• Sandra380

Champange hjälp, tack!

Jag känner att jag skulle behöva få lite tips av er här på BT.

Eftersom jag sällan eller aldrig dricker alkohol behöver jag hjälp med tips och råd inför fördrinken på mitt bröllop som då ska vara champange.

Vilken champange gillar ni bäst?

Snälla hjälp mig att hitta prisvärda och bra champanger. 

• Svar på tråden Champange hjälp, tack!
  • Fjärilen

En av mina favorit champagner är Andre Clouet som kostar 259 kr på systembolaget. Jag fick det rekommenderat från en vinkännare som ett riktig prisvärd champagne.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=andre+clouet&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=15214&varuNr=7686&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dandre%2bclouet%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

• Paris 111202
    tinaalpfält skrev 2012-08-08 14:55:08 följande:
    Det beror ju på om du vill ha riktig champagne eller något annat mousserande. I fallet riktigt champagne gillar jag denna: www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchq...

Den kostar "bara" 199 kr per flaska.

Om du vill ha något annat mousserande vitt tycker jag personligen att de cavor som jag har smakat har varit godare än de proseccor jag har druckit. Kan såklart också ha varit otur med de senare. Asti tycker jag brukar vara gott med, lite sötare än prosecco men också italiensk. Så det beror väl på med om man föredrar lite torrare eller lite sötare. En Asti eller Cava går att hitta för runt 70 kr flaskan.

Jag älskar champagne, och den som tinaalpfält rekommenderar tycker jag är god och prisvärd. Mina favoriter är annars Tattinger och Bollinger (båda från ca 400kr och uppåt på Systembolaget). Moët Chandon tycker jag är överskattad, med undantag för en lagrad variant från 2002 som jag provade i sommar och blev positivt överraskad (nr 7545 på Systembolaget).

Om du är ute efter mousserande vin så är Chapel Hill (både vitt och rosé, runt 60kr) gott och har fått höga betyg i flera tester.

• Lillis82
    sommar2014 skrev 2012-08-08 14:33:41 följande:
    Jag är inte så bra på champagne men som alkoholfritt alternativ kan jag rekommendera ett alkoholfritt mousserande vin som heter Billabong Sparkling. Har druckit det nu i sommar i flera olika sällskap och alla har gillat det!

www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?sortfie...
    Vi drack det på min möhippa och kan också rekommendera det som alkoholfritt!!

• MalinH84

Vi båda älskar champagne och spenderade en vecka förra sommaren med att bila runt där och smaka så mycket man bara orkade. Sedan dess har vi provat Systemets utbud samt även såklart alla de flaskor vi tog hem.

Jag skulle snarare säga att man inte ska gå på pris överhuvudtaget, det är ofta de dyraste som är väldigt överskattade. Liksom någon tidigare sa så är t.ex. Moet väldigt överskattad och jag gillar den faktiskt inte ens, däremot deras prestigechampagne Dom Perignon, men där går flaskan på 1000-2000 kr vilket inte är värt. Vi jämförde den med en billigare, Bollinger för 400 kr, och jag kände ingen större skillnad mer än att bubblorna var mycket mindre i Dom Perignon. Annars är mina favoriter Bollinger, Tattinger och Pol Roger. Som många säger ovan så är det svårt att rekommendera när man inte vet vad du/ni tycker om. Jag tycker många mousserande viner är väldigt bra, t.ex. Prosecco (70-90 kr, italienskt) och nu har jag en ny favorit i Louis Bouillot (99 kr på systemet, är ett franskt mousserande men dock inte från regionen champagne). Däremot tycker jag absolut inte om Asti mm, de är alldeles för söta. Vi kommer ha en Runiart Blanc de Blancs som champagne till oss två som vi njuter av i bilen från kyrkan samt fotograferingen, ca 500 kr kostar den. Vid lokalen kommer vi ha champagne i 200 kr-klassen, eftersom vi ha några som vi tycker är riktigt bra där och vi behöver väldigt mycket och därför helt enkelt inte tycker det är värt att spendera det dubbla. Så mina rekommendationer blir följande: vill ni ha endast mousserande skulle jag välja Louis Bouillot, god bra champagne med bra pris är t.ex. Charles Mignon, Ernest Rapeneau eller Jean-Maire, lite dyrare champagne så tycker jag Bollinger.

Lite champagne-info som kanske kan hjälpa. Du kan gå in på systembolagets hemsida och titta på fördelningen så blir det kanske lite lättare att välja:
    Det finns tre olika sorters druvor i champagne, och beroende på mängden av de olika blir champagnerna väldigt olika. Chardonnay ger en väldig frisk och fräsch smak, pinot noir en stark smak och pinot mignet ger en mycket fruktig smak. Så ni kan ju alltid titta lite extra på flaskorna.

• mirre01

vi kör törley 55 kr flaskan och super popis :)

• Sandra380
    MalinH84 skrev 2012-08-09 09:59:48 följande:
    Vi båda älskar champagne och spenderade en vecka förra sommaren med att bila runt där och smaka så mycket man bara orkade. Sedan dess har vi provat Systemets utbud samt även såklart alla de flaskor vi tog hem.

Jag skulle snarare säga att man inte ska gå på pris överhuvudtaget, det är ofta de dyraste som är väldigt överskattade. Liksom någon tidigare sa så är t.ex. Moet väldigt överskattad och jag gillar den faktiskt inte ens, däremot deras prestigechampagne Dom Perignon, men där går flaskan på 1000-2000 kr vilket inte är värt. Vi jämförde den med en billigare, Bollinger för 400 kr, och jag kände ingen större skillnad mer än att bubblorna var mycket mindre i Dom Perignon. Annars är mina favoriter Bollinger, Tattinger och Pol Roger. Som många säger ovan så är det svårt att rekommendera när man inte vet vad du/ni tycker om. Jag tycker många mousserande viner är väldigt bra, t.ex. Prosecco (70-90 kr, italienskt) och nu har jag en ny favorit i Louis Bouillot (99 kr på systemet, är ett franskt mousserande men dock inte från regionen champagne). Däremot tycker jag absolut inte om Asti mm, de är alldeles för söta. Vi kommer ha en Runiart Blanc de Blancs som champagne till oss två som vi njuter av i bilen från kyrkan samt fotograferingen, ca 500 kr kostar den. Vid lokalen kommer vi ha champagne i 200 kr-klassen, eftersom vi ha några som vi tycker är riktigt bra där och vi behöver väldigt mycket och därför helt enkelt inte tycker det är värt att spendera det dubbla. Så mina rekommendationer blir följande: vill ni ha endast mousserande skulle jag välja Louis Bouillot, god bra champagne med bra pris är t.ex. Charles Mignon, Ernest Rapeneau eller Jean-Maire, lite dyrare champagne så tycker jag Bollinger.

Lite champagne-info som kanske kan hjälpa. Du kan gå in på systembolagets hemsida och titta på fördelningen så blir det kanske lite lättare att välja:
    Det finns tre olika sorters druvor i champagne, och beroende på mängden av de olika blir champagnerna väldigt olika. Chardonnay ger en väldig frisk och fräsch smak, pinot noir en stark smak och pinot mignet ger en mycket fruktig smak. Så ni kan ju alltid titta lite extra på flaskorna.
    Tack så hjärtligt för alla dina tips och din information :) 
  • erik2710

Jag håller med Malin om de champagnetips som hon gav dig men jag håller inte med om att man inte ska gå på priset!

De allra godaste champagnerna vi har druckit har kostat runt 1000 kronor, de minst goda (vi har aldrig smakat Champagne som inte har varit god!) har kostat runt 200 kronor och de mest prisvärda har kostat runt 400 kronor.

Om man är kunnig och van, vilket Malin verkar vara, vet man förstås ändå vilka sorter man gillar men om man är osäker är champagnerna för runt 400 kronor oftast ett säkert val.

Vi gjorde ett år misstaget att lyssna på experterna och dricka den dyraste Champagnen tidigt på kvällen på nyårsafton och den billigaste Champagnen vid tolvslaget, det gör vi aldrig om igen! När man bara några timmar tidigare hade druckit en riktigt bra Champagne smakade den billiga Champagnen inte särskilt bra alls!

Ta till dig Malins tips på lite dyrare champagner men hoppa över de allra billigaste om du kan.

• Sandra380

Tack erik2710. Jag ska försöka få med mig min mer champange vane väninna så ska vi nog se till att få ihop en bra och trevlig champange att bjuda på. Har skrivit ner varenda sort ni alla rekomenderat så vi har massa bra tips att spana efter :)

• lufthamn

Måste det vara champagne eller räcker det om det är mousserande? Jag var på studentskiva i våras där de serverade Campo Viejo Cava Brut Reserva (nr 7782). Den var så god att jag bara inte kunde sluta dricka trots att jag inte gillar att bli full! Det är gott med riktig champagne med, men personligen tycker jag att det räcker alldeles utmärkt med cava eller procecco när man bjuder många. Denna kostar 69 kr/fl. Ett fynd men kan behöva beställas.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=campo+viejo&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=643240&varuNr=7782&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dcampo%2bviejo%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

• Fröken Finemang

På vårt bröllop kommer brudparet att dricka Gula Änkan och gästerna får mousserande att skåla i och mingla med innan vi anländer, och vi får alltså gula änkan, som är värd varje liten krona. Men jag tycker inte det är värt att köpa det till 65 pers.

• J2012

Jag är ingen superexpert, utan ganska "normal", vilket jag gissar att era gäster också kommer att vara. Om ni inte är på restaurang (där det är hutlöst dyrt) så kan det ju vara kul att välja riktig champagne, även om det kostar några hundra per flaska så är det ju väldigt kul att bjuda på. Det är inte alla som ens smakat riktig champagne och även om man kanske inte känner någon stor skillnad som "otränad" så är det ändå något alla vet att är fint och det kommer säkert kännas väldigt festligt. Men OM ni har riktig champagne får ni se till att ha den stående i fina ishinkar så att alla ser vad ni bjuder på, annars är det bortkastade pengar :)

Annars är det väl bara att undvika de allra billigaste moussernade vinerna, de är oftast antingen för söta eller helt enkelt inte så goda. Undvik också de allra torraste, det är inte alltid de går hem hos alla. Jag kommer inte ihåg några exakta sorter, men italiensk prosecco och cava finns i bra priser och hur mycket goda varianter som helst.
    Undvik asti, det blir för sött som fördrink.

Jag tror de bäst spenderade pengarna är på en liten flaska Gula änkan för er att dela på påväg till festen och sedan skåla i prosecco under minglet. (På festen ska ni skåla i samma som gästerna, det ser inte så schysst ut om ni får finare bubbel än dem, men det är kanske självklart.) 

Svar på tråden Champange hjälp, tack!