Inlägg från: J2012 |Visa alla inlägg
  • J2012

Champange hjälp, tack!

Jag är ingen superexpert, utan ganska "normal", vilket jag gissar att era gäster också kommer att vara. Om ni inte är på restaurang (där det är hutlöst dyrt) så kan det ju vara kul att välja riktig champagne, även om det kostar några hundra per flaska så är det ju väldigt kul att bjuda på. Det är inte alla som ens smakat riktig champagne och även om man kanske inte känner någon stor skillnad som "otränad" så är det ändå något alla vet att är fint och det kommer säkert kännas väldigt festligt. Men OM ni har riktig champagne får ni se till att ha den stående i fina ishinkar så att alla ser vad ni bjuder på, annars är det bortkastade pengar :)

Annars är det väl bara att undvika de allra billigaste moussernade vinerna, de är oftast antingen för söta eller helt enkelt inte så goda. Undvik också de allra torraste, det är inte alltid de går hem hos alla. Jag kommer inte ihåg några exakta sorter, men italiensk prosecco och cava finns i bra priser och hur mycket goda varianter som helst.
    Undvik asti, det blir för sött som fördrink.

Jag tror de bäst spenderade pengarna är på en liten flaska Gula änkan för er att dela på påväg till festen och sedan skåla i prosecco under minglet. (På festen ska ni skåla i samma som gästerna, det ser inte så schysst ut om ni får finare bubbel än dem, men det är kanske självklart.) 

Svar på tråden Champange hjälp, tack!