Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

    BT-Veteraner

    Jaaa... förutom "kasta bollen". Det är ännu roligare. Men det kan man ju göra när man "sitter snöret" Flört

  • Chicita
    Aniara4 skrev 2013-07-10 14:09:12 följande:
    Vaaaa, gör det inte??? Känner att jag kommer att bli besviken inom en snar framtid nu. Klart man vill ha jätterum med jacuzzi, annars kan man väl stanna hemma?

    En grej som stör mig annars är när det inte går att räkna ut från ett hotells hemsida vad man kan vänta sig från rummet. Det kanske står lite olika rumstyper, och så är det en eller ett par bilder från vad som uppenbarligen är lyxsviten, och ingen annan beskrivning av de billigare rummen än att det typ finns dusch och tv. Vad är det för skillnad mellan standard, superior och deluxe, kanske jag undrar. Vad är det jag betalar extra för? Jag kanske mycket väl kan tänka mig att betala mer om det är så att standardrummet är en garderob, men är det ingen större skillnad kanske jag hellre snålar på just den resan. '

    Jag förstår ju att rummen ofta är olika, och att det kan bli fel om man sätter ut en bild på ett typiskt superior-rum och så blir en korkad gäst upprörd över att rummet inte ser ut exakt som på bilden. Men det problemet måste ju vara  minst lika vanligt förekommande om man sätter ut en bild på ett stort fräscht rum med två sängar och glömmer nämna att detta är våra nyrenoverade superlyxexecutiveminisviter på fjärde våningen och ditt standardrum kommer inte att se ut så här.

    Så min strategi brukar vara att förvänta mig en skrubb bredvid hissen med utsikt mot en vägg (och kanske en soptunna) så blir jag inte besviken!
    Ja jag håller med. Det finns oftast otillräcklig info om dom olika rumstyperna.
    Vi (hotellet jag jobbar på just nu) har faktiskt bilder på alla rum och vi har undvikit såna där panorama-fotograferingar då dom oftast ger ett större intryck av rummet än vad det egentligen är. Men dom bilderna får vi inte använda längre då det inte var en speciell "hotellfotograf" som tog dom Tungan ute...

    Så det har nyss varit en fotograf på hotellet som arbetar för hotellkedjan och han ville bara fota dom stora och "fina" rummen. Så vi fick verkligen insistera på att han skulle fota allt.
    Misstänker dock att dom som bestämmer i hotellkedjan inte kommer att lägga upp alla olika bilder trots allt på den hemsida vi har via kedjan.
    Men det är ju bara att hålla tummarna så att dom visar verkligheten och inte någon förvrängd bild av den.

    Jag vet hotell som har köpt in speciella "foto-set" med andra handdukar, lakan mm för att piffa upp rummen inför fotograferingen. Så att rummen ser superfräscha ut. Och sen stämmer inte alls bilden när man kommer till hotellet. Det anser jag själv är falsk marknadsföring Skrikandes

    Det där med att rummen är olika även om det är ett typiskt standard / superor osv har jag ett typexempel på från gamla hotellet...
    Där var det en gäst som blev galet upprörd för att rummet han fick var spegelvänt mot det vi visade på nätet.
    Det var identiskt in i minsta detalj annars... men spegelvänt. 
    Han påstod att vi hade lurat honom och krävde kompensation Tungan ute
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-07-10 17:52:26 följande:
    Vad, mäste det vara en speciell hotellfotograf som fotar för att man ska få använda bilderna? På riktigt?

    Det låter ju helt sjukt att man får göra så, alltså använda andra handdukar osv på bilder motför i verkligheten. Det är verkligen falsk marknadsföring. Jättetråkigt tycker jag. Man vill ju som kund gärna få det man tror att man betalar för och om jag bokade ett sånt rum som var på bilden och kom dit och allt var annorlunda, så skulle jag känna mig ganska lurad.

    Det här med hotell är svårt tycker jag..
    Det är hotellkedjan som har krav. Dom vill att alla hotell som är med i kedjan har samma stil på bilderna. Just för att undvika att någon piffar extra mycket exempelvis. Dom vill från högre nivå kunna stå för att det faktiskt ser ut sådär på hotellen som det gör på bilderna. Men grejen då är att dom vill inte ha så många olika bilder. Så dom lägger hellre ut flera bilder på ett och samma rum så man kan bilda sig en uppfattning om hur ett "mellanklassrum" ser ut, både badrummet och rummet sett från olika vinklar osv. Dom menar att det ger en mer rättvisande bild om dom skriver ut att "det här är ett superior-rum" och sen berättar att det finns både enklare och mer dyrare/ större. Och på sätt och vis kan jag förstå hur dom tänker.
    Vi är bara ett franchisehotel. Så vi hyr liksom namnet av kedjan om man säger så... 
    Så vi har inte så mycket att säga till om Flört 
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-07-10 18:22:46 följande:
    Ahaa okej, då hänger jag med. Jag trodde att det fanns någon speciell hotellfotograf för hela Sverige typ och att inget hotell fick använda sig av andra bilder än dom som den personen tagit :P Nej, det är ju sådär med franchise, det kan på sätt och vis vara positivt (namn som många känner igen osv), men på andra sätt negativt. Man är ju lite mer låst som du säger.
    Hehe nej om det fanns någon standard på så sätt angående foton på hotellen så skulle det nog inte bli så stora missförstånd från gästerna heller Flört
    Det är ju en trygghet att ha en hel kedja i ryggen, man åker lite snålskjuts på upphandlingar, avtal och sånt också. Men dom borde lämna lite utrymme för hotellen att vara individuella...
    I och för sig så är "min" kedja rätt bra på så sätt eftersom det finns olika nisher, så att alla hotell behöver inte vara exakt identiska. Och det här lilla hotellet är nischat bland dom "unika pärlorna" så vi har ju lite utrymme för individuell tolkning på vissa saker i alla fall Glad 
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-07-10 19:02:02 följande:
    Äh, varför inte bara ha en enda hotellkedja i hela landet, där alla hotell är mer eller mindre likadana? Det skulle underlätta för gästerna, för man skulle ha ett ganska bra hum om vad man kunde förvänta sig när man bokade! Enformigt och tråkigt? Ja, det också visserligen :P
    Du har ju Scandic Tungan ute
    Dom ska vara i princip likana överallt.
    Aniara4 skrev 2013-07-10 18:59:08 följande:
    Jag tänker att man skulle komma rätt långt om man bara skrev tydligt vilken rumstyp bilden föreställer, och/eller lät bli att använda samma bild till alla rum. Skrikandes
    Det är inget jag har tänkt så mycket på. Tycker att det brukar stå "våra rum" och så visar dom ett för två personer och ett enkelrum på de flesta ställen. På vissa får man upp mer info om kategori när man för muspekaren över bilden och på andra står det rätt tydligt.
    Sen får man väl nästan anta att hotellen gärna visar upp dom bästa dubbelrumen och enkelrummen dom har Flört 
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-07-10 19:17:35 följande:
    Imorgon tar jag och dotra mi vårt pick och pack och åker till till "vår" lilla ö. Vi ska bara lata oss på stranden, bada, leka och grilla hela helgen :) Maken gör oss sällskap på fredag afton, då han får semester. Äntligen kan sommaren börja! :D
    Härligt Glad
    Ni får ha det så jättebra
  • Chicita

    Oj vad snabbt det vände där då Lenblo. Men sådär är det ju ibland, dom nästan lovar en sak och sen ångrar dom sig... Typiskt.
    Hoppas du hittar något annat och att det går bra med köket nu Glad 

    Snowstars: Rester är ju faktiskt inte helt fel. God (ja om den blev lyckad från början då Flört ) mat till minimal arbetsinsats. Så det är ju inte så illa Glad

  • Chicita

    Gaaah måste bara ventilera lite... Skrikandes 

    Vi har bussgrupper som kommer lite då och då hela sommarhalvåret (eller tja vi har bussar året om, men mer under sommaren).
    Ett företag som är baserat i London kommer i princip 1 gång i veckan eller mer med början från slutet av mars - till slutet av september.
    Dom har en tur genom norden som passerar oss, och dom har massa krav. Mer krav än man borde kunna ha på ett så här litet hotell i en sån här medelstor ort liksom...
    Vi har haft problem med att få deras listor med nummer på gästerna (till väskbärarna som kommer in speciellt för att ta hand om väskorna). Dom faxas ifrån hotellet dom bor på före oss.
    Och listorna har inte alltid kommit alls nu i år.

    Det innebär alltså att väskbärarna kan få sitta och vänta i 20-25 min på att få en lista för att kunna få väskorna till rätt rum efter att bussen har kommit till hotellet...

    I morse vid ca 8-tiden ringde reseledaren från gruppen som kommer i morgon och dubbelkollade faxnumret. Och hon passade dessutom på att framföra klagomål på att väskbärarna är långsamma (ähm... ja om dom inte kan sköta sitt jobb pga att hotellet innan oss inte faxar listorna så är det väl klart att det går långsamt?)
    Hon sa att hon skulle skicka listan på en gång.

    Kl 13 hade den inte kommit än. Så då skickade vi ett mail till huvudkontoret och berättade att det hade varit problem att få listorna och att även om dom ringer oss och kollar faxnumret så verkar dom inte komma ändå. Och det är inget fel på vår fax... Så vi bad dom undersöka vad problemet kunde vara.
    (alltså jag sa ju att reseledaren hade gjort allt hon kunde liksom, inget elakt mot henne)
    Strax efteråt pep det till och faxet kom. En kvart senare ringer reseledaren och frågar om vi hade fått faxet och jag bekräftade att ja nu har det kommit.

    Strax innan jag ska gå hem så ringer hon och är fly förbannad och undrar varför vi har ringt London om att hon inte faxar som hon ska (?!) Hon hade ju till och med fått bekräftat att faxet hade kommit fram.
    Hon gapar och skriker och nästan sprutar eld känns det som. Jag får knappt en syl i vädret så till slut säger jag: "Kan du bara vänta lite nu så får jag förklara"...
    Och så förklarar jag att när vi inte hade fått faxet på flera timmar efter att hon ringt och kollat numret så kände vi att vi måste hitta orsaken till varför det felar så många gånger. Bara för att dom ska slippa vänta på väskorna liksom och få en smidigare incheckning. Och att sen kom faxet efter att vi mailat och frågat efter det och så ringde hon strax efter det och fick bekräftat att det hade kommit fram. 
    Så det är ingen som har "anmält" henne efter att vi faktiskt hade fått faxet.
    Men johooo då det hade vi, och nu hade hon fått betala för tre samtal till oss från sin egen telefon och hon tänkte minsann inte prata mer med oss nu så hejdå och så slängde hon på luren.

    Om hon har haft en dålig dag så ska det inte gå ut över oss.
    Vi är ingen jävla slagpåse.
    Hon kunde ha tagit ett andetag och försökt lyssna och insett att vi försökte fixa ett problem som varit hela sommaren. Och problemet är antagligen att hotellet dom bor på innan oss - dom som ska faxa oss dvs - inte sköter sig som dom ska. Om dom inte får fram faxet (om någon gör fel när dom faxar) så skiter dom i att fixa det och så får vi skit för att vi är långsamma - trots att vi inte fått all info vi behöver...

    Blääääh... Kärringjävel SkrikandesTungan ute 

  • Chicita

    *pust*
    "kärringjäveln" kom till hotellet och jag bad min kollega att ta emot dom för jag ville ha så lite som möjligt med dom att göra.
    Och in valsar den här damen som ett litet solsken där aaaaallt är sååååå bra osv osv.
    Visst fick hon några småsura utbrott under kvällen sen (som när vi inte bjuder guiden och chauffören på vin och öl eftersom det strider mot alkohollagen) men i det stora hela var hon på ett strålande humör Flört 

    Skönt... Jag hade hunnit få migrän innan jag åkte till jobbet för att jag blev så irriterad och stressad... 

  • Chicita
    daniiel skrev 2013-07-18 14:13:26 följande:
    Chicita, vad tråkigt med människor som är sådär. Riktiga energitjuvar och jag förstår att du höll dig undan när hon kom till hotellet. Det hade jag med gjort. Skönt att det inte blev några större utbrott senare :)

    Usch, jag har börjat om med min medicin idag och mår rent pyton Kräks Vi som ska ha fest hela helgen... Hoppas att det lugnat ner sig till imorgon!
    Ja det var tur att hon var på bra humör, annars hade jag inte orkat med alls i går eftersom det var så extremt mycket att göra. Hade inte hunnit med (eller orkat med) hennes humörsvängningar också Tungan ute

    Usch vad jobbigt, det tar ju ett tag att anpassa sig till ny medicin. Hoppas det ger sig snabbt så ni får en trevlig helg Glad
Svar på tråden BT-Veteraner