knyttan skrev 2012-08-08 19:10:50 följande:
Hehe lärarsemester
Sen får jag ju jobba in det under terminerna iofs (nästan 50 h/vecka beräknad arbetstid i snitt, men egentlig arbetstid kan nog ibland vara tom högre.)
Jag har ju inte barn (än) men jag tycker och tror att det är bra för barn att vara på dagis. Jag kan förstå att ni som föräldrar vill vara mycket med era barn, men för barnets egna sociala och pedagogiska utveckling så tror jag faktiskt att dagis är bättre än att bli uppfostrad hemma. Det säger jag inte bara som pedagog, utan eftersom jag själv aldrig gick på dagis... jag vet att jag har missat mycket, kommer bla ihåg hur det var att börja i skolan, det är skillnad på att vara van vid att umgås med jämnåriga hela dagarna och att bara träffa dem några timmar i veckan på förskolan (som i mitt fall). Jag hade inte heller några syskon, min syster föddes inte förrän efter jag började skolan.
Sen tycker jag ju absolut inte att det är ok att bli kallad lat bara för att man har barn med sjukdomar som kanske inte kan vara på dagis av olika orsaker och så vidare. Alla har olika förutsättningar. Men jag tror inte att man ska ha dåligt samvete för barnens skull att man lämnar dem på dagis.
Ja, kan tänka mig att det blir långa dagar och veckor under terminerna. Välförtjänt långt sommarlov :)
Nej, jag säger inte att det är dåligt för barn att vara på dagis, absolut inte! Utan det är mer att barnen spenderar ju massor av tid där, redan från ca 1års ålder. Om föräldrarna jobbar heltid, alltså 40h/vecka, så är ju barnen på dagis 50-55h/vecka. Det jag tycker är att det borde finnas ett mellanting. Att inte alltid, varje dag, hela dagen ha barnen på dagis och inte heller att hela tiden vara hemma. Vår dotter har, den tiden hon gått på dagis och inte legat på sjukhus, gått 2-3 heldagar/vecka och ibland gått halvdagar varje dag. Jag tycker faktiskt inte att ett barn som är 1-2år gynnas av att spendera 50h/vecka på dagis. Ju äldre barnet blir, desto mer kan jag tycka att de gynnas av dagistiden.