• caruba

no poo - balsammetoden

Undrar om det är fler här som använder sig av någon no poo/balsammetod till sitt hår?

Jag försökte med en balsammetod för ett halvår sedan var det inte gick så bra,
    dock så drog jag ner på shamponeringen och började mer och mer med bara balsam.
    Och det har faktiskt gått väldigt bra.

Nu dom senaste veckorna har jag endast tvättat med vatten och avslutat med äppelcidervinäger.
    Dock har äppelcidervinägern gjort mitt hår torrt. Så jag får väl minska ner vinägern i sköljniningen. (hade 1/10)
    Har aldrig haft torrt hår innan så det var en ny upplevelse. Dock är det tjockare, lockigare och inte lika mycket slitet.

Lite info
    nopoo.se/
    en.wikipedia.org/wiki/No_poo
    ladydahmer.alltforforaldrar.se/category/no-poo-is-the-shit.html
    etc etc etc

Har många funderingar hur jag ska göra till bröllopet.
    Vi får ju se hur länge jag orkar med att att bara använda vatten. ;0)

• Svar på tråden no poo - balsammetoden
  • Aniara4

Jag kör också balsammetoden. I början var jag tvungen att tvätta håret varje dag, men så småningom lugnade hårbotten ner sig, så nu tvättar jag lika ofta som innan (varannan-var tredje dag). Håret mår mycket bättre.

Jag tycker den här sidan har bra information:
    lockig.se/balsammetoden.php

• caruba

jag behöver knappt tvätta det en gång i veckan. =0) Det är så himla skönt faktiskt.

• daniiel
    Aniara4 skrev 2012-08-08 11:33:11 följande:
    Jag tycker den här sidan har bra information:
    lockig.se/balsammetoden.php
    Har bara hört talas om detta tidigare, aldrig läst något. Har dock läst igenom det där nu och det lät ju inte krångligt alls :P haha

Funkar det bra? Jag har visserligen rakt hår, men det är verkligen snustorrt.

Finns det speciella produkter till balsammetoden? Jag tänker att man kanske inte ska trava in på ICA och köpa första bästa balsam?
  • caruba
    daniiel skrev 2012-08-08 12:00:58 följande:
    Finns det speciella produkter till balsammetoden? Jag tänker att man kanske inte ska trava in på ICA och köpa första bästa balsam?
    Det är en ren vetenskap,
    man  ska använda ett sistaschampo för att sedan gå över till balsam.

Jag hade också spikrakt hår, men det har börjat locka sig nu. Inget jag förväntade mig. ;0)

Coop Xtra använde vi som sista schampo, min blivande har använt sig av balsammetoden i över ett halvår. Det har funkat mycket bättre på honom.

Sedan brukar många använda ett tvättande balsam som oftast är de billigare märken och ett vårdande balsam. Vi har bara använt tvättande balsam.

Här är lite tips.
    stinamarkan.se/blogg/har/balsammetoden-har/produkter-for-balsammetoden
    Men det är viktigt att kolla upp så att innehålsförteckningen inte har ändrats.. Jag är jättedålig på det.
  • daniiel
    caruba skrev 2012-08-08 12:20:46 följande:
    Det är en ren vetenskap,
    man  ska använda ett sistaschampo för att sedan gå över till balsam.

Jag hade också spikrakt hår, men det har börjat locka sig nu. Inget jag förväntade mig. ;0)

Coop Xtra använde vi som sista schampo, min blivande har använt sig av balsammetoden i över ett halvår. Det har funkat mycket bättre på honom.

Sedan brukar många använda ett tvättande balsam som oftast är de billigare märken och ett vårdande balsam. Vi har bara använt tvättande balsam.

Här är lite tips.
    stinamarkan.se/blogg/har/balsammetoden-har/pr...
    Men det är viktigt att kolla upp så att innehålsförteckningen inte har ändrats.. Jag är jättedålig på det.
    Okej, men det verkar som att huvudsaken är att det inte innehåller några silikoner eller mineraloljor och liknande? Utöver det spelar det inte lika stor roll vilket märke det är och så?
  • caruba
    daniiel skrev 2012-08-08 12:25:18 följande:
    Okej, men det verkar som att huvudsaken är att det inte innehåller några silikoner eller mineraloljor och liknande? Utöver det spelar det inte lika stor roll vilket märke det är och så?
    ja, precis. =0)

Sedan gäller det ifall det blir fett att borsta ut fettet och fördela. Det tycker i alla fall mitt hår om.
  • Lillaminst
    caruba skrev 2012-08-08 11:27:28 följande:
    Undrar om det är fler här som använder sig av någon no poo/balsammetod till sitt hår?

Jag försökte med en balsammetod för ett halvår sedan var det inte gick så bra,
    dock så drog jag ner på shamponeringen och började mer och mer med bara balsam.
    Och det har faktiskt gått väldigt bra.

Nu dom senaste veckorna har jag endast tvättat med vatten och avslutat med äppelcidervinäger.
    Dock har äppelcidervinägern gjort mitt hår torrt. Så jag får väl minska ner vinägern i sköljniningen. (hade 1/10)
    Har aldrig haft torrt hår innan så det var en ny upplevelse. Dock är det tjockare, lockigare och inte lika mycket slitet.

Lite info
    nopoo.se/
    en.wikipedia.org/wiki/No_poo
    ladydahmer.alltforforaldrar.se/category/no-po...
    etc etc etc

Har många funderingar hur jag ska göra till bröllopet.
    Vi får ju se hur länge jag orkar med att att bara använda vatten. ;0)
    Anledningen till att ditt hår blir torrt av äppelcidervinäger är för att det är så fett så det lurar ditt hår att det är ditt naturliga fett från hårbotten och blir därför en tvärtom effekt. Förstår vart det kommer ifrån att man ska använda det. Det är inte bra på nått sätt för håret!!!!!! Dock är det bra att inte tvätta håret så ofta. 

Men aja baja! :)  Hälsningar frisören
  • caruba
    Lillaminst skrev 2012-08-09 08:43:22 följande:
    Anledningen till att ditt hår blir torrt av äppelcidervinäger är för att det är så fett så det lurar ditt hår att det är ditt naturliga fett från hårbotten och blir därför en tvärtom effekt. Förstår vart det kommer ifrån att man ska använda det. Det är inte bra på nått sätt för håret!!!!!! Dock är det bra att inte tvätta håret så ofta. 

Men aja baja! :)  Hälsningar frisören
    fast det är första gången på ett halvår att det sker.
    Men äppelcidervinäger löser fett, det är inte fett. Jag hade förstått ifall du menade att det löste upp det naturliga fettet i håret och att det därför blivit torrt var jag tror problemetet ligger i.. Jag tänkte ha mindre äppelcidervinäger i nästa gång. (när det nu än sker då jag inte använder det varje gång) Förutom att vara lite fettlösande så sänker det ph-värdet, motverkar mjäll, etc.
Svar på tråden no poo - balsammetoden