Sjörå skrev 2013-07-10 06:50:01 följande:
Varannan tjej, varannan kille bygger ju dessutom på att alla är jämna par och att man inte har med några samkönade par bland gästerna. Och vi har båda sakerna faktiskt. Därför struntar vi i denna regel och tänker att det är viktigare med en bra placering av gästerna än vilket kön de har.
Vår nästa stora sak att ta tag i är musiken på festen. Antingen så ska vi göra en spotifylista eller så gör vi en annan lista att lägga på datorn. Problemet är dock ett antal: jag dansar inte, spotify har jag inte (mina föräldrar har) men jag är inte van att arbeta med det, jag har ingen aning om vad vi ska ha för musik och både jag och min blivande lyssnar på hårdrock, inte så dansvänligt.
Modern musik som spelas på radion ogillas av oss båda så vi ska försöka få tag i musik som vi iallafall står ut att lyssna på. Det blir nog mycket 80-tal och 90-tal samt Frank Sinatra, Dean Martin och liknande. Hur gör ni med musiken?
Precis, det var de två punkterna som bland annat gjorde vår traditionella bordsplacering blev svår att uppnå. Nu struntar vi i den och satsar på att alla ska hamna med minst en bordskamrat som de känner sedan tidigare (eller har träffat åtminstone) och en som de inte känner sedan tidigare men kan tänkas komma överens med.
Vi kör spotifylista, nu är vi båda väldigt bekväma med spotify och har redan ett 40-tal olika spellistor som vi kan leta musik i och sedan sammanfoga. Vi ska ha tre olika listor; en mingel-lista (lite jazzig, men musik som folk känner igen, mycket typ soul-klassiker med kärlekstema så att folk kan inleda ett samtal med att diskutera musiken), en middagslista (som ska vara långt bort i närheten av rökrutan, vi är i en trädgård) med mycket instrumental, lounge-aktig musik och en festlista med mycket blandat och våra egna favoriter, börjar med klassiker som tilltalar även de äldre gästerna och sedan lite senare kommer de låtar som tilltalar de yngre gästerna mer, dvs det våra vänner kan tänkas vilja lyssna på.
Har ni ingen vän som är bra på listor och spotify som ni kan fråga? Vi kommer ta hjälp av en god vän som är jätteduktig på att sätta ihop listor, mest för att vi ska slippa hålla i det också, och så ska vi ge en lista med låtar som vi "måste" ha med.
Annars kan man ju hyra typ Dj in a box eller vad de heter, där man hyr en ljudanläggning med färdiga låtlistor..
Fast om ni gillar hårdrock så släng in lite hårdrock också, iallafall under festen! Det är ju er fest också, trots allt ;)
Min vän hade en dj på sitt bröllop och han fick inte höra en enda låt som han egentligen gillade, utan mest sånt som "alla gillar" och lite turkiskt och persiskt (turkiskt/persiskt bröllop). Men det var inte alls kul för honom, hans livs fest och han får inte höra musik han gilla...