• daniiel

Dresscode

För det första så heter det klädkod på svenska, och för det andra så tillhör inte smoking, frack och mörk kostym samma klädkod. Ni måste bestämma er för vilken nivå ni vill ha på det hela alltså. Då kan ni ju ta i åtanke tex vilket typ av bröllop ni kommer ha. Är det utomhus? Vart ska middag hållas och vad kommer serveras? Hur är era gäster, tror ni att många äger en frack eller har lust att köpa/hyra en för ert bröllop? Hur brukar det vara på fester i er omkrets? Det är ju inte alls roligt som gäst att behöva tacka nej till ett bröllop för att man inte har råd med nya kläder eller att gå dit och känns sig väldigt obekväm i kläder som man inte trivs i och brukar ha.

Jag tycker klädkoden "Mörk kostym" är bra när man vill ha det finare än tex en vanlig sommarfest, men samtidigt hålla det på en nivå där gästerna kanske redan äger passande kläder och kan känna sig bekväma. Ja, beroende på vilken typ av gäster man har.

Googlar du, så kan du hitta massor av information om de olika klädkoderna. Tex här www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp

• daniiel

Haha jaha, man tänker direkt på att alla som sitter på BT är från och finns i Sverige ;P

Men om ni sätter smoking som klädkod, så tror jag nog att de som inte äger en smoking vågar sig dit i kostym :) Men om ni ska ha bröllopet i USA, så vet jag ju inte vad de har för klädkoder där, men brukar det inte kallas "black tie" typ?

Att börja skriva förbud om färger i inbjudan tycker jag är onödigt och kan bli svårt att formulera på ett bra sätt. De flesta vet nog att de inte bör komma i helvitt eller helsvart :)

Svar på tråden Dresscode