• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-07-04 17:04:00 följande:
    Det har gått framåt med måleriet daniiel men vi upptäckte ett problem.
    Jag når inte riktigt ända upp och måla den nedre delen av huset även om jag står på våra pallar och jag kan inte klättra på stege. Så vi har försökt med att jag målar så högt jag når från marken och så målar maken resten. Men eftersom jag har så mycket att sy (och så lite tid kvar) så har jag prioriterat sömnaden nu och han målar. Det går ju inte så fort då eftersom vår lediga vecka är slut och båda jobbar. Men då går i alla fall båda projekten framåt Glad

Ni kommer säkert sitta ner soffan snart, så då är det bara bra att den var lite hård från början Glad
    Ahaaa okej, jag förstår. Det är hopplöst att vara kort ibland. Att behöva använda pallar och stegar och gud vet vad :P Vi brukar göra på samma sätt om det är något, maken sköter det mesta där längd har något med i spelet att göra hehe Och det låter ju bra ändå att båda projekten går framåt, man ska inte stressa ;) Men alltid skönt att få något gjort ändå :) Är det till medeltidsveckan du syr? :)

Ja, jag hoppas att det är lite så, att den ska gå till sig om någon månad och bli mjuk och skön då :) Det står ju visserligen att den är "något fastare", men vissa kuddar är rent stenhårda! Sedan är divanen drygt 5cm högre än själva soffan, så sitter man där med benen rakt ut på divanen (som är det är tänkt?) får man benen upp i vädret :P Ska skicka ett mejl och fråga om det.
  • daniiel
    snowstars skrev 2013-07-04 19:46:55 följande:
    Soffan var tydligen inköpt i februari från furniturebox. Den är på kampanj nu för ca 9000. Säljaren vill ha 10 000 för sin eftersom hon även har några nackkuddar och har betalt 11500 för den. Dden är ju visserligen ny men jag är inte ens intresserad av nackkuddarna så då kan jag ju hellre köpa en ny om jag nu ska ha en sån. Så där blir det inget köp iaf. Men vi har kanske, kanske hittat en annan soffa på MIO. Hoppas, hoppas.
    Jaha, då hänger jag med. Jag gillar inte sånt där. Var samma sak när vi skulle köpa en hylla till dotterns rum. Den kostar typ 599ny, men då hade säljaren med tre lådor till, så det sammanlagda nypriset på allt var istället typ 800kr och hon sålde då för 400kr, vilket jag tycker var rätt dyrt eftersom hyllan inte var i speciellt bra skick. Nåja, vi slapp iaf åka till Ikea och lite billigare än nytt blev det ju. Jag förstår er dock om ni inte väljer att köpa den soffan. Plus att jag tycker att en soffa tappar mkt av värdet sekunden den börjar användas och jag hade inte haft mage att ta så mkt för den. Hoppas att den ni hittat på MIO blir något av :)
    snowstars skrev 2013-07-04 19:49:19 följande:
    Chicita skrev 2013-07-04 19:53:09 följande:
    Haha ja, att sysselsätta sig när man är ensam är en konst :P Trots att vi har barn och hund, så tycker jag det är svårt!, kan inte ens tänka mig hur det skulle vara om jag var helt ensam då hehe Och man vill så gärna hålla sig sysselsatt också ja, för annars går tiden ännu saktare.. Jag är glad att min make aldrig är borta så många dagar i sträck, är oftast bara två nätter :)

Både han och dottern var dock borta en hela vecka ett år kommer jag på nu, med min familj i fjällen, men jag hade viktiga prov i skolan och kunde inte följa med. Det var jobbigt vill jag minnas. Bara en sådan sak som att laga middag.. till mig själv.. var ju helkonstigt :P
  • Chicita

Ja precis. Det är superdrygt när längden hindrar... Och stegar + yrsel är ingen bra kombination. Inte ens pallarna egentligen. Så det är ju bra när man kan kombinera sina talanger så att säga Flört
    Jag kände mig så onyttig och besviken först när jag märkte det. Men när jag kom på att jag ju har annat att göra som inte han kan hjälpa till med så släppte det mesta Glad

Jepp till medeltidsveckan Skrattande
    Inte långt kvar nu, men jag borde hinna sy såpass att kläderna är klara även om dom inte är dekorerade som vi hade tänkt Glad

Det låter ju skumt att divanen är högre än resten. Är det inte något fel då?
    Det måste du verkligen fråga om. Och alla kuddar ska ju vara lika fasta / mjuka också... 

• snowstars

Soffan vi har nu är från IKEA och den var stenhård när vi köpte den. Nu är den jättemjuk. Det är en bäddsoffa så delen man bäddar ut är fortfarande sådär hård som den var i början ;)  Men det låter skumt om det är olika hårt i olika kuddar och att divanen är högre.. Jag är egentligen ganska bra på att sysselsätta mig och mår inte direkt dåligt av att sambon är borta ett tag. Men just här i den här stan som vi bor i nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig för och göra liksom.. Men det löser sig. Idag fick jag besök av en kompis. Imorgon rensar jag en garderob i hallen. :)    

• Chicita

Åh vad det märks att det är turistsäsong på hotellet nu...

Det blir genast massor med merjobb så fort det är turister och inte affärsgäster.
    Turister betalar ofta så lite för rummen att vi lika gärna hade kunnat ha dom tomma (alltså det blir ingen vinst - det går bara runt. Så vi hade lika gärna kunnat ha sommarstängt med ledig personal).
    Men sen har dom å andra sidan extremt höga krav.
    95% verkar tro att alla hotell ser ut som på film med jättestora rum, bubbelbadkar på rummen osv osv och att det finns en piccolo som tar hand om väskorna.
    Men se så ser det inte ut i Sverige.
    Och ytterst få hotell (i så fall bara dom som är supernya) har airconditioning eftersom det är något som bara skulle användas ca 2-3 månader här i Sverige. Och det kostar multum att installera. Det är alltså ingen investering som ger någon avkastning...

Så i dag har vi serverat säkert 200 koppar kaffe i lobbyn till ett halvfullt hotell. Mot kanske 30 koppar till ett fullbelagt under affärssäsong. Och trots det så kan vi inte vara 2 på somrarna för att inkomsterna för rummen räcker inte till...
    Vi förväntas alltså göra 2-3 personers jobb själva och samtidigt ge så bra service så att dom kräsna turisterna är nöjda...
    Do the math Skrikandes

• Lenblo
    Chicita: Jag har kanske turistat för mycket i u-länder men jag tycker hotellstandarden i Sverige är fantastisk: Det finns alltid varmvatten. Sängen är alltid mjuk. Det finns aldrig myror på rummen. Rutorna är aldrig så tunna att det känns som om du försöker somna på motorvägens refug. Det finns liksom ingen anledning att gå upp och kontrollera rummet innan man skriver in sig.  Och vem behöver AC i Sverige?!? (En kopp te sitter däremot alltid bra.)

Egentligen skulle jag också vija ha en så'n där soffa som båda kan sträcka ut sig och myspysa i framför en film. Nu har vi en fin soffa med schäslong till, så det känns lite onödigt att kasta ut den. Vi får nöja oss med att lägga ut några fårskinn ovanpå en tunn madrass framför TV:n. Det är också rätt mysigt, men blir av mer sällan.

Gräsänka hela helgen. Mannen har dragit till Borlänge för att träffa IRL alla han spelar World of Tanks med hela året. Det såg lite kul ut när han packade ned stationär dator + skärm + tangentbord och skruvmejsel i en väl tilltagen resväska, men som jag har förstått det så har de faktiskt mest umgåtts hittills. Sängen känns stor och tom utan honom, medan han är för upptagen med att ha roligt för att egentligen hinna sakna mig. Jaja, det är väl som det ska vara antar jag.

Jag ska på intervju på måndag. Nu ska jag övertyga dem om att det är värt att anställa mig under max två månader innan jag går på gravledighet och att jag är tillbaka efter ytterligare sex. Vilket jag antagligen är om jag inte hittat något ortopedjobb tills dess. Obestämd Jobbet i sig verkar helt ok, men jag tycker inte om att veckopendla och börjar snart drömma mardrömmar om att fastna i den specialité jag (tyvärr) har mest erfarenhet av.
  • Chicita
    Lenblo Om bara fler turister var som dig Flört
    Jag skulle ju inte jobba inom hotellbranchen om jag inte tyckte om att ge service till gästerna. 
    Men om priset ligger på 1400:- per natt  för ett standardrum, så kan jag inte  pruta ner det till 400:- och ge dom sviten "som kompensation för att det krånglade när dom skulle boka rummet" (krånglade = att jag inte kunde släppa allt jag hade för händer och kasta ut dom 15 som stod i kö före dom Tungan ute)
    Och nej det hjälper inte att säga att "vadå? Det kan väl inte vara fullt, det är väl ingen som vill bo i den här hålan" när det uppenbarligen gör det... "du" (gästen) vill ju faktiskt det, varför skulle inte fler kunna vilja det Tungan ute 
    I går kom det en gäst och bokstavligen trängde sig förbi en grupp på 8 personer som höll på att checkade in (alltså han trängde sig emellan dom och receptionsdisken) för att be mig komma och blanda en drink till honom Skrikandes "han hade fått vänta så länge"... Jasså... han stod inte vid bardisken för en halv minut sedan när det här sällskapet kom in genom dörren... Jag kan ju inte räkna tiden som han har suttit i soffan och funderat på om han skulle beställa en drink eller inte...
    *suck*
    Jaja... I dag var nästan alla jättenöjda när dom checkade ut och vi fick massor med beröm så det känns ju bra. Och det är ju det som gör att man vill fortsätta jobba med det här, för bra service lönar sig alltid.
    Det är ju bara dom där "idioterna" som syns och märks extra väl nu och det verkar finnas en sån i varje grupp som kommer.

Jamen just ja.
    Vi har en dam på hotellet nu som bara vill äta på restauranger som är med i "the white guide" och eftersom den enda av dom som finns i centrala Falun har sommarstängt så måste dom antingen utanför stan eller välja något annat. Men då menar hon på allvar att jag ska känna till alla restaurangerna som är listade i den guiden och kunna deras menyer, öppettider, vägbeskrivning dit och hur det finns med parkering utanför Tungan ute 
    Seriöst alltså?
    Kan man ha sådana krav? Ok jag kanske hade förväntat mig att dom större hotellen i Stockholm och Göteborg kunde ha koll på några bättre restauranger. Men här förväntas jag veta ingående information om restauranger upp till 10 mil från oss Tungan ute 

Nu har jag klagat klart för i dag Flört 

I Borlänge av alla städer... Då är han ju granngårds med mig Glad 
    Förstår att det känns lite tomt. Det blir ju liksom så tyst på en gång när ens partner är bortrest...

Det är klart att det är värt att anställa dig nu och sen vänta på att mammaledigheten ska vara klar Skrattande 
  • snowstars

Haha, alltså när jag bor på hotell är jag glad bara bokningen har funkat liksom (mardrömmen att man kommer dit, det är fullt och bokningen är borta). Inte sjutton förväntar jag mig att nån ska bära upp väskan, eller att det ska finnas AC?  Man får ju det man betalar för, liksom..

• snowstars

Idag kommer sambon hem! Väntar honom vid niotiden ikväll. Och jag har bestämt mig för att baka en tårta. Men jag vet inte om jag ska göra den nu så han får den ikväll som välkommen hem-present, eller till på fredag så blir det liksom "hurra för semestern".. Försöker ju dra ner på onyttigheter..