Inlägg från: Aniara4 |Visa alla inlägg
  • Aniara4

BT-Veteraner

Och inte så långt efter att jag hade skrivit det förra inlägget åkte jag med viss tvekan till akuten igen, med förväntningen att de skulle sucka lite, låta mig vänta jättelänge, ta lite pliktskyldiga prover och skicka hem mig igen, i bästa fall efter att ha gett mig lite dropp en stund. Istället blev jag kvar i två dagar.

Jag antar att jag får sluta skryta om att jag minsann är immun mot vinterkräksjukan. Det var jag inte! Hoppas de inte blev alltför besvikna på provsvaren. Jag tyckte mig märka ett större intresse pga att jag just kommit hem från en utlandsresa, och så var det bara en vanlig gammal vinterkräkis. Men jag insåg att det inte funkade i längden att inte behålla en enda droppe vätska, så när jag började bli skrynklig om händerna ringde jag 1177 så att jag skulle kunna skylla på dem om akuten tyckte jag var jobbig Oskyldig, och sen åkte jag in på deras inrådan. På akuten stack de mig sönder och samman utan att lyckas få några blodprover, så jag är nästan lika blå som Chicita är om foten, och jag har blivit stucken på nya innovativa ställen som jag inte ens visste att man kunde ta blodprover från. Som värsta sprutnarkomanen. Ja, kanske liiiiite uttorkad.

Men nu är jag hemma och det verkar ha gett sig *peppar peppar*.

Där jag bor har vi annars en bra husläkarjour, jag tror faktiskt jag har varit där fler gånger än på själva vårdcentralen. Vc har akuttider, men de tar slut innan man ens lyckas komma fram på telefon, så det funkar oftast bättre att vänta till 16.30 och ringa jouren. När det gäller enkla akuta grejer förstås, som luftvägsinfektioner och stukningar, typ. Besök av typen "säg aaaah - ok, här får du ett recept". Sånt där som man verkligen inte vill belasta akuten med om man inte är absolut tvungen.

Men jag har ju förstått att folk dräller in där med allt möljigt och omöjligt - och sen klagar de över att de får vänta länge och att andra får gå före - hmmm...

• Aniara4
    Chicita skrev 2013-11-29 20:03:36 följande:
    Skönt att du är hemma nu ialla fall. Sjukhus är ju sista stället man vill vara på Obestämd
    Ja, det är ju inte det mysigaste direkt. Fast jag tyckte det var ok första dygnet. Sen började jag känna mig rejält uttråkad (jag låg ju förstås isolerad dessutom), och då förstod jag att jag var på bättringsvägen! Det var iofs rätt vidrigt de första timmarna på akuten också, när jag låg på en hård brits och frös och kräktes och var törstig och blev stucken överallt... Men när jag väl kom upp på avdelningen var jag rätt nöjd till en början. Tills det blev tråkigt!

Men nu är vi båda hemma och på bättringsvägen, så låt oss hoppas att vi kan hålla oss borta från de där ställena så länge som möjligt!
  • Aniara4

Hehe, ska vi jämföra blåmärken? Mina blåtonade handryggar och handleder har visserligen bleknat avsevärt (förutom en decimeterlång blaffa på insidan av ena handleden och lite på ena foten), men jag har väldigt tjusiga matchande blåbärslila Rorschach-plumpar i vardera armvecket.

Å andra sidan är jag rätt säker på att du har mer ont än jag...

Lenblo: Tack för medkänslan. Jag tycker du låter alldeles tillräckligt medkännande redan! Glad Jag känner till typen, jag har också ett jobb där många vill dumpa missnöje om de inte får precis det de vill på precis det sätt de vill ha det. Oj, så okänslig och inkompetent jag är om man får tro allt jag har fått höra! (Inklusive ett och annat mindre vackert ord.) Lyckligtvis är det desto fler som säger motsatsen, så jag försöker ta till mig det som är konstruktivt (för jag gör också misstag ibland) och har metoder att bemöta det som inte är det. Vissa människor går helt enkelt genom livet med extremt ömma utstickande tår som de nästan skjuter fram för folk att trampa på så att de kan skälla på dem. Det måste vara jobbigt att leva i en värld där alla är okänsliga och elaka och man aldrig får det man har rätt till eller förtjänar.

Övertygad om att Chicita också har träffat på en eller två av dem. Så är det när man jobbar med människor! Man får se alla sidor av mänskligheten.

• Aniara4

Jag försökte räkna sticken, tror det blev en 20-25 stycken på två dagar. Vener, kapillärer, artärer, fingrar, fötter - jag skämtar inte, de högg efter allt! Förvånad

• Aniara4
    snowstars skrev 2013-12-04 20:13:44 följande:
    I alla fall: har lämnat in en uppgift i vardera kurs som jag läser och blivit godkänd på båda. Så himla bra för självförtroendet! Idag lyckades jag göra klart allt plugg som var planerat den här veckan, på EN dag. Känns så himla bra att slippa stressa som en galning jämt. Dessutom håller det på att lugna sig på jobbet också inför jul. Känns så bra.
    Bravo! Skål

När det gäller ägg så brukar de hålla i flera veckor efter datumet, så det är förmodligen ingen brådska. Men jag har också stått där och vispat någon gång när jag haft en hel kartong med gammalt datum!
  • Aniara4

Men visst kan du få sjukpenning om du har varit schemalagd att arbeta vissa dagar men inte kan pga sjukdom? Det är ju lite knepigt som timvikarie, men kan man visa att man varit inbokad att jobba ska det gå! (Däremot vet jag av erfarenhet att det är knepigare att visa att de ringt och man tackat nej, eller ännu värre - att de inte ringer eftersom de vet att man är sjuk.)

• Aniara4
    daniiel skrev 2013-12-16 08:47:26 följande:
    Varning, gnäll!!! Blev sjuk måndag/tisdag förra veckan och kan bara vara influensan känns det som. Är fortfarande inte av med febern, hostan, halsont, snuvan osv. Jag missade dotterns kalas i helgen, orkar inte slå in hennes sista paket till idag (hennes födelsedag idag). Jag har inte orkat julpynta och alla klappar är inte klara. Utöver det har jag foglossning osv. Jag är inte jätteglad och känner inte direkt någon julglädje... Hoppas det är bättre med er andra :)
    Trist, hoppas du kryar på dig från förkylningen och att foglossningen blir hanterlig så att du får njuta lite av julstämningen!
    Lenblo skrev 2013-12-16 15:46:30 följande:
    Daniiel: "Graviditet är ingen sjukdom." Nänä, men 99 % av alla gravida drabbas ju av sjukdom så varför inte skippa dravlet? Lider med dig och din foglossning.
    Jamen eller hur! Graviditet är förvisso ingen sjukdom i sig, men skulle vissa vanliga symtom förekomma i andra sammanhang skulle man garanterat bli sjukskriven direkt!
    Lycka till med kattungarna och hoppas pyret piggar på sig också.
    Chicita skrev 2013-12-16 11:59:09 följande:
    Jag misstänker att jag kan ha någon infektion i kroppen också. Jobbade i helgen och i går runt lunchtid började det göra så superont i foten och så vandrade värken upp längs benet och manifisterades i ett av muskel/ senfästena ovanför vänsterknäet.
    Senare på kvällen så spreds värken till i princip hela kroppen och jag började käna mig sådär influensa-sjuk med värk i kropp och leder, snuva, feber osv...
    I dag har jag inte ont i benet mer än vad jag har i resten av kroppen så det känns som om min teori kan vara rätt.
    Så vi får väl snörvla ikapp du och jag Flört
    Rena sjukstugan här, hoppas det ger sig!

Jag börjar äntligen bli frisk efter mina infektioner både här och där (kräksjuka följt av luftvägsinfektion), men är väldigt, väldigt trött istället. Inte så konstigt kanske. Idag hade jag faktiskt tänkt att gå och simma lite lugnt (eller mest ligga i bubbelpoolen om jag ska vara ärlig Drömmer) medan städerskan var här, men när jag vaknade i morse hade det tjockat ihop sig i lungorna igen så jag tyckte det var bäst att avstå. Istället gick jag på stan och tittade lite, det var faktiskt rätt uthärdligt. Köpte julklapp till maken som jag har gömt i källaren, så fick man det gjort. Stod en stund framför LEGO-avdelningen och begrundade det gigantiska utbudet, men bestämde mig för att luska lite mer i vad syskonbarnen har för specifika preferenser innan jag slår till.

Nu är jag hemma och sitter i soffan med en tekopp i det blänkande rena hemmet, det är fan värt varenda krona!!!
  • Aniara4

Ja, en fördel med att vara riktigt sjuk är ju att man inte är ute och ränner och blir smittad. Fast det hjälper iofs inte om man har familjemedlemmar som är ute och drar hem eventuella smittor... Obestämd

• Aniara4
    Soldemor skrev 2013-12-17 08:46:18 följande:
    Lenblo: Så ljuvligt det låter med sex små vilda bebisar!
    Sju! Skrattande
  • Aniara4

Tänkte mest att Lenblo har sju vilda bebisar, varav 6 håriga och en vanlig. Hoppas hon inte råkar sälja den hårlösa av bara farten!

Svar på tråden BT-Veteraner