• hallonsweet

    Bara bjuda vissa i släkten?

    Hej!

    Det är så att min sambo har en väldigt stor släkt och är väldigt nära med alla i sin släkt, han vill gärna bjuda in alla till vårt bröllop vilket är helt ok med mig. Han vill alltså bjuda farbröder, mostrar och hela kittet. I mina ögon blir det bara roligt eftersom jag gillar hela hans släkt och kusiner.

    Mitt problem är min egen släkt. Jag har en liten släkt och är inte alls nära med min morbror exempelvis. Jag känner honom knappt. Min faster däremot har jag träffat mycket under min uppväxt men på senare år har hon fällt en massa onödiga kommentarer om min mamma som sårat mig. Ingenting som vart rent elakt men dumt att säga till personens barn. Mina kusiner (fasterns barn, inte morbrors) har jag ingen relation till alls. Dem är många år äldre än mig och jag ser dem i stort sett som främlingar då vi sällan träffas. Ska tillägga att jag inte ens träffar dessa personer 1 gång på ett år.

    Jag ser alltså helst att bara min familj kommer (mamma, pappa, syskon + familj) samt mina vänner.

    Är detta onödigt elakt av mig? Borde vi köra utan någon alls istället för att "sortera ut" vissa? Jag vill inte vara elak men känner inget behov av att ha dem där.

  • Svar på tråden Bara bjuda vissa i släkten?
  • TheD

    Känner du inget behov så bjud inte bara för att. Jag tycker du gör helt rätt.

  • MrsH

    Jag har bara bjudit vissa ur min släkt, jag har 7 farbröder och fastrar och 18 kusiner men har bara bjudit,
    1 farbror och mina 3 kusiner med deras familjer:) Jag umgås inte med några andra.

    De är din dag och bröllop kostar pengar och sen ska du ha folk där som du verkligen vill vara med på din stora dag, jag bjöd vänner som står mig betydligt närmare än vad min släkt gör:)

  • FruW

    Jag tycker inte att du har sorterat ut någon, eftersom du bara bjuder den närmaste familjen (föräldrar, syskon och respektive). Hade du däremot bjudit vissa kusiner/fastrar/morbröder och inte andra, så hade det ju känts lite svårare. Att du bara bjuder din närmaste familj (samt vänner) medan din blivande bjuder hela släkten är upp till er att bestämma, och kan säkert bli jättebra eftersom det är de personerna ni verkligen vill ha där.Glad

  • Marjasinus

    Jag har två mostrar - bjuder en, två farbröder - bjuder en, sju kusiner - bjuder två. Alla de som valts bort borde själva veta varför (typ att vi inte har setts på 10 år). Jag skulle själv ha blivit mycket förvånad om jag fått en inbjudan till en högtid ifrån någon av dessa.

    Min sambo vågar inte sticka ut hakan lika mycket och har bjudit sina kusiner trots att de inte träffats på 10 år. Men hon får dra ned på sin kompislista istället.

    Om exempelvis mina kusiner på omvägar (t ex via farmor och farfar) skulle få reda på att det var mycket fler släktingar inbjudna från min sambos sida och på något sätt ta illa upp av det så är ändå mitt samvete rent. Men jag tror att dom flesta fattar att ett bröllop kostar ganska mycket pengar och att man inte kan hålla på med artighetsinvitationer.

Svar på tråden Bara bjuda vissa i släkten?