• Sandra380

Champange hjälp, tack!

Jag känner att jag skulle behöva få lite tips av er här på BT.

Eftersom jag sällan eller aldrig dricker alkohol behöver jag hjälp med tips och råd inför fördrinken på mitt bröllop som då ska vara champange.

Vilken champange gillar ni bäst?

Snälla hjälp mig att hitta prisvärda och bra champanger. 

• Svar på tråden Champange hjälp, tack!
  • Fj2012

Hej hej!
    Vi gifter oss nu på lördag och har köpt Prosecco la Robínía Extra Dry. Det är ett vitt mousserande som kostar 85 kr flaskan. Det kanske inte det som du är ute efter, men jag tycker det är ett gott och prisvärt bubbel som är väldigt lättdrucket! Till och med min blivande som i vanliga fall inte gillar bubbel tycker att den är god :)

• sommar2014

Jag är inte så bra på champagne men som alkoholfritt alternativ kan jag rekommendera ett alkoholfritt mousserande vin som heter Billabong Sparkling. Har druckit det nu i sommar i flera olika sällskap och alla har gillat det!

www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&combinedland=%5eAustralien%24&varugrupp=Alkoholfritt&produkttyp=Mousserande&groupfiltersheader=Default&artikelId=51063&varuNr=1945&filters=varugrupp%2cprodukttyp%2ccombinedland%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26combinedland%3d%255eAustralien%2524%26varugrupp%3dAlkoholfritt%26produkttyp%3dMousserande%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dvarugrupp%252cprodukttyp%252ccombinedland%252c

• tinaalpfält

Det beror ju på om du vill ha riktig champagne eller något annat mousserande. I fallet riktigt champagne gillar jag denna: www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/&sortfield=Pris&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&forpackning2=Helflaskor&groupfiltersheader=Default&artikelId=3961&varuNr=7430&filters=searchquery%2cforpackning2%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dchampagne%26sortfield%3dPris%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26forpackning2%3dHelflaskor%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252cforpackning2%252c

Den kostar "bara" 199 kr per flaska.

Om du vill ha något annat mousserande vitt tycker jag personligen att de cavor som jag har smakat har varit godare än de proseccor jag har druckit. Kan såklart också ha varit otur med de senare. Asti tycker jag brukar vara gott med, lite sötare än prosecco men också italiensk. Så det beror väl på med om man föredrar lite torrare eller lite sötare. En Asti eller Cava går att hitta för runt 70 kr flaskan.

• Sandra380

Det är så svårt att svara på hur det ska smaka och om det ska vara torrt eller ej eftersom jag inte alls dricker vin, champange eller annat. Gästerna har med all säkerhet olika smak de med så det får gärna vara något som varken är för torrt eller för sött osv....Något mitt emellan? Känner att jag suger på detta med dryck alltså :D

• IkaMus

Som tinaaipfält skrev så beror det ju ganska mycker på om man föredrar en torrare eller sötare champagne, eller annat mousserande. På (åtminstone) champagneflaskorna anges söthalten på flaskan, doux, demi-sec, sec, extra dry, brut, extra brut, ultra brut. Doux är sötast och ultra brut är torrast. Personligen tycker jag bäst om brut.

• erik2710

Det beror förstås helt på vilket pris ni har tänkt... Rosé eller vitt?

Våra roséfavoriter är Gosset och Tsarine, jag tror att de kostar knappt 400 kronor.

Jag skulle undvika de allra billigaste sorterna, det blir stor smakskillnad om man köper lite dyrare Champagne.

• ClaraH
    Fj2012 skrev 2012-08-08 14:32:18 följande:
    Hej hej!
    Vi gifter oss nu på lördag och har köpt Prosecco la Robínía Extra Dry. Det är ett vitt mousserande som kostar 85 kr flaskan. Det kanske inte det som du är ute efter, men jag tycker det är ett gott och prisvärt bubbel som är väldigt lättdrucket! Till och med min blivande som i vanliga fall inte gillar bubbel tycker att den är god :)

Vi valde denna också, det är en favorit. Vi tyckte att mousserat vin dög när det är så många som ska bjudas. Det blir dyrt med äkta vara. Det är lättare att tipsa om du anger vad ni är beredda att ge per flaska.
  • Sandra380

Jag skulle kunna tänka mig att betala allt från det billiaste upp till 300-400. Är så himla svårt att avgöra när man själv inte vet vad som är ok.

• Sjörå

Jag skulle gå till systembolaget och be att få hjälp av dem. De har väldigt kunnig personal och ni kan säkert komma fram till något när du talar om hur det ligger till. Ska du ha äkta champagne får du nog ge närmare 300-400 kronor flaskan. Jag tror inte att du ska satsa på en söt champagne till brudskålen, det kan bli lite för sött. Moet et Chandon känns som ett ganska säkert val när det kommer till champagne. AlltOmMat har årligen test av mousserande viner, du kanske kan ringa till deras redaktion och fråga om du kan få köpa testet.

Svar på tråden Champange hjälp, tack!