• Chicita

Tips för långhårig brudgum som inte vill ha kostym - men jag vit klänning

Chinos, skjorta och väst skulle jag nog säga.
    Då kan han rulla upp ärmarna och vara lite "cool" om han vill och chinos brukar ha lite liknande passform som jeans.

En väst gör underverk för kroppsformen.
    Och om ni tar med skjortan till en skräddare så kan dom justera passformen på den också eftersom många skjortor inte passar en "vanlig" kropp utan justering.
    Själv får jag sy om alla skjortor vi köper till maken. Slim blir för tight i hans storlek och en storlek större så blir ärmarna för långa och den sitter bara ok över magen men resten är för stort.

• Chicita
    PiaB skrev 2012-07-23 21:57:40 följande:

Jag vill bara säga att jag gillar de förslag som givits hittills. Och jag kommer att följa tråden Har lite samma problem fast tvärtom. Min blivande jobbar i kostym och sliter gärna av sig slipsen på vägen hem och byter om till joggingbyxor innanför dörren. Så han känner att ha gifter sig i jobbkläderna om han ska ha kostym :-P Så vi vet inte heller vad han ska ha. Bra tips hittills som sagt, även om de inte var till mig

Skulle ni kunna gå upp ett snäpp annars? 
    Jackett och kravatte istället för kavaj och slips?
    Eller till och med Smoking eller Frack? 
  • Chicita
    PiaB skrev 2012-07-23 22:17:54 följande:

Det skulle vi nog kunna. Han har sagt att det skulle vara kul att en gång i livet få ha frack. Men vad blir då klädkoden för gästerna (enligt tradition). Jag tror inte vi känner många som äger en frack, men det behöver väl inte per automatik bli ett "krav" på gästerna? Tänker att de kanske känner sig för nedklädda annars.

Jag får nog titta på lite bilder på det du föreslår och se hur det ser ut. Jag tycker ju att han är oemotståndlig i sina fina kläder och han passar i "finkläder". För mig skulle det kännas konstigt om han inte hade minst kostym. Men han ska ju vara nöjd

Tror att det enligt tradition skulle vara frack för gästerna också.
    Men jag har varit på några bröllop där brudgummen varit otroligt mycket mer välklädd än gästerna. (senast hade brudgummen smoking och en av gästerna träningsoverall Flört Det var ingen klädkod utskriven)
    Så med andra ord, om ni sätter "Mörk kostym" som klädkod så kan han säkert ha frack utan att känna sig extremt överklädd.
    Och ändå, varför ska inte brudgummen få vara extremt överklädd? Bruden får ju vara det utan att någon rynkar på ögonbrynen Solig 
Svar på tråden Tips för långhårig brudgum som inte vill ha kostym - men jag vit klänning