Inlägg från: Helipa |Visa alla inlägg
  • Helipa

Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

Skönt att höra att många skippar den traditionella bordsplaceringen utan kör sina egna varianter, ger oss lite pepp att också köra en egen variant och strunta i ev. sura miner från gamla dammiga släktingar.. 
    Tror i slutändan att de som har familjemedlemmar som de träffar väldigt sällan gärna vill passa på att träffas i samband med bröllopet och så struntar vi i att blanda släkterna så mycket..

Längtandsfull:
    Vi har en vanlig gästbok, mest för att vi hittade en fin på rea på Bokia.
    Andra varianter är ju att folk skriver en hälsning på en liten etikett med snöre som de sedan hänger upp i en större gren, att alla skriver på en enda stor plansch med valfritt motiv eller era namn i form av ett monogram (finns fina att ladda ner gratis på weddingchicks.com) eller att man skriver på små vykort som man sedan lägger ner i en brevlåda.
    Men det funkar ju lika bra med utrivet pappersark! Ni kan ju göra det lite roligare och köpa fina papper i olika varianter som gästerna kan välja mellan.  

• Helipa
    Längtandsfull skrev 2013-07-09 19:13:01 följande:
    Helipa: att lägga det i en brevlåda eller liknande när man skrivit klart vore smart för det kanske får gärsterna till att skriva mer och kanske nått speciellt. Jag vet själv att det blir ett jäkla läsande i den där boken för att se vad alla andra skrivit och det är ju inte riktigt meningen. Alla vill inte att alla ska kunna se vad man skrivit.. Samt att då kan man ta me sitt kost och skriva lite när man vill.. Ingen som stressar och väntar på att man skall bli klar..
    Ja, ni hade ju till och med kunnat lägga ett litet kort vid varje plats och sedan be toastmastern/madame (om ni har en) att inleda middagen med att berätta vad kortet är till för, på så sätt börjar folk kanske fundera på vad de ska skriva redan under middagen och blir lite tårögda vid talen och skriver ner en fin tanke när de är i den sinnestämningen, då får ju ni väldigt fina, hjärtliga små brev istället för att folk känner sig tvungna att skriva nåt och snabbt klottrar ner något medan de väntar på att toan ska bli ledig.

Nej, nu blev jag också sugen på att ha en brevlåda med vykort istället för gästbok, fast nu har vi redan köpt en, suck. 
  • Helipa

Sjörå:

Kul med minihippa! Härligt när mer än de som "måste" bryr sig om ens bröllop, genuin glädje för någon annan är inte så vanligt!

Jag har faktiskt inte ens tänkt att man kunde hoppa över varannan kille/tjej, hahaha, så insnöad är jag på alla jäkla traditioner och skit. Men det är ju SJÄLVKLART att man kan det, varför inte? om man ändå ska frångå traditionerna så kan man ju göra det ordentligt ;) 

• Helipa
    Sjörå skrev 2013-07-10 06:50:01 följande:
    Varannan tjej, varannan kille bygger ju dessutom på att alla är jämna par och att man inte har med några samkönade par bland gästerna. Och vi har båda sakerna faktiskt. Därför struntar vi i denna regel och tänker att det är viktigare med en bra placering av gästerna än vilket kön de har. 

Vår nästa stora sak att ta tag i är musiken på festen. Antingen så ska vi göra en spotifylista eller så gör vi en annan lista att lägga på datorn. Problemet är dock ett antal: jag dansar inte, spotify har jag inte (mina föräldrar har) men jag är inte van att arbeta med det, jag har ingen aning om vad vi ska ha för musik och både jag och min blivande lyssnar på hårdrock, inte så dansvänligt.

Modern musik som spelas på radion ogillas av oss båda så vi ska försöka få tag i musik som vi iallafall står ut att lyssna på. Det blir nog mycket 80-tal och 90-tal samt Frank Sinatra, Dean Martin och liknande. Hur gör ni med musiken? 
    Precis, det var de två punkterna som bland annat gjorde vår traditionella bordsplacering blev svår att uppnå. Nu struntar vi i den och satsar på att alla ska hamna med minst en bordskamrat som de känner sedan tidigare (eller har träffat åtminstone) och en som de inte känner sedan tidigare men kan tänkas komma överens med. 

Vi kör spotifylista, nu är vi båda väldigt bekväma med spotify och har redan ett 40-tal olika spellistor som vi kan leta musik i och sedan sammanfoga. Vi ska ha tre olika listor; en mingel-lista (lite jazzig, men musik som folk känner igen, mycket typ soul-klassiker med kärlekstema så att folk kan inleda ett samtal med att diskutera musiken), en middagslista (som ska vara långt bort i närheten av rökrutan, vi är i en trädgård) med mycket instrumental, lounge-aktig musik och en festlista med mycket blandat och våra egna favoriter, börjar med klassiker som tilltalar även de äldre gästerna och sedan lite senare kommer de låtar som tilltalar de yngre gästerna mer, dvs det våra vänner kan tänkas vilja lyssna på. 

Har ni ingen vän som är bra på listor och spotify som ni kan fråga? Vi kommer ta hjälp av en god vän som är jätteduktig på att sätta ihop listor, mest för att vi ska slippa hålla i det också, och så ska vi ge en lista med låtar som vi "måste" ha med.

Annars kan man ju hyra typ Dj in a box eller vad de heter, där man hyr en ljudanläggning med färdiga låtlistor..

Fast om ni gillar hårdrock så släng in lite hårdrock också, iallafall under festen! Det är ju er fest också, trots allt ;)

Min vän hade en dj på sitt bröllop och han fick inte höra en enda låt som han egentligen gillade, utan mest sånt som "alla gillar" och lite turkiskt och persiskt (turkiskt/persiskt bröllop). Men det var inte alls kul för honom, hans livs fest och han får inte höra musik han gilla... 
  • Helipa

Här är en till som börjar bli stressad och pirrig, känns som att det är en miljon små projekt som måste hinna bli klara och tänker hela tiden att jag måste börja sitta lite varje kväll för att vi ska hinna. Sambon börjar nog också känna av stressen och nu när det är så kort tid kvar känns det som att det enda jag tänker på är bröllopsplaneringen. Vilket också bidrar till stressen. men så fort några av de där små projekten blir avklarade tror jag att jag kommer kunna slappna av mer!

Kul att läsa om allas hippor, längtar efter min egen, om den blir av!
    Tyvärr vet jag ju vilka helger jag ska vara redo eftersom jag jobbar helger och vet när sambons svensexa blir..

Vi har varit tillsammans i 8 år (årsdag dagen innan bröllopet), har ett barn på 3 år och en hund.

Till Johannisen vars solist hoppade av: ursäkta att jag skriver det, men det låter inte som en riktig vän. Har man åtagit sig ett sådant uppdrag, oavsett om man är vän eller ej med uppdragsgivaren så är det ett jobb. Och har man gått med på att göra det utan betalning så är löftet fortfarande lika giltigt. Varför skulle ert bröllop inte vara lika viktigt som ett betalande jobb? Isåfall tycker jag att man redan när man tackar ja, meddelar att man kommer att avboka ifall det dyker upp ett annat, betalt jobb eller så får man säga att man vill ha betalt. 
    Fruktansvärt oproffessionellt.

• Helipa
    Alvstina skrev 2013-07-17 23:35:26 följande:
    Oj, vad alla är aktiva här! Själv har jag varit sjuk sedan 5/7.. ja, nu hostar jag ju visserligen bara och har lock för öronen, men ändå. Det är hemskt tråkigt att känna sig krasslig halva semestern. Nåväl... 

Lite tråkigheter har dock hänt.. min farmor gick bort för en månad sedan och bara några månader tidigare gick sambons moster bort. Det känns underligt och väldigt sorgligt att personer som vi bjöd på bröllopet inte längre lever. På farmors begravning berättade hennes bästa vän för mig att farmor var så ledsen över att hon inte skulle kunna gå på bröllopet. Hon hade pratat mycket om det.

Och jag känner att allt bara gå så snabbt nu. Vigselringen är beställd, jag ska prova den på fredag innan stenarna sätts i, i morgon är det provuppsättning hos frisören, idag var jag hos sömmerskan angående klänningen, på lördag kommer vi att träffa prästen, och jag är så glad att det är min moster som jag känner.

På måndag är semestern slut och jobbet börjar igen. 

Jag vill att allt ska lugna ner sig, jag behöver lugna ner mig! 
    Tråkigt att höra, beklagar sorgen!

Hoppas att ni kan hitta glädjen och peppen igen efter allt jobbigt! Förstår att det måste kännas jättekonstigt att inte alla kan vara med på er dag, ni får försöka fokusera på att de åtminstone hann få inbjudan och ville vara med. 

• Helipa

Kul att se bilder! Alla ser superfina ut!

Jag har börjat angripa bröllopsplaneringen med en annan taktik: att planera veckovis istället för att stressa upp mig själv med långa listor över saker som måste fixas.
    Så den här veckan ska bordsplaneringen spikas, personalen bli inbokad och kontaktad, de hemmagjorda delarna av dekorationerna (pompoms och ljuslyktor) ska göras klara och en första skiss på programmet ska bli klar. Och så ska ljudanläggningen bokas. 

Nästa vecka väntar bokning av catering (de har semester fram till den 23/7), anmäla nya efternamn, kontrollräkna alkoholen, ha planeringsträff med brudföljet och spika ett schema för själva bröllopsdagen, åka ut till trädgården där vi ska vara och mäta så att allt får plats samt bestämma hur alla bord ska stå, var skyltar ska sättas upp, etc samt kontrollera antalet dukar, vaser, karaffer, osv.
    Vi är i min m2b's morfars trädgård så vi ska åka dit och bjuda honom på grill-lunch samtidigt som vi kollar vad som finns i huset och vad som ev. behöver hyras. Kommer bli en supermysig dag!

• Helipa

Mitt ordningssinne blev lite koko av att listan inte var i bokstavsordning så jag sorterade den när jag la in mitt namn. Lättare att hitta varandra då, tycker jag iallafall :)

Jag gifter mig den 24e i Bara som ligger typ en mil utanför Malmö, där vi bor.

3 Augusti - lillasofie - Västerås
    3 augusti - Lmvu- Stockholm
    3 Augusti - Mandala - Jönköping
    3 Augusti - mojo - Västerås
    3 augusti - Mpta - Bollnäs
    3 augusti - Tessla -Södra Öland
    10 Augusti-  Augusti13 -Stockholm
    10 Augusti - Gumemnuttan - Örebro
    10 Augusti - Karolajia - Stockholm
    10 Augusti - Lakinna - Malmö
    10 Augusti - leula - Örebro
    10 Augusti - Längtandsfull- Göteborg
    10 Augusti - SingingFantacia - Stockholm
    17 Augusti - Aug 2013 - Enköping
    17 Augusti - NinaH - Göteborg
    17 Augusti-  Nivi och Jesper- Allerum, Helsingborg
    17 Augusti - sommaren13 - Stockholm
    24 Augusti - Alvstina - Helsingborg
    24 Augusti - Carina 10 - Österlen
    24 Augusti - Helipa - Bara (Skåne)
    24 Augusti - MissFannie - Helsingborg
    24 Augusti - Soderpling- Stockholm
    31 Augusti - 1337Lise - Norrköping
    31 augusti - jenniferochaugust - Stockholm
    31 Augusti - johannisen - Vasa, Finland
    31 Augusti - kj79 - Luleå
    31 Augusti -soderpling-Paris 
    31 Augusti - viXan - Ängelholm
    31 August - Wardelli - Rhodos, Grekland

• Helipa
    MrsBarth skrev 2013-07-19 23:55:01 följande:
    Helipa, kul med en till från bara/Svedala :) Vi gifter oss i västra Kärrstorp kyrka, var gifter ni er?
    Ja, jätteroligt! Vi gifter oss i Bara Kyrka :)
  • Helipa
    confuzed86 skrev 2013-07-19 23:27:49 följande:
    Äntligen är jag klar med bordsplaceringen och blev riktigt nöjd! Har även fått pysslat lite till borden

Blev jättefint!! Hur ser resten av dukningen ut?
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!