MalinH84 skrev 2012-08-09 09:59:48 följande:
Vi båda älskar champagne och spenderade en vecka förra sommaren med att bila runt där och smaka så mycket man bara orkade. Sedan dess har vi provat Systemets utbud samt även såklart alla de flaskor vi tog hem.
Jag skulle snarare säga att man inte ska gå på pris överhuvudtaget, det är ofta de dyraste som är väldigt överskattade. Liksom någon tidigare sa så är t.ex. Moet väldigt överskattad och jag gillar den faktiskt inte ens, däremot deras prestigechampagne Dom Perignon, men där går flaskan på 1000-2000 kr vilket inte är värt. Vi jämförde den med en billigare, Bollinger för 400 kr, och jag kände ingen större skillnad mer än att bubblorna var mycket mindre i Dom Perignon. Annars är mina favoriter Bollinger, Tattinger och Pol Roger. Som många säger ovan så är det svårt att rekommendera när man inte vet vad du/ni tycker om. Jag tycker många mousserande viner är väldigt bra, t.ex. Prosecco (70-90 kr, italienskt) och nu har jag en ny favorit i Louis Bouillot (99 kr på systemet, är ett franskt mousserande men dock inte från regionen champagne). Däremot tycker jag absolut inte om Asti mm, de är alldeles för söta. Vi kommer ha en Runiart Blanc de Blancs som champagne till oss två som vi njuter av i bilen från kyrkan samt fotograferingen, ca 500 kr kostar den. Vid lokalen kommer vi ha champagne i 200 kr-klassen, eftersom vi ha några som vi tycker är riktigt bra där och vi behöver väldigt mycket och därför helt enkelt inte tycker det är värt att spendera det dubbla. Så mina rekommendationer blir följande: vill ni ha endast mousserande skulle jag välja Louis Bouillot, god bra champagne med bra pris är t.ex. Charles Mignon, Ernest Rapeneau eller Jean-Maire, lite dyrare champagne så tycker jag Bollinger.
Lite champagne-info som kanske kan hjälpa. Du kan gå in på systembolagets hemsida och titta på fördelningen så blir det kanske lite lättare att välja:
Det finns tre olika sorters druvor i champagne, och beroende på mängden av de olika blir champagnerna väldigt olika. Chardonnay ger en väldig frisk och fräsch smak, pinot noir en stark smak och pinot mignet ger en mycket fruktig smak. Så ni kan ju alltid titta lite extra på flaskorna.
Tack så hjärtligt för alla dina tips och din information :)