LyckligaBruden skrev 2012-08-21 14:28:54 följande:
Ja, jag får jobba lite på det där med färgen. Passen var blå förr, de har tom varit gröna en gång i tiden tror jag. Men om han bara kan komma över att det åtminstone ser ut som ett pass på alla andra sätt förutom färgen så går det nog. Tror faktiskt det finns nåt land som har rosa pass haha
Skönt att ni får bidrag, det är inget vi räknat med och ingen som sagt nåt heller. Som sagt är svärmor inte intresserad verkar det som, hon verkade mest tycka att det var ett projekt att ha bröllopet uppe i Dalarna. Från mamma eller pappa vet jag inte, inte direkt så att man frågar. Vi tänker försöka spara ihop ca 30.000 till i februari och sen så kommer min m2b få ett arv efter sin pappa och jag ska sälja min lägenhet nu i höst så även om ingen bidrar med pengar så är det lugnt. Annars hade vi aldrig kunnat gifta oss nu med så kort varsel, om vi inte haft ett supenkelt bröllop men det är ju jättetråkigt!
Alltså än så länge har vi inte engagerat några människor direkt. Svägerskan ska komma över på lördag, hon ska vara toastmadame och tänkte be henne om lite hjälp, men med vad vet jag inte. Vad gör ett värdpar? Är det dem som håller i ex lekar och sånt?
Det här med fotografering har vi inte tänkt på så mycket, ett förslag var att ha några engångskameror på borden så att folk kan fotografera. Filmning kan ju vara kul också. Jag ska fråga min pappa som är musiker om han kanske kan spela nåt, vad vet jag inte. Ingen vi känner som kan sjunga så blir det sång blir det karaoke i såna fall haha.
Hur sjutton ska man lägga upp festen? Min kompis tipsade om en kul lek som hennes syster haft. Brudparet ställer sig rygg i rygg med varandra och håller den andres sko i ena handen och sin egen i den andra, sen så ställer man frågar tex "vem är det som städar hemma?" och så håller man upp den sko som tillhör den som städar. Sånt kan vara skoj!
Mamma skulle ju följa med och titta på blommor men vidare än så vet jag inte. Vi kommer, om allt går som det ska, få hjälp med mycket av de som har stället vi kommer ha festen på. Vi planerar tillsammans med dom och beroende på hur mycket vi vill dekorera själva så sänks eller höjs priset på maten. Vi ska ha buffé och om vi dekorerar mycket sjäva så kostar det ca 400 per person och det är väldigt bra tycker jag.
Men vill ju ha färgtema och då får vi fixa det själva och min tanke har varit lite löst att min tärning (roligare att säga så än marskalk haha) och kanske toastmadame kommer upp dagen innan och hjälper till med dekoration, eller mamma kanske.
Tårta ska vi nog beställa från nåt bageri.
jag ska kika vidare på brudbuketter, börjar gilla idén om vinrött rosa och guld. Men hinner säkert ändra mig tusen gånger, vet inte vad m2b tycker än, han svarade inte riktigt igår haha.
jag har läst att många använder gammalt guld och designar egna ringar, det är häftigt! Jag kan ha hittat min ring redan, vi var i stan i helgen och gick in till en guldaffär och sa bara vad jag var ute efter och att den ska funka ihop med förlovningsringen som är en solitär och det tog inte många minuter innan jag fastnat för en! Vore rätt skönt att ha den biten klar, dels för att kunna beställa och dels för att då vara säker på att den budgetposten är avklarad.
Jag börjar undra hur folk klarade sig utan internet och BT haha, det är så galet bra att ha den här sidan till hands med alla tips och idéer och alla verktyg!
Vad härligt att ni har så många som kan hjälpa till och som har lite olika skills, jag funderar på hur vi ska göra med bröllopsfotot, vill absolut inte att m2b ska se mig innan, och inte jag honom heller och då måste vi ju fotas efteråt men var och hur? Mitt i vintern och det är ju mörkt ute, hur lång tid tar det och vad ska man hitta på för kul för gästerna under tiden så att de inte bara står och trampar.
Var på bröllop mitt i sommaren och vi fick vänta ganska så länge och det vara bara mingel som gällde då samt att vi fick stå på en gräsmatta och med 10 cm klack var det inte så kul, sjönk ner hela tiden >_<
har du några funderingar på vad som kommer hända på festen, alltså underhållning, lekar, dans osv?
Nu har jag inte hängt med i tråden men börjar svara här och så går jag vidare efter det... ;)
Jo vi har valt att ha två värdpar som sköter allt med festen, de kommer att fungera som toastmaster/madamer oxå. Hälsa välkomna i kyrkan, dela ut vigselblad och hålla i festen, tal, lekar och spex. De ska oxå göra våra festhäften men jag kommer nog inte kunna släppa det helt utan vill nog vara med på ett litet hörn fast samtidigt kul att bli lite överraskad. :)
Ja engångskameror är ju en idé... men vi kommer göra så att alla som har kameror med sig får gå till min bror innan kvällen är slut och föra över bilderna direkt till datorn från bröllopet, det blir bättre kvalité och då får man bilder från och ur gästernas synvinkel, vi kommer nog ha några "fotouppdrag" oxå som att fånga vissa ögonblick och bocka av...
Jag är nog ganska hysterisk vad gäller att föreviga och dokumentera allt, speciellt en sån dag som vårt bröllop så vi ha fotografer (våra vänner som arbetar med det) som lovat att vara med oss hela dagen från påklädning till dansen på natten. Sen ska vi utse en eller två som filmar alltihopa... det är ju så många intryck en sån här dag att jag tror att man vill se allt efteråt när man smällt allt och det är över, sånger, tal osv... min syster och hennes man tittar på deras bröllopsfilm varje bröllopsdag, det är mysigt - så skulle jag oxå vilja göra! :)
Ja det är svårt i tidsperspektiv att veta hur man lägger upp festen men man får väl räkna lite på det... sen hoppas man ju och tror att några vänner och släkt håller tal eller gör något spex, skoleken som du skriver om är ju en trevlig lek som inte kräver någon förberedelse, den kan ni ju önska. Jag har tänkt att vi kan önska lite saker men sen är det upp till våra värdpar att bestämma vad de vill göra och vad gästerna bidrar med. De flesta vet att vi gillar lite spex och skoj så jag hoppas och tror att det kommer bli lite sånt oxå. Däremot tror jag inte att vi kommer köra en massa allsång och sånger i festhäftena, det är inte så kul tycker jag... kanske nån sång.
När det gäller fotograferingen så hade det så klart varit roligt att ta den efter vigseln för fotografen säger (vilket jag iofs kan tänka ut själv) att man är mer avspänd och lycklig och det är mer på riktigt när man har ringarna på sig och man sagt ja i kyrkan men så vill jag inte uppehålla gästerna för länge sen är det ju med ljuset oxå jag tänker på mitt i vintern så vi har bestämt att köra den mesta porträttfotograferingen före vigseln då det garanterat är ljus ute. Efter vigseln ska vi ha öppet hus i församlingshemmet och bullfika för att alla som kommer till kyrkan men som inte är bjudna till festen ska ha chansen att hälsa på oss osv. Därför blir det oxå svårt att fotograferas efter. Men så har vi ändå sagt att vi ska ta några bilder efter vigseln antingen i närheten av kyrkan eller festlokalen så det blir lite både och.
Ja i övrigt har vi nog löst planerat så här:
14.00 Vigsel
15.00 Mingel och bullfika i församlingshemmet
16.30 Ankomst till festlokalen
17.00 Förrätt
Tal/spex
18.30 Varmrätt
Tal/spex
20.00 Dessert
Tal/ spex
Bensträckare
Tal/spex
22.00 Bröllopstårtan
23.00 Vi börjar förbereda för att gå ut och skjuta upp kinalyktor och fyrverkerier
24.00 Tolvslaget
Efter det blir det dans och nattamat
mera dans hela natten lång! ;)
Som sagt lekar och spex är ju inte meningen att vi brudparet ska veta så mkt om men jag hoppas och tror att våra värdpar känner oss och gör något kul för oss! :)
Vet inte om jag missat att svara på nåt men det blev ju rätt långt ändå det här... du får hojta om det va något annat ;)