• lingonberry

Några tankar kring bröllopet

Vi ska gifta oss om ca en månad och har planerat att ha en liten tillställning i vårt hem efter vigseln i rådhuset. Inte för att jag egentligen vill ha det så, men för att det är mest praktiskt då 5 av de 10-12 gästerna är barn. Samtidigt känns det tråkigt att vara hemma, och jag vet att det blir jag och min blivande man som får rådda med mat mm Våra gäster är inte några sprudlande personer så vi väntar oss inget extra från dem i form av roliga överraskningar el dyl Några är extremt tystlåtna, tre av dem inkl min mamma kan sitta helt tysta. Ganska stressande för mig. Jag skulle mycket hellre välja en restaurang, men jag har kollat upp tänkbara alternativ och inga har öppet mitt på dagen. Vi gifter oss kl 14. De öppnar inte upp för ett så litet sällskap med så få vuxna. Restaurangerna har öppet från kl 17. Hur gör andra i denna situationen? Är alla hemma och äter?

• Svar på tråden Några tankar kring bröllopet
  • Ingride

Kan ni inte ha catering och kanske någon som hjälper till med att plocka fram och diska? Då blir ni lite ompysslade även om ni är hemma. 

• lingonberry

Vi har beställt en färdig buffé från ett cateringföretag och tårta från konditori, men det känns ändå som om det inte blir så speciellt eller hur man ska säga. Att vi servar alla... Eller det ska man kanske räkna med... Vet inte alls vem jag skulle kunna be om hjälp, känns lite fånigt när vi inte är så många. Jag hade från början räknat med att vi skulle äta på restaurang, tänkte inte alls på att de ju inte har öppet vid den tiden på dagen.

• lingonberry

Har de? Jag kan bara se att de har öppet mellan 11.30-14 för lunch...? Tittar jag på fel ställe?

• Chicita

Om du inte kan få tag i en restaurang som har öppet så tidigt så kanske ni kan ta en paus mitt på dagen (passa på att fotas, pusta ut lite osv) och sen gå och äta på restaurang kl 17 när dom öppnar.

Det blir ju ca 2,5 timmes paus där och det är det väl ingen som dör av, speciellt inte om kanske alla eller de flesta redan bor i samma stad. Glad 

• lingonberry

Alla utom fyra kommer inresta och har ingenstans att ta vägen, då får de vänta hemma hos oss och jag tror inte det är ok för dem att ha den väntetiden. Vi ska inte fotas, så jag vet inte riktigt hur vi skulle fördriva tiden heller. Sedan kommer ju ett antal barn (5 st)  in i bilden som blir rastlösa och hungriga... Usch, just nu känner jag att vi skulle gjort som jag tänkte först, bara gjort det i hemlighet och haft oss själva att tänka på. Eller ha vigseln för oss själva, och bjuda in till en liten fest senare.

• Guanaca

Rådhuset i Stockholm?
    I så fall måste väl någon restaurang ha öppet mitt på dagen. Finns en italiensk restaurang runt hörnet (Dolce Vita) som många har bröllopslunch på efter vigseln i Rådhuset, vid alla möjliga tider på dagen (bla mitt före detta bröllop. Lunchen var lyckad men inte äktenskapet Flört )
     Primo Chao Chao tvärs över gatan borde väl också ha öppet (kanske inte så kul med pizza dock?)

• Chicita

Går det att senarelägga vigseln annars? 
    Eller äta lunch innan vigseln och sen gå hem till er och äta tårtan bara? 

Jag spånar bara nu, men det känns ju som att det borde finnas en lösning på problemet Glad 

• lingonberry

Nej, tyvärr inte rådhuset i Stockholm.

• lingonberry

Det fanns inga fler tider den eftermiddagen, och att äta före känns inte som någon lösning i och med att vi har 5 barn med i sällskapet. Det är svårt nog ändå att hålla dem välstrukna och okladdiga Tack för förslagen, vill inte dissa men försöker tänka hur det ska lösas med alla barn.

• Chicita

äsch lortiga barn är glada barn Tungan ute

Nejdå jag förstår hur du menar...
    Slänger mest ur förslag för att se om du kanske kan få en "spin-off-idé" på mina förslag.
    Det gör inget alls om du dissar dom, jag tar inte illa upp Glad 

Känner du någon som skulle kunna tänka sig att vara lite "restaurangansvarig" hemma hos er?
    Alltså servera, plocka bort och serva lite allmänt så att du och maken slipper stå i köket 

• lingonberry

Jag vet nog inte vem jag skulle fråga om det. Vi håller vigseln hemlig för de flesta. Nu håller jag på och tänker igenom en plan, vet inte om det är bra eller dåligt. Det är att vi struntar i den lilla bjudningen efter vigseln och istället bara har med oss våra vittnen. Det är ingen som blivit överlycklig över att vi ska gifta oss ändå Med våra vittnen skulle vi kunna vänta in en restaurang och äta där tillsammans senare på eftermiddagen/kvällen.

• Chicita
    lingonberry skrev 2012-07-20 12:58:26 följande:
    Jag vet nog inte vem jag skulle fråga om det. Vi håller vigseln hemlig för de flesta. Nu håller jag på och tänker igenom en plan, vet inte om det är bra eller dåligt. Det är att vi struntar i den lilla bjudningen efter vigseln och istället bara har med oss våra vittnen. Det är ingen som blivit överlycklig över att vi ska gifta oss ändå Med våra vittnen skulle vi kunna vänta in en restaurang och äta där tillsammans senare på eftermiddagen/kvällen.
    Det låter väl som en rätt bra plan B Glad
  • Chicita

Förresten... Ett annat alternativ om du inte redan provat det, är att ringa till ett hotell och fråga om ni kan ha middagen i deras restaurang.
    Om dom brukar ha konferenser så är dom vana att anpassa sig tidsmässigt Flört 

• lingonberry

Ingen dum idé´... Magkänslan säger mig att det vore bäst att bara vara vår familj med våra vittnen. Men då måste jag säga till min mamma att hon inte kan komma. Tror inte att hon blir ledsen för det i och för sig.

• Chicita
    lingonberry skrev 2012-07-20 14:01:24 följande:
    Ingen dum idé´... Magkänslan säger mig att det vore bäst att bara vara vår familj med våra vittnen. Men då måste jag säga till min mamma att hon inte kan komma. Tror inte att hon blir ledsen för det i och för sig.
    Börja med att kolla om det är möjligt över huvud taget.
    Om det är det så kan du ju ta ställning till mamma i så fall Glad 
  • Louise

De som jobbar med bröllop på rådhuset har säkert bra tips på restaurang. Ni är inte de förtsa och sista som gifter sig 14:00 så dom borde ha koll på det där.

Svar på tråden Några tankar kring bröllopet