Inlägg från: Carina10 |Visa alla inlägg
  • Carina10

BT-Veteraner

daniiel skrev 2013-03-04 22:31:02 följande:
    Chicita skrev 2013-03-04 22:11:41 följande:
    Tror att du måste gå via patent & registreringsverket....
    Jag ansöker om namnet hos PRV, men för att maken inte ska få rätt att föra efternamnet vidare om vi eventuellt skulle gå skilda vägar i framtiden, så måste han ta namnet via Skatteverket. Dottern skulle väl iofs kunna stå med på ansökan till PRV, kostnaden blir densamma. Tänkte mer på hur man gör med maken hos Skatteverket sen.. får kanske mejla och fråga. Det är ju inte akut, jag är bara nyfiken :P Vi har inte råd att byta efternamn nu..
    Jag har bytt efternamn via PRV.
    Var gift innan o han hade ett namn jag INTE ville ha o han ville inte ha det jag hade då som ogift :D
    SÅ vi letade i släkterna o kom fram till att min mormors flicknamn var underbart vackert.
    Sagt o gjort, pratade med henne o hon blev jätteglad. Fixade personbevis på min mamma o så på mormor så PRV kunde se släktskapet. Kostade DÅ 999 kr (tror det idag ligger på 1800 kr).

Den blivande maken fick ansökan tillbaka med motivering "du är inte berättigad till att söka detta namn".
    Men det ordande vi genom att jag skrev under på att han fick ta det namnet MEN därmed är det också spärrat så om han gifter om sig kan den kvinnan INTE få det namnet. Men gifter jag om mig (som jag nu ska) så kan jag ge den mannen samma efternamn.

Ring direkt till PRV o kolla.
Svar på tråden BT-Veteraner