• Principisessan

helalliansringar -bra eller dåligt?

Var helt tvärsäker på att jag skulle ha en helt slät ring till min förlovningsring. Så stod vi där och provade olika ringar och jag på skoj ville bara se hur det skulle se ut med en ring med stenar i.. och blev helt kär! 

Nu vet jag inte om jag vill ha just denna, om jag inte ändå ska gå på det jag tänkte först.
    Men bara undrar, jag vet att det är ett rejält projekt att ändra storlek om det skulle behövas. Men om man bortser från det? Är de mycket känsligare än tex kanalinfattade ringar? Denna hade ju ingen kant utna stenarna satt tätt iop i sina fattningar bara.

Någon som vet. I guldsmedsbutiken sa hon bara glatt att man ska ta det man faller för. Jojo, men denna kostade ju 13000 mer än den jag tänkte ta först så jag förstår att hon tyckte det, hehe.  Så nu frågar jag er, som kanske ger lite mer oberoende råd än någon som vill sälja något :) 

• Svar på tråden helalliansringar -bra eller dåligt?
  • Principisessan

helalliansringen ska alltså vara min vigselring, som ska sitta på samma finger som förlovningsringen på mitt nick. 

• tinaalpfält

Inte så mycket egentligen förutom att du ska trivas med den. Den ska ju sitta på fingret ganska länge. Flört Skulle fingret svullna upp p.g.a. graviditet eller dylikt kan man ju ha ringen i en kedja runt halsen. Sen är det ju klart att 13000 mer är gaaaanska mycket mer och det måste ju finnas utrymme till det också. Men lite måste du du nog följa magkänslan...annars finns risken att du "nöjer" dig med en ring du inte kommer trivas med.

• tinaalpfält

Om du har varit hos en guldsmed som gör sina egna rringar kan du ju leka med storleken på stenarna och eventuellt kvaliteten. Den gulsmeden som ska göra min sa att den näst vitaste stenen, skiljer tydligen marginellt lite, inte ser sämre ut när man t.ex. har små stenar och nersänkta i ringen men den är billigare. 

• CharliesChoice

Det beror ju lite på hur du har tänkt änvända ringen. Tänker du dig att ta av den vid träning/trädgårdsarbete/liknande eller ha den på dig jämt?

Jag ville ha en ring som jag kan ha på mig jämt (utom typ vid bullbak!) och valde därför bort helallians även om det är otroligt fint. Nu har jag stenar på 50% av skenan och det passar mig fint, ser till att den sitter åt rätt håll när jag arbetar med nåt eller är på gymmet.

Ryser när jag tänker på att ha diamanter på insidan av handen och man ska ta tag i nåt hårt, om så bara ett cykelstyre.. Hua vad "farligt" det känns för stenarna!

En helallians känns som en "finring" som passar bäst till fest tycker jag.

• Principisessan

ja nu är vi ju klara med barnafödandet, så det är ju inget problem. Men det är klart att man kan gå upp i vikt. 
    jag har ett kontorsjobb så i mitt arbete slits det ju inte alls, utan det är väl mest när man påtar i jord, bakar, ja.. sånt där. men då kan man ju ta av sig den.
    Mest tänker jag att om det inte är stenar runtom så snurrar den sig åt "fel håll" hela tiden.
    ja, jag vete fasen. 

• CharliesChoice

Då finns nog inget "tekniskt" argument åt nåt håll.. Då ska du gå på magkänsla! Prova flera olika ringar och sov ett par nätter på beslutet så kommer det nog till dig vilket som är rätt!

(En ring i rätt storlek snurrar inte!)

Lycka till!

• Lipan
    majjja skrev 2012-07-31 21:24:22 följande:
    ja nu är vi ju klara med barnafödandet, så det är ju inget problem. Men det är klart att man kan gå upp i vikt. 
    jag har ett kontorsjobb så i mitt arbete slits det ju inte alls, utan det är väl mest när man påtar i jord, bakar, ja.. sånt där. men då kan man ju ta av sig den.
    Mest tänker jag att om det inte är stenar runtom så snurrar den sig åt "fel håll" hela tiden.
    ja, jag vete fasen. 
    På tal om att snurra åt fel håll om man bara har stenar på halva ringen, så är min "half-eternity"-ring gjord så att den är högre där stenarna sitter och snurrar väldigt sällan fel. Utan att vara det minsta oskön eller kännas för tjock! Glad

• Blondie2013

Jag har en förlovningsring med stenar runt hälften, alltså halvallians så att säga. Den snurrar inte speciellt mycket alls, och när vigselringen kommer på så lär den sitta ännu mer still. Så att den snurrar behöver du nog itne vara orolig för.

Det blir ju billigare att bara ha halva, du ser ju ändå inte stenarna på undersidan knappt. Och sen så kan du ändra stortlek lättare också om du vill i framtiden Cool

• soffia

Ta en halvallians och fyll på med stenar vart eftersom om du känner att du vill ha mer, det är inga problem att göra det ett annat tips för att ringarna inte ska snurra åt varsit håll är att sätta en punktlödning på båda ringarna så snurrar dom ihop istället

På en helallians kan man även se till att spara en liten bit av skenan för en framtida ändring av storlek. 

• Principisessan

ja ni har nog rätt. Tänker att jag kan ha en ring i så fall med halva skenan så det ser ut att vara en helallians. typ.. 
    ska kolla runt lite. Vill antingen ha stenarna runtom sådär, eller också ha en helt enkel ring utan någon sten alls. Vet inte riktigt vad jag ska ha, huvudsaken är att den passar bra ihop med förlovningsringen. Men det lutar åt lite glitter :)  

• LoJ

Jag har en allians med stenar runt 75% av ringen. På så sätt kan jag ändra storlek i framtiden om det skulle behövas och om ringen snurrar lite är det fortfarande stenar "rakt upp"

• Principisessan

Hej på er, kom på att jag missat att berätta vad som blev. 
    Jag hittade en ring med 10 små stenar i rad, så en allians men inte helallians. Och jag bara älskar den!
    så det blev ingen helallians men blir bra ändå :)  

Svar på tråden helalliansringar -bra eller dåligt?