Inlägg från: smulan8118 |Visa alla inlägg
  • smulan8118

Vinterbröllop 2012-2013

Hej hej!

Vi gifter oss den 29/12... i Linköping.
    Har inte gjort så mycket ännu. Lokal och kyrka är bokade.
    Vet ungefär vad jag vill ha för klänning men vill inte börja prova än för jag vill tappa några kilon ytterligare först. =/

Sitter för tillfället o letar inbjudningskort... hade bestämt oss för lila färgtema, men nu har jag blivit velig.
    Det är bara så typiskt mig. Jag vill ha allt liksom.
    Har alltid velat haft turkosa detaljer, men är lite tveksam till om det blir för "somrigt" Vad tycker ni?

Vi ska inte ha så stort, eller ja...inte så många gäster till middagen iaf. Men funderar på att skicka ut någon slags "inbjudan" till några, där vi "hälsar de välkomna till vigselceremonin"

Jaa, det är mycket att tänka på. Å man vill ju verkligen att allt ska bli bra...

• smulan8118

Jag har också velat med färgtemat. Skulle beställa inbjudningskorten igår och kunde fortfarande inte bestämma oss...  Men det blev ett turkost kort till sist, blir det inte turkost tema så får kortet bli undantaget som bekräftar regeln. 

Klart du kan ha turkost o rosa, det är ju lätt att få lite isiga toner i båda färgerna - om man vill ha lite vinterstuk på det hela förstås.  

• smulan8118

Jo jisses, satt med bordsplaceringen i går kväll... så i natt har jag bara drömt om den. Funderar massor innan jag ska sova etc. Känns som allt kretsar kring bröllopet just nu, med all planering å så. 
    Men det är ju mest kul.

Funderar på skor... inne kan jag ju givetvis ha festskor...men vad har ni till/från kyrkan å så?  

• smulan8118
    Minuz skrev 2012-08-27 14:54:25 följande:
    Nu har jag gjort lite nytta iaf.

Jag har fyllt i hindersprövningen och namnändringen. Bara hoppas den blir klar innan bröllopet. Men det jag inte "gillar" är att det måste kungöras i tidningar i ca 4 veckor så att almänheten får invända mot det vi valt. Ville ju hålla det hemligt till bröllopet........ Men men, nu har vi hittat ett efternamn vi kan tänka oss och det är bara att hoppas att det blir det vi kommer att heta.
    Nu ska de bara på lådan.....

Har tom beställt frimärken med guldringar idag.

Kanske dags att pyssla ihop inbjudningskorten? Det är ju snart december så folk kanske bör få veta snart att de ska få gå på bröllop..... hehe
    Har ni hittat på ett nytt efternamn? hur funkar det, kostnad?

Här händer inte så mycket just nu..eller nja. Vi träffade hon som har hand om restaurangen där vi ska ha middagen i fredags, så vi har bestämt meny, tårta etc.  Har även suttit med bordsplaceringen. Vi Vet ju inte till 100 % vilka som kommer ännu, men jag har gjort så som jag tror. =)

Funderar på att prata med florist till helgen, vet ungefär vad jag vill ha. Men det har varit svårt då jag är florist själv från början...så jisses vad jag fått sortera idéer. =/

Klänning...jag vet antagligen vilken jag vill ha, (ska beställa från jenjenhouse) Men tänkte ändå gå till en brudbutik och prova så jag vet vilken modell jag passar i också.  Dock ska jag vänta med att fixa klänning för jag vill gå ner lite i vikt först.  En månad till iaf...

Solist + musiker är antagligen fixat...skriver antagligen för jag har inte fått svar på vad de vill ha i betalt ännu.
    1 låt är klar...vi spånar på nr 2.

Inbjudningskorten har kommit så de ska vi posta i veckan.

Så långt har vi kommit... Men jag har lovat min m2b att lugna ner mig lite med bröllopsbestyren, har suttit med det hela lvällarna sista tiden å ja... det behövs ju inte riktigt. =)
    Men det är ju kul också...

Kram
  • smulan8118
    Fremm skrev 2012-08-27 21:20:06 följande:
    Skönt att ni bestämt menyn, så långt har vi inte kommit än. Vet inte ens vad hon kommer att ta betalt men en släkting har anlitat cateringen innan och ska vara jättebra och prisvärd, fick veta från henne att hon tog ca 220 kr per kuvert för trerätters och tårta. Det tyckte inte jag lät farligt men det tyckte min m2b. Vad säger ni om det priset, vad får ni andra här inne ge?

Förstår att det måste vara svårt med blommor om du själv varit florist! :) Jag va faktiskt hos vår florist idag och det va inte alls smidigt kan jag säga, hade min fästman och våra två yngsta "odågor" med oss och de kunde ju inte sköta sig ens en minut - det kunde jag ju räknat ut innan... så stressande och jobbigt. Så det hade varit bättre att åka själv men så ville ju min m2b följa med oxå... nån mer som känner igen det där? I alla fall så har jag nog bestämt mig angående brudbuketten, vi ska ha några olika sorters blommor, (jag och namn) i limegrönt, cerise, ljusrosa och vitt... tror det blir en härtligt färgglad bukett. Känns skönt att ha pratat med floristen om det.

Roligt att du bestämt klänning och att du oxå beställer från jenjenhouse, får ju min klänning i slutet av veckan och det ska bli så spännande, får dock se om jag får på mig den då jag beställde en stl mindre än det jag har nu fast jag håller ju på att gå ner i vikt så tids nog passar den hoppas jag.

Min syster ska sjunga på vårt bröllop men vill ha en manlig stämma oxå och fick tips om en kille men han kanske skulle iväg på nyår så det är inte klart än.. tycker det vore vackert med en manlig och kvinnlig duett.

Förutom det så har jag bjudit in till ett evenemang på facebook för alla båda bjudna och ej inbjudna till middagen för att alla ska känna sig välkomna att komma till vigseln och fikat efter. Har redan fått fin respons där och många som kommer trots att de inte är inbjudna till middagen, roligt att alla är så glada för vår skull! :)

Hmm känner igen mig med att jag sitter med detta varenda kväll men jag tycker att jag nästan behöver det för att hinna med allt... eller det är klart hänga här på BT är ju rätt tidskrävande och så mkt gjort i planeringen blir det ju inte snarare tvärtom att man läser om mer saker här inne man skulle vilja göra ;). Min m2b frågade vad jag ska göra på kvällarna efter att vi gift oss, fast det finns alltid andra roliga saker att pyssla med. :)
    220? det var inte dyrt tycker jag... Beror ju på vad ni ska ha också.
    Vii vara på ett ställe där de står för allt, personal, dukning etc. Vi betalar 365 per kuvert å så tillkommer vin/dricka/avec... Tårta + kaffe ingår på det. Vi är himla nöjda med det!

Vi valde visserligen bort desserten för jag tycker det blir för mycket när man ändå ska äta tårta sedan. 
    Så egentligen kan jag säga 300 :- för själva maten per kuvert, för tårtan + kaffe kostar 65:- pp. HAha, snurrigt det blev....=)

Vi har tänkt att skicka ut enklare "inbjudningskort" till en del... det är bara inbjudan till själva vigseln. 
    Jag vet att kyrkan är öppen för alla men jag vill att de ska känna sig ihågkomna ändå, trots att vi inte kan bjuda alla til middagen. Vad tycker ni om det? knäppt?
    Tänkte skriva så här:

Vi gifter oss!

Men hur mycket vi än skulle vilja
    har vi inte möjlighet att bjuda in alla vi känner till festen.

Däremot finns gott om plats i kyrkan,
    så ni är varmt välkomna att närvara vid vigseln.

Välkomna till xxx kyrka utanför xx stad
    lördagen den xx/xx 2012 kl 15.00

Jag tänker KRÄVA att få gå själv till floristen. Vår lilla trollunge skulle säkert riva stället. (20 månader)
    Å min M2B vet nog innerst inne att han inte har så mycket att säga till om när det gäller brudbuketten...möjligtvis färgerna. =D 

• smulan8118
    Vad har hänt sen sist... 

- Vi har också bytt solist, min kompis och en killkompis till henne ville sjunga. Dock är bara 1 av 2 låtar klara.
      Det är Annies song - men på svenska som är klar.
    - Inbjudningarna är ute och vi har börjat få de första svaren.
     - hotellet är bokat och betalt

Inplanerat
    - Ska prova klänningar på lördag, hoppas jag kommer fram till vad jag vill ha!
    - Ska beställa brudbuketter, tärnbukett och corsage på lördag också
    - Förhoppningsvis boka frisör och make up samtidigt, ska iaf besöka en salong och prata med dem.
    - Om jag inte hittar en klänning jag köper i butiken på lördag så måste jag lägga beställningen från Kina i helgen
    - Ska posta hindersprövningen i morgon

Inom kort
    - M2b och bestman ska handla, prova ut kläder
    - Bara jag vet vad jag väljer för klänning så ska jag börja kika efter underkläder, skor.
    - Vi borde titta efter vigselring/vigselringar
    - Börja fila på festprogrammet och program till kyrkan
     - Måste fixa musikanläggning alt kolla om min "gamla" stereo går att koppla till datorn.
    - Göra spellistor
    - Beställa presenter till tärna, bestman, toastmaster.

Funderar på
    - Om vi ska göra favors till gästerna eller inte. 
    - Vad vi ska ha för musik
    - Vad vi ska ha för bordsplacering"kort"
    - Om jag ska köpa till extra löpare i lila till dukningen, att lägga över de vita dukarna.
    - vad vi ska ha för efternamn

Väntar på
  • smulan8118

Absolut...
    Vi gifter oss den 29 dec i Linköping. 

• smulan8118

Jättefin klänning!

Idag var vi inne på smycka o kikade på ring.
    Hittade en som jag blev kär i direkt, men den var i vitt guld å det vill jag inte ha...jag vill ha i rött guld. Det passade dessutom bättre till förlovningsringen.
    De hade ingen prisuppgift på den kombon just då...åhhh....vill så gärna veta. Vad tror ni det skiljer i pris på rött vs vitt guld? den i vitt kostar 7890.-

I morgon känns det nästan som dagen D, ska prova brudklänning, beställa brudbukett och boka o prata med frisör & make up.... ska bli sååå kul! 

• smulan8118

Jag skulle ju in till stan och  göra så mycket idag, prova klänning, beställa brudbukett, boka frisör o smink.
    Vad fick jag gjort? Jo jag provade klänning å hittade en som jag fastnade för givetvis. Men jag som hade tänkt att beställa från kina... nu vill jag inte det längre och budgeten spricker givetvis.

Fick en smärre chock hur dyrt det är med make up och hår! 1600 för en make up? Jag tyckte det var riktigt dyrt...
    Å håret, ALLA frisörer tjatar om löshår för att man har kort hår. Jag sa flera ggr att nej, jag vill inte ha löshår...men de fortsätter mala på. Blir så sur! Man måste inte ha långt hår för att stå brud... 
    Så jag har fortfarande inte bokat hår o make up. 

Blommorna då, nää där blev det också platt fall. Iaf där jag var inne... på den första kunde hon inte ge prisuppgift då hon som gör brudbuketterna var ledig, på det andra stället sa hon emot mig på allt och verkade inte veta något. Jag är florist själv från början så jag vet vad jag vill ha och vad som finns. Men nej då, hon tyckte alla mina idéer var dåliga. Behöver jag säga att det inte blev någon beställning? =)

Jaaa så är det, typiskt med klänningen. Jag vet inte hur jag ska göra.  Funderar på att beställa underkjol, bolero, slöja från nätet (kina ev) och köpa klänningen i butiken. Tror ni det går med på det? Får ju ner priset lite då förhoppningsvis...

Fremm, vad skulle det kosta hos sömmerskan att fixa ( sy in) din klänning? fick du pris?
    Försöker även att väga om det fortf är värt att beställa från kina. Om man ska räkna med tull, moms, frakt, ev. kostnad hos sömmerska för att sy in/ut/upp så närmar det sig ju priset för klänningen i butiken.  

• smulan8118

Fremm... den enda extra kostnaden blev alltså tullen för dig, ingen moms eller adm. avgifter?
    Jag velar å velar... du beställde ifrån jenjenhouse va? De är ju mkt billigare än Landy bridal men jag får ju inga svar från jenjen, å det känns ju aldrig bra. Skulle dessutom vara tryggt att se klänningen som de skulle sy den. ÅHHH, så svårt!

Jag har hittat flera som sminkar... har hittat ett ställe som gör både hår och make up. Men frågan är ju om det är en "riktig" make up artist som sminkar då eller om det är frisören... Jag vill ju att det ska bli bra också. =) 

Svar på tråden Vinterbröllop 2012-2013