Inlägg från: Grodprinsens brud |Visa alla inlägg
  • Grodprinsens brud

Är det möjligt att vara hemligt gifta?

Vad ledsamt! Förstår att det måste var en jättejobbig situation!

Det låter ju som att det borde fungera. Man måste väl inte byta efternamn när man gifter sig utan att båda kan behålla sitt eget namn efter vigseln. kollade på skatteverkets hemsida och det finns till och med en sådan ruta i efternamnsanmälan. Alltså. Ni måste anmäla vilket namn ni vill ha eftre vigseln men ni kan välja era van liga efternamn.. Vet dock inte om ni senare kan anta samma eftrnamn om ni redan anmält era egna. men det är fullt möjligt att vara gift och ha olika eftrnamn vad jag förstår. Och så länge man inte heter något annat borde ju inte andra förstå något... Det är så som jag har uppfattat det.

• Grodprinsens brud

hittade följande text lite längre ner i anmälan:

Byte av efternamn under äktenskapet Du som har behållit ditt efternamn vid vigseln kan med vissa begränsningar - under äktenskapet byta till makens/makans efternamn genom anmälan till Skatteverket. Du måste dock ha din makes/makas samtycke till bytet.Du som anmält byte av namn vid vigseln kan återta ditt efternamn som ogift genom anmälan till Skatteverket. Därefter är det inte möjligt att på nytt få gemensamt efternamn genom anmälan. Om en namnändring inte kan ske genom anmälan till Skatteverket kan du i stället lämna en ansökan till Patent- och registreringsverket www.prv.se. En sådan ansökan är avgiftsbelagd. 

Alltså kan ni byta senare. 

• Grodprinsens brud

Då kan det ju vara lite svårt om ni vill heta samma direkt för då står det ju på alla brev, i telefonkatalogen, på eniro och sådant.. Plus att det blir svårt eftersom ni måste säga till ev. chefer och lönetanten på jobbet och sedan kanske någon av alla de man meddelat råkar försäga sig för att de inte vet att det är hemligt...

Jag tänkte att alternativet var att heta olika men vara gifta tills det blir en "riktig" ceremoni och då byta till samma namn... 

Eller berätta för de närmaste hur ni tänker, byta namn och hoppas att de som märker något förstår er situation vilket kanske är det ärligaste sättet.

Svar på tråden Är det möjligt att vara hemligt gifta?