Inlägg från: Skogus |Visa alla inlägg
  • Skogus

Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

Kul att följas åt! Blev friad till den 14 oktober i år och vi har redan bokat kyrka och festlokal till den 24 augusti 2013, tittat på menyn, bestämt färgtema, valt  och tillfrågat brudfölje och är i full gång att hitta kläder till oss, tärnor och marskalkar. Jag hoppas att jag kommer kunna undgå Bridezilla-syndromet, men det är inte så troligt att jag lyckas med et skulle jag tro...

• Skogus

Vi planerar också bröllop på distans. Vi bor i Järna, men ska gifta oss i Västervik där min blivande (V) är uppväxt. Han har hela sin familj där nere och vi tyckte att det var lättare att ordna med boende för min familj och vänner där eftersom hans mamma bor på en stor gård med extra sängplatser samt att V har kontakter på Lysingsbadet.
    Det är lite pyssel, men V´s syster ska vara min andra tärna så hon hjälper till att fixa med saker om det behövs.

Det känns som om att saker och ting börjar falla på plats nu hur vi vill ha det. Det har varit en månad av rent kaos i huvudet. Nu är det bara till att sätta slag i saken de resterande nio månaderna...  

• Skogus
    Tösen skrev 2012-11-08 07:18:28 följande:
    Det känns lite "konstigt" att det snart är dax att börja förbereda sig på "riktigt". Bröllopet har känts så långt bort, men snart är det ju dags. Om två veckor ska jag börja prova brudklänning. Jag hade tänkt att boa tid på Lilly och Garamaj, men har någon utav er tips på bra "brudklänningsaffärer" i Stockholm? Garamaj känns egentligen alldeles för dyrt, men eftersom min syster köpte sin underbara klänning där så kan jag inte låta bli att prova där också.

Jag vill gå till 3-4 olika ställen. Helst med varierande prisklasser, dock INTE dyrare än garamaj. Har en väldigt tacksam kroppstyp, vilket gör att de flesta sitter bra, ( A linjeformad).

Idag ska jag och min M2b gå och prova ringar, börjar på Kaplans, men får se vart vi hamnar tillslut.

Hur gör ni med efternamn? Jag vill inte släppa mitt och inte heller har dubbelt (skilsmässobarn där efternamn varit otroligt viktigt och har därför fram tills jag blev 18 haft dubbelt). Försöker övertala min M2b att ta mitt efternamn, men han vill då att vi ska hitta på en eget. För mig känns det konstigt och jag vet inte hur det går till. Vilka efternamn "får man ta"?
    Jag har också ett dilemma med efternamnet. Jag vill dock byta till V´s efternamn, men har barn med en annan man. Barnen har mitt efternamn och det skulle kännas konstigt att de får fortsätta heta det. Jag vill dock helst inte ha dubbelnamn, dels för att det blir väldigt långt och dels för att jag själv har ett sånt vanligt tråkigt efternam.

Däremot har vi också varit inne på att hitta på ett eget. Vi var faktiskt inne på prv.se igår kväll ock kikade lite. Vi har försökt att hitta på något utifrån våra gemensamma namn, vilket känns näst intill omöjligt. Däremot har vi fått lite hjälp på traven sedan igår då det kom upp några bra alternativ. Prova där och se om ni hittar något unikt och som passar er! 
  • Skogus

HjärtaBrudar 2013Hjärta

3 augusti

¤ Deede
    ¤ Fröken Finemang, Karlstad
    ¤ lillasofie, Västerås
    ¤ PiaB, Stockholm
    ¤ SZ2013
    ¤ Biographic
    ¤ Mandala
    ¤ sessa
    ¤ sophiebus västerås
    ¤ Hobevi 
    ¤ Anaa
    ¤ ViirreL Söderbärke
    ¤ Tösen
    ¤ Marlon
    ¤ L och J, Jönköping

10 augusti
    ¤ Makeupmyday, Åland
    ¤ Schumeline, Uppsala
    ¤ Augusti13
    ¤ Laures
    ¤ Stefan och Caroline

17 augusti
    ¤ Pifa, Lund
    ¤ SOSO, Uppsala
    ¤ Sjörå, Mölnlycke 
    ¤ malli716 Linköping 

24 augusti
    ¤ FreNi
    ¤ Kipso, Gävle 
    ¤ Confuzed86
    ¤ JossanKossan

24 augusti
    ¤ GBG2013
    ¤ Lally
    ¤ Skogus, Järna (men gifter sig i Västervik)

31 augusti 
    ¤ Brudiframtiden
    ¤ Helchem, Stockholm
    ¤ ChristineL
    ¤ sommaren13
    ¤ Linaangelica1
    ¤ Wardelli

• Skogus
    Elro skrev 2012-11-08 19:41:17 följande:
    Förresten, är det bara jag som inte vill beställa klänning än? Klart att jag funderat på vad jag vill o tittat runt. Men jag är så osäker på hur min kropp kommer att se ut i augusti. För det första är jag viktpendlare och har på sistone gått ner, så jag har ingen aning om vilken strl jag har i augusti. Det andra är att vi försöker bli gravida, så tänk om jag är stor av det då?
    Jag känner mig inte riktigt redo att köp klänning än, jag har det senaste året gått upp tio kilo från min trivselvikt och har som mål att gå ner dem innan bröllopet. Däremot ska jag iväg på lördag med min tärna för att prova klänningar för att känna efter vilken modell som jag känner mig fin och bekväm i, men ett köp får nog vänta lite till...
  • Skogus
    Wardelli skrev 2012-11-09 18:03:57 följande:
    Vi fick hem våra inbjudningskort häromdagen. De var helt perfekta och jag är sååå nöjd! Beställde på optimalprint.se så snart är det dags att skicka ut dem. Vi har bestämt oss för att skicka inbjudningarna redan nu, då vi har vigseln i Grekland och semester- samt hotellbokningar bör göras så tidigt som möjligt. Det är först nu allt känns riktigt verkligt! :)
    Kan du inte visa bild?!
  • Skogus
    Deede skrev 2012-11-12 16:04:38 följande:

Nu har vi äntligen fått menyn bekräftad!

Den kommer se ut såhär:

ca 15,30 Champagne och tunnbrödssnittar, skagen + saltkött med pepparrot

ca 16,00 Förrätt: Sallad med lufttorkad skinka, serveras med melon, dressing och bröd.

Dryck: Vin, öl snaps, vatten, läsk, ramlösa

Varmrätt: Helstekt gris, potatisgratäng,ugnstekt färskpotatis, bbq-sås, bearnaisesås, rödvinsås,

grönsallad, fetaostsallad, äppelmos, bröd, smör.

Dessert: Chokladpannacotta med hallonsås.

Tårta (Inte bestämt vilken än) kaffe och avec

Gottebord.

Pris för detta, inklusive Lokalhyra, all personal och städning för upp till 60 pers blev 15500:- ( 258:-/pers)

(Men då ordnar vi grisen (4500 och tårtan (ca 2000 själva)

Tyckte ändå inte att det blev så farligt dyrt??

Jag tycker det var ett mycket bra pris! Är det på restaurang eller har ni egen catering i lokal? Vi har bokat en restaurang där  det ingår välkomstdrink, snittar, tvårätters med kaffe + avec samt tre glas vin för 475:-/kuvert. det tycker jag ändå är ett bra pris eftersom det då ingår personal och vi slipper städa dagen efter. Tårtan står vi dock för själva. Vi kommer ca 45 vuxna och tio barn. (Barnkuvert 100
  • Skogus
    Fröken Finemang skrev 2012-11-12 21:13:27 följande:
    Idag har jag o min sambo varit förlovade i 2 år, och det är 3 år sen vi träffades för första gången.

jag vill bara dela med mig av känslan, lycka och glädje.
    ni vet :D

hurra för oss ;) 
    Grattis! Och många fler år ska det bli!!
  • Skogus

Jag tror jag håller på att bli galen! I början av planeringen visste jag precis hur jag ville ha det, nu vet jag ingenting längre känns det som... Jag har varit och provat brdklänning en gång och höll på att få panik... På och av, på och av... Svetten rann och jag kände mig mest som en uppstoppad gås. Alla säger att det är så mysigt att prova klänningar och att det är det dom ser fram emot, jag känner att det mest är jobbigt och ser inte alls fram emot att prova tusentals klänningar innan jag hittar DEN! Jag sitter och surfar runt i timtal på alla sajter med "kinaklänningar" och hittar fina hela tiden. Om jag skulle bestämma mig för att beställa via nätet, hur vet jag att den passar just mig och hur vet jag ens vilken jag ska välja?!?
    Färgtema har jag ändrat tusentals gånger, nu är jag inne på att strunta i färgtema och köra på det som vi tycker är fint och hoppas på att det blir bra...

Är det någon som kan lugna mig med att jag inte är ensam i denna hysteri?  

• Skogus

Vi har velat fram och tillbaka om färgtema och det kändes ett tag som om det skulle bli det svåraste med hela planeringen. Vi tog en "paus" under julen och nu har allt fallit på plats, ÄNTLIGEN! Vi kommer ha ljusa naturfärger med lite rustika inslag. Idag tillbringade vi nästan två timmar på panduro för att hitta allt material till inbjudningskorten som vi nu, efter mycket om och men, bestämt oss för att göra själva! Nu pirrar det i fingrarna och jag vill sätta gång nu, nu,nu... Äntligen känns allt på riktigt!

• Skogus

Vi har också bokat fotograf. Min blivandes arbetskamrat är fotograf och kommer vara med sålänge vi vill för 3000:-...

• Skogus

Nu har jag äntligen hittat MIN klänning! Var inne i stan med mina två tärnor i lördags och provade massor av klänningar på Lillys, inte en enda som föll i smaken. Jag hade innan egentligen bestämt att jag skulle beställa från Kina och ville mer veta vilken modell och stil som jag passar i. Efter provtiden på Lillys gick vi till Milagro utan större förhoppningar och gissa vad jag fann där!? Såg en klänning som en annan tjej provade och sa direkt till henne jag fick hjälp av att jag ville prova just den. Sagt och gjort opch den satt som ett smäck! Jag jublade, mina tärnor jublade och henne jag fick hjälp av jublade! Sen fick jag veta priset... 8000:- dyrare än min tänkta klänningbudget. Jag insåg ganska snabbt att jag skulle få glömma klänningen och fortsätta min jakt. I går kväll när jag kom hem från ett arbetspass hade min m2b hällt upp vin och tänt ljus. Han började fråga lite om jag tänkt något mer på klänningen och jag sa att det inte var realistiskt att ens tänka tanken. Då ger han mig ett kuvert - ett kuvert där kvittot på den lagda handpenningen låg i! Han hade åkt upp under dagen och beställt klänningen helt utan min vetskap! Och den mannen ska jag gifta mig med!!!   <3

• Skogus
    soderpling skrev 2013-02-08 09:36:08 följande:

Hej
    Har en lite fundering.

I går kom en bröllops inbjudan från en gammal kompis till mig. Vi umgicks en del under några år, vilket var  ca 8 års sedan.  Hon och hennes kille ska nu gifta sig i juni...
    När vi träffas har vi trevligt och jag och hon har pratat lite lätt på facebook kring våra resptive bröllop.

Hon och hennes man är inte bjudna till vårat och stod aldrig med på någon av våra listor.

När den blivande maken såg inbjudan var kommentaren " men vilka är de..."
    Jag kommer nog ha ganska många gamla vänner på hennes bröllop (folk som inte är bjudna till mitt) och skulle tycka det var ganska kul att gå. (den blivande maken skulle bara gå för att det skulle se konstigt ut om jag gick själv)

Vårat bröllop är mycket mindre och endast nära vänner, familj och lite släkt är bjudna samt att vi ska vara i Paris.

Hur skulle ni gjort, hade ni gått på bröllopet?

Tycker ni ska bjuda dom som ni vill ha där, inte för att inte någon ska ta illa upp eller liknande. Det är som Aug 13 säger eran dag! Vi kommer bara bjuda de absolut närmsta som betyder mycket för oss ch som vi känner att vi verkligen inte kan välja bort.

Våra inbjudningar har vi inte gjort färdiga än, har endast gjort en prototyp. Ska sätta fart med dom nästa vecka, planen är att få ut dom i slutet av mars. Däremot är ringen bestämd och beställd, blev en billigare historia än klänningen och jag som trodde att det skulle vara tvärt om... Allt känns helt overkligt! 
  • Skogus
    Deede skrev 2013-02-10 09:45:18 följande:
    Hmm lyckades inte få med nån bild..
    Åh, försök igen!!! Jag är nyfiken!
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!