BT-Veteraner
daniiel: Jamen dåså då har du redan en kantJag brukar smöra kanten och sätta en remsa smörpapper runt hela ändå (när jag bakar sockerkakor och sånt också) för då har man lite "spill-rum" om man säger så. Och så blir formen lättare att diska också eftersom inget kan brännas fast när man bakar i den om den är täckt med smörpapper (och man slipper brödsmulorna på sockerkakan också *tips* ).
Så det kanske vore en bra idé för dig också för moussen. Att alltså få en lite högre kant, eftersom många av dom där springformarna är så låga. Då kan du bygga kakan högre än formen om du behöver, beroende på hur mycket mousse det blev.
Bra fråga om det där med mousserna.
Tror det beror på om det är syrliga eller söta ingredienser eftersom att vissa saker inte reagerar så bra ihop.
Min vita chokladmousse har inga äggulor i sig. Jag värmer 4 dl grädde och har i 200 g vit choklad av bra kvalité och låter chokladen smälta (om grädden är het nog så kan man dra kastrullen av plattan och låta chokladen smälta av gräddens värme). Sen får det stå över natten i kylen och sen vispar jag bara upp det dagen efter med en elvisp tills det blivit mousse-konsistens av det. Lite gelatin kan behövas, men det brukar bli samma konsistens som vispad grädde ändå, så det behövs inte så mycket gelatin ett blad eller två räcker och det har man ju i när man värmer grädden i så fall.
Om det behövs gelatin eller inte brukar bero på kvalitén på chokladen. Jag har följt exakt samma recept med exakt samma mängd gelatin och fått både gummiaktig mousse och jättefin fluffig men fast mousse. Och enda skillnaden var märket på chokladen. Tyvärr skriver man ju inte ner vilket märke man använde de gånger det har hänt
TheD Låter bra att du har kommit igång i alla fall