• lmcl

Namnbyte och utlandsresa med jobbet - hinner jag fixa pass?

Vi gifter oss i övermorgon, och jag har lämnat in ansökan om namnändring i samband med detta. Om drygt tre veckor åker jag på tjänsteresa utomlands, och kommer till dess att behöva ha ordnat ett nytt pass, eftersom mitt gamla gick ut för en månad sen. Hur lång tid tar det att få igenom en namnändring? Att fixa nytt pass tar ju inte så lång tid, men det är Skatteverket jag inte riktigt litar på...

• Svar på tråden Namnbyte och utlandsresa med jobbet - hinner jag fixa pass?
  • lmcl

Oooh idag smäller det!

Vad gäller passfrågan: Det verkar som att jag har att välja mellan att fixa ett nytt pass i mitt gamla namn så snart som möjligt, och betala 350:- i "onödan", eller att hålla tummarna för att det går och om det inte går stanna hemma från en tredagars halvtrist konferens i ett förmodligen apvarmt Frankrike när jag ändå kommer att vara gravid i v. 32 och mest vilja ligga på hotellrummet... Jag får suga på den. 

Tack för alla svar! 

• lmcl

Det blev en solskenshistoria det här! Vi gifte oss en onsdag, och tisdagen därpå loggade jag in på Skatteverkets hemsida för att se om jag kunde se om min ansökan om namnbyte hade kommit in. Det hade den - och jag hette redan mitt nya efternamn! Jag vet inte om någon snäll handläggare på kundtjänsten bevakade mig, och handlade mitt ärende snabbare för att jag hade frågat, men fort gick det!

Två dagar senare ansökte jag om nytt pass, vilket skulle ta upp till fem dagar att få, och dagen efter fick jag sms om att det var klart att hämta ut.  

Slutet gott, allting gott! 

Svar på tråden Namnbyte och utlandsresa med jobbet - hinner jag fixa pass?