Vad kan man spara in på? Och vad ska man satsa på?
Vi har haft tur som har fått hjälp med en del grejer, t.ex. har jag fått min bröllopsklänning, en gammal ring som jag ska göra om till vigselring och så kommer vi på champagnen till brudskålen.
Vi valde att ha buffé istället för trerätters, vilket blir billigare både i ren matkostnad plus att det inte böhövs lika mycket serveringspersonal. Vi har också valt att köpa vanliga tårtor på ett konditiori och ställa på en tårtställning istället för att beställa en dyrare bröllopstårta. Alkoholen kommer det vara självkostnadspris på efter middagen så det kommer ju också att minska kostnaden lite. Vi kommar även att ha spotify som underhållning på kvällen så den kostar ingenting.
Vi kommer även att göra alla snittar själva så det kommer att spara in en del.
Alla trycksaker har vi gjort själva, smink fixar min svägerska och hår kommer jag, hon och tärnorna att hjälpas åt med. En kompis till mig är florist och kommer förhoppningsvis kunna hjälpa till en del med blommorna och kanske inte ta det dyraste i butiken. Proffsfotograf har vi ingen, men två mycket duktiga amatörer som kommer byta av varandra och som inte kostar. Vi får såklart betala för det vi vill ha framkallat, förstorat osv sen.
Alla accessoarer till mig och smycken köpte jag i våras när jag var i London. Hittade smycken för typ halva priset mot vad jag hade fått betala i Sverige, en fluffig bolero plus skor och väska för under 1000-lappen plus att jag köpte en axelbandslös och stadig calvin clein BH som var ca 100 kr billigare än i Sverige.
Trots att det låter som att vi har snålat in på det mesta så är det ändå saker vi är nöjda med. Det som kostar lite mer är väl i så fall lokalen, eftersom att vi är på ett slott och ska sova över där.