• Kotthare

Tiden mellan vigsel och fest, vad gör ni?

Hej på er! 
    Vi planerar bröllop för nästa sommar och ska nu bestämma vilken tid vi ska ha vigsel, vi får välja mellan 12.00, 14.30 eller 17.30. Middag och fest kommer sedan vara i en lokal på gångavstånd från kyrkan (till och med gamla mormor orkar gå!). Vi hade nästan bestämt oss för vigsel klockan 14.30, men sen funderar jag på om det inte innebär en väldigt tidig middag? Vad gör ni och era gäster efter kyrkan men före middagen?  

• Svar på tråden Tiden mellan vigsel och fest, vad gör ni?
  • moa2012

vår vigsel är kl 15.00 och man kan ju räkna iaf 30 min..sen vill folk fotta brudparet...sen har vi avsatt tid 1 timme för fotografering mellan 16.00-17.00...under den tiden kommer gästerna tas hand om av vår toastmaster som har en välkommskål (brudskålen) ...hälsar alla välkomna mm..sen kör dem tipsrunda..(bara frågor om oss såklart)..sen serveras förrätten kl 17.00...(förrätt,varmrätt samt tårta) vi hade köpt glass som efterrätt men vi fick slopa det  vid den tiden för vi vill inte servera tårtan för sent..min mormor tex orkar inte stanna hela kvällen natten licksom...middagen är beräknad vara klar 20.00 sen blir det första dansen,lekar,och FEST =)..jag hade kört på 14.30 om jag var er..för 12 är jätte tidigt och 17.30 sent om ni ska fotograferas efter tex??..men om ni ska köra middag direkt typ efter kanske det är bra??..
    kan tilägga att vi ska servera korv med bröd samt glassen kl 24.00 om någon är sugen då =)

• tinaalpfält

Jag skulle också ha kört på 14:30. Vår vigsel är kl 15:30 och vi beräknar inte ha middag förrän kl 18. Vi räknar med att ceremonin tar en liten stund och att alla kommer fram och ska gratulera och fota osv efteråt. Vi vill även ta en gruppbild på oss och alla gäster på slottstrappan medan vi ändå är ute och det kanske tar en liten stund med. Hypotetiskt går vi sedan in och skålar i champagne, äter snittar och har lite aktiviteter mellan 16:30 och 18:00 innan vi går bort till middagslokalen.

Som aktiviteter har vi bl.a. tänkt en fotografering för gästerna där fotot sen hamnar i en gästbok där de får skriva en hälsning till oss. En annan idé jag fick tips om av en kompis var att köpa en tom canvasduk och låta gästerna skriva på den. Där hon hade varit hade det varit som en gästbok. Jag har istället köpt stora bokstäver (LOVE) som jag ska måla och klistra dit och sen får den stå framme under kvällen så att gästerna kan skriva saker de förknippar med kärlek, vad kärlek betyder för dem och lite sådär halvfilosofiskt. Sen tänkte vi ha den som en tavla hemma. Jag har även funderat lite på tipspromenad men det blir kanske för mycket.

• lufthamn

Vår vigsel kommer vara klar 16.30 men vi får inte tillgång till där vi ska äta middag förrän 19.30.

Jag räknar med att folk kommer vilja fota och gratta oss c:a 30 minuter. Sen kommer vi bjuda på cava och canapéer och jag tänkter att vi skålar med gästerna innan vi smiter iväg och fotas 1-1½ timma. Under tiden får folk mingla, äta snittar och så har värdinnorma förberett någon lek (vad som helst utom tipsrunda!)
    Det kommer vara rätt lång tid att slå ihjäl men jag litar på värdinnorna.

De gånger man varit själv på bröllop blir man ofta sjukt hungrig och sugen på något mellan vigsel och middag så jag tror absolut på lite bubbel och snittar till gästerna. Det behövs.

Svar på tråden Tiden mellan vigsel och fest, vad gör ni?