• sommaren13

Tårta till 100 gäster? Behöver tips

Hej!
    Behöver tips angående tårtan eller mest utformningen av tårtan. Vi kommer ha 100 gäster om alla kommer, och helst så vill vi ha en sammansatt tårta, inte på ställning med flera tårtor utan en hel. Nu säger min svärmor att det antagligen inte går att det är risk att den faller ihop....hur har ni andra gjort? Vi ville ha en typ fyrkantig tårta i tre våningar... 

• Svar på tråden Tårta till 100 gäster? Behöver tips
  • Chicita

Klart det går... 
    Du menar en sån här va?

Nu är den sexkantig i och för sig, men principen är densamma.

Det man måste tänka på är att man har skärfast innehåll. Vilket betyder att gräddtårta inte funkar.
    Jag använder mousser i mina tårtor. Och om du ska baka själv och vill vara säker på att få moussen i rätt koncistens så köper du färdiga mousser (pulver) som man blandar med grädde. Finns på både tårtdecor och kakburken och många andra sådana tårt-butiker (nätbutiker).
    Sen är det bra att ha relativt stadiga bottnar emellan.

Jag kör botten - mousse - botten - mousse - botten
    Bottnarna tycker jag ska vara ca 1,5 cm tjocka om man använder sockerkaksbottnar. Om man har mastigare bottnar så kan dom vara tunnare.
    "tricket" är att man har en så kallad osynlig ställning i tårtan. "Självbärande konstruktion".
    Vilket betyder att varje våning står på ett pappersfat (finns speciella tårtfat).
    Så du ställer den understa botten på kakfatet, sen stoppar du i pinnar (finns plaströr, men det funkar även med typ bambupinnar / blompinnar) i tårtan innan du ställer dit nästa våning, osv osv.
    I den översta behövs bara stödpinnar om den eventuella caketoppern är väldigt tung 
  • sommaren13
    Chicita skrev 2012-07-20 15:09:28 följande:
    Klart det går... 
    Du menar en sån här va?

Nu är den sexkantig i och för sig, men principen är densamma.

Det man måste tänka på är att man har skärfast innehåll. Vilket betyder att gräddtårta inte funkar.
    Jag använder mousser i mina tårtor. Och om du ska baka själv och vill vara säker på att få moussen i rätt koncistens så köper du färdiga mousser (pulver) som man blandar med grädde. Finns på både tårtdecor och kakburken och många andra sådana tårt-butiker (nätbutiker).
    Sen är det bra att ha relativt stadiga bottnar emellan.

Jag kör botten - mousse - botten - mousse - botten
    Bottnarna tycker jag ska vara ca 1,5 cm tjocka om man använder sockerkaksbottnar. Om man har mastigare bottnar så kan dom vara tunnare.
    "tricket" är att man har en så kallad osynlig ställning i tårtan. "Självbärande konstruktion".
    Vilket betyder att varje våning står på ett pappersfat (finns speciella tårtfat).
    Så du ställer den understa botten på kakfatet, sen stoppar du i pinnar (finns plaströr, men det funkar även med typ bambupinnar / blompinnar) i tårtan innan du ställer dit nästa våning, osv osv.
    I den översta behövs bara stödpinnar om den eventuella caketoppern är väldigt tung 
    Japp det är en sån fast fyrkantig...vi vill ha white lady tårta. Måste kolla med transport och förvaring bara....
  • Chicita
    sommaren13 skrev 2012-07-20 15:21:00 följande:
    Japp det är en sån fast fyrkantig...vi vill ha white lady tårta. Måste kolla med transport och förvaring bara....
    Då kan jag säga att jag håller med blivande svärmor... (beroende på vilken version av white lady du menar förståss, men jag antar att det är den vanligaste med massa grädde - prinsesstårtemodell *typ*).
    Du kan inte ha massor med grädde i en sån tårt, det finns inget som håller pinnarna på plats då, utan dom kommer glida runt av tyngden ovanifrån och till slut ramlar hela tårtan ihop.

Det måste vara en fastare tårta med flera lager bottnar och fast fyllning.
    Grädde räknas inte som fast fyllning, om du inte tillsätter gelatin i grädden, vilket då gör att det blir en neutral mousse.

Du kan ha en sån tårta, men då får du antagligen välja annat innehåll. 
    Så vad är viktigast. Utseendet eller smaken?  Glad
    Det går ju säkert att få in samma smaker i tårtan, men att göra den på ett annat sätt så den tål den här påfrestningen
  • Fästmön

Man kan dekorera frigolit så det ser ut som en tårta - och sen servera vanlig tårta när det är dags för det.

Om man inte ska ha självservering dvs.  

• sommaren13
    Chicita skrev 2012-07-20 15:28:24 följande:
    Då kan jag säga att jag håller med blivande svärmor... (beroende på vilken version av white lady du menar förståss, men jag antar att det är den vanligaste med massa grädde - prinsesstårtemodell *typ*).
    Du kan inte ha massor med grädde i en sån tårt, det finns inget som håller pinnarna på plats då, utan dom kommer glida runt av tyngden ovanifrån och till slut ramlar hela tårtan ihop.

Det måste vara en fastare tårta med flera lager bottnar och fast fyllning.
    Grädde räknas inte som fast fyllning, om du inte tillsätter gelatin i grädden, vilket då gör att det blir en neutral mousse.

Du kan ha en sån tårta, men då får du antagligen välja annat innehåll. 
    Så vad är viktigast. Utseendet eller smaken?  Glad
    Det går ju säkert att få in samma smaker i tårtan, men att göra den på ett annat sätt så den tål den här påfrestningen
    Hmmm kanske smidigare med en *trapp*ställning och fem st 20 bitars tårtor istället. Vilken är den riktiga white ladytårtan? Finns ju flera olika innehåll. Den som jag har hört ska vara den *riktige* är med chokladsockerkaksbotten, chokladvaniljkräm och grädde. Vet inte om tryffelkräm är godare?
  • Chicita
    sommaren13 skrev 2012-07-20 15:49:21 följande:
    Hmmm kanske smidigare med en *trapp*ställning och fem st 20 bitars tårtor istället. Vilken är den riktiga white ladytårtan? Finns ju flera olika innehåll. Den som jag har hört ska vara den *riktige* är med chokladsockerkaksbotten, chokladvaniljkräm och grädde. Vet inte om tryffelkräm är godare?
    Jag håller med om vilken som är "riktig" där. Men jag har sett en som är utan grädde också. 
    Tror inte att den är den vanligaste dock.

Jag tror det är snyggast och bäst med en trappställning då ja Glad 
  • Tessan01

Vill bara tipsa om att om man vill ha en sån "gräddig" tårta så kan man klippa till tårtunderlägg så dom är precis under tårtan kanske nån millimeter in. Då får man den stadgan man behöver. Och så sätter man i pinnar eller el rör eller nåt liknande. Fungerar bra.

• Chicita
    Tessan01 skrev 2012-07-20 18:38:40 följande:
    Vill bara tipsa om att om man vill ha en sån "gräddig" tårta så kan man klippa till tårtunderlägg så dom är precis under tårtan kanske nån millimeter in. Då får man den stadgan man behöver. Och så sätter man i pinnar eller el rör eller nåt liknande. Fungerar bra.
    Säg det till den gräddiga tårta som rasade ihop för mig förut du, för det visste visst inte den Flört
    Om pinnarna står bara lite lite snett eller om tårtan blir skakad när den bärs in så kan pinnarna börja glida och skära igenom bottnarna i tårtan om det inte är tillräcklig stadga i fyllningen. Och om det börjar luta bara liiiite då så dröjer det inte länge innan allt kraschar.
    Det funkar bra med gräddiga mousser som sagt dom är lite trögare.
    Det har jag redan tipsat om högre upp. 
  • Linnlin

Jag håller med Tessan01, jag har aldrig haft några problem när jag använt en "grädd tårta".
    Har du bara underlägg mellan varje tårta och stöd i tårtan (pinnar eller liknande) så skall det gå jätte bra.

Jag skulle gjort den med choklad grädde (Tryffel varianten)
    Du värmer grädde det skall inte koka, sen häller du grädden över chokladen och rör tills det smält.
    Låt det stå i kylen över natten, och på morgonen så vispar du den.
    sen så har du grädde på översta botten.
    Den kan du antingen blanda med arrak eller utan om man inte tycker om det.

Jag skulle även vilja tipsa om att blanda vaniljkräm i grädden det hindrar marsipanen att svettas.
    annars kan du göra en smörkräm som du täcker utsidan av tårtan med i ett tunt lager, sen in i kylen, innan du klär tårtan. Det ger både stabilitet och hindrar marsipanen från att svettas.

• Chicita

Jag skulle i alla fall inte chansat.
    Den här tårtan skulle vara i 4 våningar. Dom ville ha smaksatt grädde som ena fyllningen, samt hallon på sockerkaksbotten.
    Den undre våningen blev helt sönderskuren av pinnarna som var i den så den fick vi plocka bort. Och som ni ser så har den börjat falla ihop på dom andra tre också, men dom stannade här även om allt bubblar ut bara.
    Det är inte slarvigt pålagd marsipan, utan det är tårtan som har fallit ihop av tyngden som gjort att den ser ut så här.
    Jag trodde att det skulle funka. Men det gjorde det uppenbart inte.
    Visst kan det hålla.
    Men det kan också gå åt helvete...

• Linnlin

Det bästa är nog att provbaka en gång så får du se själv hur det blir.
    Kommer säker ett kalas eller något som du kan göra en tårta till

• Chicita
    Linnlin skrev 2012-07-20 19:43:13 följande:
    Det bästa är nog att provbaka en gång så får du se själv hur det blir.
    Kommer säker ett kalas eller något som du kan göra en tårta till
  • Tessan01

Chicita vad använder du för pinnar??

• Chicita
    Tessan01 skrev 2012-07-20 19:57:48 följande:
    Chicita vad använder du för pinnar??
    På den tårtan använde jag en typ av plastpegg som har en bredare platta och sen en smalare pinne.
    Men jag har gått över till ett sorts plaströr istället. Ungefär lika tjocka som en normal tumme. 
    Nu sist fanns inte dom plaströren kvar (slutsålda) så jag köpte bambupinnar istället, men dom har jag inte använt än. 

Min poäng är att om inte tårtan är tillräckligt stabil innehållsmässigt så kan sånt inträffa. Det är inte säkert att det gör det. Men det kan göra det.
    Det kan även räcka med att tårtan skakas lite när man skär upp den för att pinnarna ska halka iväg.
    Och jag kommer aldrig mer ta den risken på ett bröllop.

Dessutom, om man inte är van att täcka tårtor, så är det svårare att täcka en gräddtårta med sockerpasta eller marsipan. Än en fastare tårta. 
  • Linnlin

D

Chicita skrev 2012-07-20 20:19:14 följande:
    Dessutom, om man inte är van att täcka tårtor, så är det svårare att täcka en gräddtårta med sockerpasta eller marsipan. Än en fastare tårta. 
    Det stämmer nog, men det är mycket lättare att få den snyggare om den inte är lika fast då du kan forma den mer, få den slätare och inte få kanter som syns genom marsipanen eller sugarpasten.
  • Chicita
    Linnlin skrev 2012-07-20 20:30:59 följande:
    DDet stämmer nog, men det är mycket lättare att få den snyggare om den inte är lika fast då du kan forma den mer, få den slätare och inte få kanter som syns genom marsipanen eller sugarpasten.
    Men du kan inte dra och sträcka marsipanen och på så sätt få släta sidor  och en platt topp Flört
    Det beror nog på hur man har lärt sig använda sockerpastan / marsipanen också.
    Men när jag var helt nybörjare så var det svårt när tårtan inte "höll emot" så att säga. Speciellt som man oftast kavlar för tunnt i början innan man lärt sig den optimala tjockleken för den teknik man använder Glad 

Det finns många sätt att bygga och täcka en tårta.
    Något jag tror vi är överens om är att det inte är så svårt när man kan det och har gjort det några gånger.
    Men om man inte brukar göra mer än köpa bottnar på affären, mosa lite banan och klicka på grädde så kanske men måste träna några gånger Glad 
  • Sara 120707
    Linnlin skrev 2012-07-20 19:20:56 följande:

Fast när du ska ha tårta till 100 personer så blir det mest troligt iaf 4 våningar och det håller inte vanlig gräddtårta för. Här håller jag helt med Chicita, visst du kan chansa men det kan lätt gå åt helsike...

Även om man gör tårtan "på plats" så behöver man ju ändå lyfta och flytta någon gång och bröllopsdagen är ju inte då man vil ha en krashad tårta.

MEN om du ska baka själv eller beställa så kan du ju testa olika smakkombinationer på mousse för att komma så nära en white lady som möjligt. Eller använda "raka" staplar, det kan också vara ganska snyggt.

Ska se om jag får upp en bra bild

• Tessan01

Hon som gör tårtorna på tårtrummet gör ju Fantastiska tårtor.

Svar på tråden Tårta till 100 gäster? Behöver tips