Inlägg från: erik2710 |Visa alla inlägg
  • erik2710

Hur långt före vigseln brukar man träffa prästen?

Hur långt före vigseln brukar man träffa prästen?

Den präst som ska viga oss föreslog nio dagar före bröllopet och han borde ju veta men det känns ganska sent tycker vi!

Som tur är tänkte vi själva tillverka program till vigseln. Om vi skulle beställa dem skulle det bli väldigt stressigt!

• Svar på tråden Hur långt före vigseln brukar man träffa prästen?
  • erik2710

Jag har också sett ett par månader innan rekommenderas.

Hur blir det om prästen av någon anledningen inte vill viga ett par han/hon träffar drygt en vecka före bröllopet? (Jag tror inte att det är aktuellt i vårat fall men visst kan det hända?)

• erik2710
    Kjell Präst skrev 2012-08-10 05:29:49 följande:
    Två månader i förväg låter som i mesta laget, rent generellt - och nio dagar i förväg låter för kort. Jag brukar oftast träffa mina brudpar ungefär en månad före vigseln. Vi träffas en enda gång, och har alltså aldrig någon "repetition" inför vigseln.
    Om vi bestämmer oss för att träffa prästen nio dagar före vigseln, hur förberedda måste vi vara? Hur mycket ska man fundera på psalmer, texter som ska läsas etc. Vi är inte särskilt kyrkligt aktiva och har dålig koll på vilka psalmer som kan vara lämpliga och var man hittar lämpliga texter från bibeln.
  • erik2710
    Sara 120707 skrev 2012-08-10 14:24:04 följande:
    Hade förresten en jättefin psalm som heter "Du vet väl om att du är värdefull" nr.791
    Tack för tipset, den ska jag titta på.
  • erik2710
    Sara 120707 skrev 2012-08-10 14:24:04 följande:
    Hade förresten en jättefin psalm som heter "Du vet väl om att du är värdefull" nr.791

Är du säker på numret? Den psalmboken som jag har börjat titta i går bara till nummer 700!

• erik2710
    Kjell Präst skrev 2012-08-16 16:26:08 följande:
    Nr 791 är korrekt, men i äldre psalmböcker går psalmnumren bara till 700 (enkelt uttryckt)
    Tack.
  • erik2710
    TheD skrev 2012-08-16 15:28:46 följande:
    Jag googlade och då står det att det är psalm 791....

Tack. Jag googlade också på den nu och hittade texten. Den verkar vara ett bra alternativ!

Svar på tråden Hur långt före vigseln brukar man träffa prästen?