Marjasinus skrev 2013-04-11 16:38:33 följande:
Är det bara jag som tycker att dels ta en timpenning runt 500kr/h och sen ta 100kr/bild (i digitalt format) är rena rama ockerverksamheten? Det är nog bland det sista jag skulle lägga pengar på.
Min svåger fotar oss, han får en flaska wisky som tack. Sen har vi köpt ett gäng USB-minnen och förfrankerade kuvert som vi tänkte ge till andra som har kameror med sig på festen. Har också ett dropbox-konto dit folk kan ladda upp bilder enkelt.
JAg som sjäv fotograferat ganska mycket (inte bröllop dock, skulle aldrig våga) och tycker inte att 5000kr för att fotografera porträtt till ett bröllop är vrålamycket. Tänk att det går åt kanske 1h för förberedelser och resa, 2h för själva fotograferande och minst 15h för efterarbete och redigering. Det blir ca 18-19h. Utslaget blir det kanske en timpeng på 260kr, inte så jäkla farligt om det inkulderar en drös med bilder också. Efterarbetet är långt mycket mer krävande än vad man tror. Inte så att man lämnar minneskortet till brudparet bara sådär.....
Som heffes skriver, en digital bild är mycker mer användbar än en papperskopia, därför är de lite dyrare. Sedan betalar man nog för namn och kvalitet i bilderna. Även om jag ofta tycker att de som inte är lika kända eller så, tar minst lika bra bilder som en känd fotograf.
Lägg till priset även de små extrasaker som ofta ingår, album, förstoringar etc. Då blir 10 000kr helt plötsligt inte heller helt orimligt.
Vi har förvisso inte budgeterat mer än 5000kr för vår fotograf och lär landa kring 3000kr efter att vi bytte fotograf. Visst då ingår inte förstoringar och album men det gör jag hellre själv.
Så visst, 5000kr för lite bilder kan verka mycket. Men för mig är det viktigt att få bra bilder från själv dagen. Långt mycket viktigare än att vi kan äta den flashigaste maten och vara på det flashigaste stället. Men vi är ju alla olika.