endast för dessa inhemska sporter. Tror att de har lättat lite på förbudet men tills för några år sedan var det strängt förbjudet för några "foreign sports" (tex fotboll eller rugby) att spelas på denna helgedom. Finns även historia knuten till stadion (brittiska armén massakerade irländare under en match 1920, skildras i filmen Michael Collins).
http://www.crokepark.ie/
http://www.gaa.ie/