Champange hjälp, tack!
tinaalpfält skrev 2012-08-08 14:55:08 följande:
Det beror ju på om du vill ha riktig champagne eller något annat mousserande. I fallet riktigt champagne gillar jag denna: www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchq...Den kostar "bara" 199 kr per flaska.
Om du vill ha något annat mousserande vitt tycker jag personligen att de cavor som jag har smakat har varit godare än de proseccor jag har druckit. Kan såklart också ha varit otur med de senare. Asti tycker jag brukar vara gott med, lite sötare än prosecco men också italiensk. Så det beror väl på med om man föredrar lite torrare eller lite sötare. En Asti eller Cava går att hitta för runt 70 kr flaskan.
Jag älskar champagne, och den som tinaalpfält rekommenderar tycker jag är god och prisvärd. Mina favoriter är annars Tattinger och Bollinger (båda från ca 400kr och uppåt på Systembolaget). Moët Chandon tycker jag är överskattad, med undantag för en lagrad variant från 2002 som jag provade i sommar och blev positivt överraskad (nr 7545 på Systembolaget).
Om du är ute efter mousserande vin så är Chapel Hill (både vitt och rosé, runt 60kr) gott och har fått höga betyg i flera tester.