majemma skrev 2012-08-09 19:42:19 följande:
Vad gott det låter! Medelhavsmat är verkligen smakrikt!
Varifrån kommer din sambo?
Provsmaka tårta är grymt bra. Vi gjorde det tyvärr tidigt på förmiddagen och jag var lite sen så min frukost bestod av olika typer av chokladmousse och krämer. Gott men lite äckligt sockerstinn blev jag
.
Vår meny är inte bestämd ännu men den kommer att vara lokalproducerad och säsongsbetonad. Just nu ser den ut såhär:
Skummad soppa på kräftor från Horsfjärden med dillkroppkaka, Boxholms kryddost och tunt kryddknäcke
Rosmarin & citrusglaserad Salmalax, potatis & Krogersbo getosttårta, höstkantareller och ängssyra
eller Vilt från Åtvidaberg "Nose to tail" med pumpa från Lundsbo, lingon, havtorn och jordärtskockor från Slaka (Frågan är vad "Nose to tail" innebär. Jag ser framför mig små trynen ståendes på en tallrik med en liten krullig svans bredvid, men jag tvivlar på att den bilden är korrekt
)
Caramèliabavaroise 34% med havssaltrostade nötter, kondenserad mjölkkola, physalissorbet och harsyra
eller Östgötska körsbär x 3 (Vi har inte bestämt oss ännu)
Tårtan kommer att bestå av en browniebotten, passionsfruktscurd och vit chokladmousse. Tårtan kommer att sprejas med vit choklad och dekoreras med mörkbruna sidenband, färska bär i höstfärger samt vårt monogram.
Ja vi gillar också medelhavsmat och eftersom min sambo kommer från Kroatien och således merparten av gästerna så tror vi att det kommer att passa bra
Haha okej ska tänka på det där med provsmakning av tårtan för det låter inte som nån vidare bra frukost..
Wow det låter som en avancerad meny, har knappt hört talas om hälften av det! Skulle gissa på att "nose to tail" betyder att de plockar ut de finaste delarna av köttet på djuret. Men jag vet inte, bara en gissning
Åh det låter som att ni kommer att få en mycket god och fin tårta!